پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 64140 11:21 1396/04/19
کابینه جوان به همراه مشاوران پیر

کابینه جوان به همراه مشاوران پیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کابینه جوان به همراه مشاوران پیر

کابینه جوان به همراه مشاوران پیر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عصر ایران نوشت: حسن روحانی در حال چینش کابینه خود است. آنگونه که از شواهد پیداست قرار است بخشی اعظمی از کابینه تغییر کند. این تغییرات با پایین آمدن سن کابینه همراه خواهد بود.

یکی از انتقادهایی که به دولت یازدهم می‌شد. سن کابینه بود. منتقدان و برخی حامیان روحانی بر این باور بودند که وزرای روحانی سن بالایی دارند و نمی‌توانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند.

به نظر می‌‎رسد روحانی برای اینکه دولت یازدهم بتواند کشور را از بحران خارج کند دست به سوی باتجربه‌ترین مدیران اجرایی کشور دراز کرد. سیاستی که استراتژی درستی بود. حالا که کشور تا حدودی از بحران خارج شده است می‌شود کشور را در اختیار مدیران جوان قرار داد.

استفاده از مدیران جوان بدین معنا نیست که دولت را در اختیار جوان‌های ۲۰ یا ۳۰ ساله قرار دهیم. این کار یک اشتباه استراتژیک است. این جوان‌ها باید در قسمت‌های میانی مورد استفاده قرار بگیرند نه در بالا‌ترین سطح‌های اداره کشور. جوان بدون تجربه چگونه می‌تواند یک وزارت‌خانه‌ای مانند صنعت، معدن و تجارت را اداره کند. جوان کردن کابینه یعنی استفاده از مدیران نسل دوم جمهوری اسلامی. کسانی که سابقه سال‌ها حضور در رده‌های میانی و بالا‌تر از آن را در دولت و یا مجلس دارند و می‌توانند یک وزارت‌خانه را مدیریت کند. این کار باعث می‌شود که حلقه جدیدی از مدیران وارد سازوکار اداره کشور شوند.

در کنار جوان کردن کابینه می‌توان سن مشاوران را بیشتر کرد. مشاور کسی است که می‌تواند در شرایط بحرانی کمک‌های بسیاری به وزرا و رییس جمهور انجام دهد.

این روز‌ها برخی در دولت به دنبال احیای مشاوران جوان هستند. سوالی که در این مطرح است این مسئله است که این جوانان بر اساس چه تجربه‌ای می‌توانند مشاور وزیر و یا رییس جمهور شوند. جوانان باید در رده‌های مختلف اداری و تولیدی مشغول به کار شوند و تجربه کسب کنند نه اینکه در جایگاه مشاور قرار بگیرند!

در دولت گذشته به خوبی تجربه مشاوران جوان را دیدیم. برخی در این جایگاه قرار گرفتند تا از طریق آن به مقامات عالی و رسمی برسند.

مشاوران وزرا و رییس جمهور حداقل باید یک دوره تجربه وزارت یا نمایندگی مجلس را در کارنامه خود داشته باشند. اتفاقا باید «گروه مشاوران پیر و با تجربه» در دولت تشکیل شود. بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان این روز‌ها فعالیتی ندارد و می‌توانند به خوبی در جایگاه مشاور قرار بگیرند.

در دنیایی که از یک سوی داعش امنیت جهان را به خطر انداخته است و از سوی دیگر ترامپ با تصمیمات عجیب و غریبش جهان را با شوک روبرو می‌کند. استفاده از نظرات قلندران سیاسی و اقتصادی در عرصه کشور داری یک واجب عینی است.

پس می‌توان گفت که بهتر است روحانی سن کابینه را کم و سن مشاوران خود را بیشتر کند. مردم از دولت دوازدهم و رییس جمهور روحانی انتظار دارند در چهار سال پیش رو بسیاری از مشکلات کشور را حل کنند. این کار نیز تنها با استفاده از نیروهای کارآمد و با تجربه امکان پذیر است.

مصطفی داننده



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |