چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7426 16:06 1393/09/07
چه کساني دلواپس بودجه هستند؟!‏

چه کساني دلواپس بودجه هستند؟!‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چه کساني دلواپس بودجه هستند؟!‏

چه کساني دلواپس بودجه هستند؟!‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علي شفائي- تدوين و تنظيم لايحه بودجه توسط دولت و تصويب آن توسط مجلس،

بي شک يکي از سنگين ترين مسوليت هاي قواي مجريه و مقننه است، که از اهميت ويژه اي نيز برخوردار است.
گذشته از نظم و انضباطي که تدوين اين لايحه نياز دارد، دقت در تعيين ريزترين جزئيات تا توجه به عملياتي بودن و داشتن قابليت اجرا، موجب شده تا همواره دولتمردان توجه ويژه اي به اين مهم داشته باشند.
در نگاهي به گذشته، بي شک دولت هاي نهم و دهم به رياست محمود احمدي نژاد بي انضباط ترين دولت در تدوين لايحه بوده اند، که البته تنها نقطه ضعف آنها تاخير نبوده و لايحه تنظيم شده نياز به تغييرات اساسي از سوي وکلاي ملت داشته و در اجرا نيز همواره، کسري جزء لاينفک بودجه سال هاي فعاليت اين دو دوره بوده است.
اين در حالي است که دولت تدبير و اميد در بازبيني آخرين لايحه تدوين شده از سوي دولت دهم و ارائه به موقع لايحه سال 93 و تلاش براي به موقع آماده کردن لايحه بودجه سال 94، ثابت کرد در برنامه ريزي دخل و خرج کشور توجهي ويژه اي به نظم و انضباط دارد.
اما يکي از مشکلاتي که از سال گذشته پيش روي دولت قرارگرفته و قطعا براي تهيه بودجه سال آينده نيز همچنان پا برجاست، روند نزولي قيمت جهاني نفت و تغيير و تحولات غيرقابل پيش بيني آن است.
اين در حالي است که مشکلات بين المللي از يک سو و بي نظمي اقتصادي، رکود و تورم بي سابقه که بخش عمده اي از آنها ميراث دولت گذشته است، از سوي ديگر، چون معضلي بزرگ در برابر پافشاري دولت تدبير و اميد بر نظپم و انضباط ايستادگي مي کند.
به هرحال همه اين موارد نمي تواند بهانه اي باشد براي تدوين لايحه اي ضعيف که البته مردان اقتصادي رئيس جمهور روحاني نيز هيچگاه از اين مسائل به عنوان دستاويزي براي رفع تکليف و مسوليت استفاده نکرده اند و اين در حالي است که در سال هاي پيش هرگاه کشور با مشکلي روبرو مي شد، تحريم بهانه اي براي رفع تکليف بود.
در چنين شرايطي توقع حمايت و همکاري از همه بخش هاي براي اينکه ايران اسلامي  بتواند همچنان سرافراز رو به جلو حرکت کند، انتظاري بيهوده نيست، چنانکه اين مهم از سوي تمام مقامات عالي و ارشد کشور نيز مورد تاييد و تاکيد است.
اما متاسفانه برخي به دلايل کاملا شخصي تلاش مي کنند، به بهانه هاي مختلف دولت را تحت فشار قراردهند، تا با بروز کوچکترين مشکل، دولت را تخريب و از سندي براي ضعيف نشان دادن دولت استفاده کنند.
نمونه اين موضوع را مي توان در اظهار نظر برخي در خصوص بودجه سال آينده مشاهده کرد، در حاليکه بودجه به عنوان برنامه دخل و خرج کشور موضوعي ملي است و بايد تلاش شود تا به بهترين نحو ممکن تهي و اجرا شود، اما برخي تلاش مي کنند با طرح مباحث مختلف، شرايط را به گونه اي پيش ببرند که در اولين قدم لايحه بودجه به موقع تقديم مجلس نشود و در گام بعدي با اجراي آن با مشکل روبرو شود.
اينچنين است که برخي به جاي ارائه نظرات کارشناسي و نقادانه با پيش گرفتن لحن تهديد نسبت به کابينه تدبير و اميد، در خصوص تهيه لايحه بودجه اظهارنظر مي کنند.
اين رفتار مبين نگراني و دلواپسي برخي افراد و گروه ها است که ازاين بيم دارند تا با موفقيت و محبوبيت بيش از پيش دولت، عملکرد گذشته و جايگاه واقعي امروزشان نزد مردم روشن تر شود و مجبور شوند نسبت به غفلت و کوتاهيشان در برابر مسوليت هايي که برعهده داشتند و از زير آن شانه خالي کردند، پاسخگو باشند



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |