جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 70762 16:18 1396/07/19
چهار به علاوه یک اما بدون رقیب

چهار به علاوه یک اما بدون رقیب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چهار به علاوه یک اما بدون رقیب

چهار به علاوه یک اما بدون رقیب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

میثم سعادت- از ابتدای امسال یک اتحادیه جدید دانشجویی اعلام موجودیت کرد. اتحادیه تادا(تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های ایران) اولین اتحادیه تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب دانشگاه‌های ایران به شمار می‌رود که بعد از نزدیک ۵ سال تلاش فعالان سیاسی و دانشجویی سرانجام در آخرین روزهای فعالیت وزارت علوم فرهادی مجوز فعالیت آن صادر شد.

با این حال روز گذشته میرزایی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مجوز فعالیت اتحادیه دانشجویی "تادا" گفت: درباره این اتحادیه حرف جدیدی وجود ندارد. تصمیمات در این باره در سایت وزارت علوم طی دو اطلاعیه رسما اعلام شد و  اتفاق جدیدی درباره آن رخ نداده است.... وی در عین حال ادعا کرد که در بیش از ۲۰ دانشگاه دفاتر این اتحادیه تاسیس شده است.

همین اظهارات باعث عصبانیت هماهنگ رسانه‌های تندرو شد. آنها معتقد هستند اتحادیه تادا نباید در دانشگاه‌های ایران فعالیت کند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا مانع فعالیت آن شوند.

در واقع تادا یکی از سه اتحادیه در شرف تاسیس اصلاح‌طلب بین تشکل‌های دانشجویی است. دو اتحادیه دیگر(دانشجویان خط امام و تشکل‌های اسلامی دانشجویان متحد) هنوز حتی موافقت اولیه وزارت علومی‌ها را برای تشکیل اتحادیه اخذ نکرده‌اند.

در حال حاضر حدود صد و هشتاد تشکل اصلاح‌طلب در دانشگاه های مختلف دولتی، آزاد، پیام نور و .... تشکیل شده اند اما اصولگرایان اجازه فعالیت اتحادیه‌های آنان را به صلاح نمی‌دانند. در حالی که اصولگرایان حداقل در پنج اتحادیه دانشجویان همسو با خود در دانشگاه‌های مختلف سازماندهی کرده اند. بسیج دانشجویی البته یک اتحادیه دانشجویی به شمار نمی‌رود اما اتفاقا به خاطر تشکیلات منسجم مرکزی، هماهنگ تر از سایر اتحادیه‌ها عمل می‌کند.

به جز بسیج، اتحادیه تحکیم وحدت که زمان ریاست احمدی‌نژاد منحل شد و سپس با هماهنگی دانشجویان همسو با احمدی‌نژاد، با مدیریت همفکران او راه اندازی مجدد شد همچنان در اختیار طیف احمدی‌نژاد است و تفکرات وی و یارانش در آن ترویج می‌شود.

جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل و جنبش عدالتخواه دانشجویی  دیگر اتحادیه‌هایی هستند که همسو با جریان اصولگرا فعالیت می‌کنند. هیچ کدام از این چهار اتحادیه حاضر به اعلام اسامی تشکل‌های فعال در آن نیستند. در واقع با به حاشیه رفتن احمدی نژاد و یاران او، از مقبولیت این تشکیلات کاسته شده و بودجه‌های هنگفت دولتی برای برگزاری برنامه‌ها و مراسم در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد. لذا یکی یکی به سمت انحلال پیش رفته‌اند.

مثلا در شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دو نفر از دانشگاه شاهد، دو نفر از دانشگاه سمنان و از  دانشگاه اراک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی یک نفر حضور دارند.

در اتحادیه تحکیم وحدت(نزدیک به احمدی‌نژاد) نیز چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و  دو دانشجوی دانشگاه قزوین حضور دارند و سایرین از پیام نور مشهد و .... انتخاب شده اند. سایر تشکیلات اصولگرا از این هم وضعیت بدتری دارند. جامعه اسلامی دانشجویان که مهمترین تشکیلات دانشجویی حامی سعید جلیلی و محمود احمدی نژاد به شمار می‌رفت و در سایت خود ادعا کرده است در پنجاه و پنج دانشگاه ایران دفتر دارد انتخابات امسال خود را با حضور بیست دانشگاه برگزار کرد. (این عدد را با رقم صد و هشتاد تشکل اصلاح طلب مقایسه کنید)

اول مهر روحانی از باز شدن فضای دانشگاه صحبت کرد. حالا اما چند هزار دانشجوی سیاسی اصلاح‌طلب منتظر هستند تا شاید فرجی شود و اصلاح‌طلبان نیز تشکیلات سراسری خود را احیا کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |