جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 59829 11:55 1396/02/20
چشم انداز بازارهای جهانی در هفته جاری

چشم انداز بازارهای جهانی در هفته جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چشم انداز بازارهای جهانی در هفته جاری

چشم انداز بازارهای جهانی در هفته جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه -سنا، نوشت: داده های مربوط به تورم قیمتی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان استرالیا و اکثر اقتصادهای آسیایی شامل چین، روز چهارشنبه منتشر می شود که برای چین پیش بینی ها انتظار رشد ۱٫۱ درصدی شاخص قیمت مصرف کنندگان و ۶٫۹ درصدی شاخص قیمت تولیدکنندگان را دارد، که با توجه به قیمت های شکل گرفته در بازار به نظر می رسد با نتایج واقعی فاصله داشته باشد.

*واحد تحلیل شرکت بین المللی الپری

شروع بازارهای جهانی در اولین روز کاری این هفته با اعلام نتایج اولیه انتخابات فرانسه که خبر از پیروزی آقای ماکرون می داد، همزمان شد. با این حال تحولات اقتصادی روزهای اخیر به قدری شکننده بوده که تاثیر این خبر را بر بازارها کمرنگ کرد. از سوی دیگر داده های اقتصادی ایالات متحده که جمعه گذشته منتشر شد شواهد بیشتری را برای جهت گیری مثبت ولی احتیاط آمیز فعالان اقتصادی به دست داد. طبق این داده ها اشتغال بخش غیرکشاورزی با رشد ۲۱۱۰۰۰ نفری در ماه آوریل همراه بود که ۲۶۰۰۰ نفر بیش از پیش بینی هاست تا بیکاری با رسیدن به ۴٫۴ درصد با سرعتی بیشتر از پیش بینی ها کاهش یابد. نرخ دستمزد ساعتی نیز بر خلاف انتظار تنها ۰٫۳ درصد افزایش یافت تا کماکان فدرال رزرو برای قانع شدن در خصوص رشد تورم و افزایش نرخ بهره دلایل بیشتری نیاز داشته باشد.

داده های تجاری چین روز دوشنبه منتشر شد

کاهش رشد واردات نفت خام، سنگ آهن و مس به چین و رسیدن به کمترین مقدار شش ماه اخیر در ماه آوریل عامل اصلی فشار بر قیمت مس و سنگ آهن در بازار روز دوشنبه بود. پس از آنکه انبارهای LME در هفته گذشته شاهد رشد بیش از ۴۰ درصدی موجودی مس بود، کاهش بیش از ۳۳ درصدی واردات کاتد مس به چین باعث شد تا قیمت مس امروز کمتر از ۵۵۰۰ دلار داد و ستد شود. در مقابل، واردات کنسانتره با رشد بیش از ۸ درصد همراه بوده است که نشان می دهد چین به جای کاتد مس از کنسانتره استفاده می کند. از آن جا که این یک تغییر بنیادی محسوب می شود، در صورت عدم تعدیل عرضه می تواند اثر بلندمدت بر مس ایجاد کند.

تاثیر افت قیمت های جهانی بر شرکت های بورسی ایرانی

فولاد البته بر خلاف مس با تداوم کاهش موجودی در انبارهای چین همراه بوده است. چراکه با کاهش قیمت سنگ آهن حاشیه سود فولادسازان چینی بیشتر شده و رقابت قیمتی برای فروش بر نرخ ها فشار می آورد. این در حالی است که در میانه آوریل تعمیر و اصلاح کارخانه های بزرگ پس از تعدیل موجودی های انبارها باعث توقف تولید خواهد شد. با این حال قیمت فروش بیلت و محصولات فولادی شرکت های فولادسازی ایرانی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و معادن تولیدکننده مس مانند صنایع ملی مس و مس باهنر هنوز بالاتر از قیمت های پیش بینی شده در بودجه هایشان به فروش می رسد.

افزایش مازاد تراز تجاری چین با ایالات متحده

واردات چین درحالی رشد ۱۱٫۹ درصدی را برای آوریل به ثبت رسانده است که در ماه مارس ۲۰٫۳ درصد رشد کرده بود و پیش بینی ها حاکی از رشد ۱۸ درصدی بود. همین طور صادرات این کشور نیز در مقایسه با افزایش ۱۶٫۴ درصدی ماه مارس تنها ۸ درصد رشد داشت که آن هم کمتر از پیش بینی ها بود. نکته قابل توجه دیگر در این گزارش افزایش مازاد تراز تجاری چین با ایالات متحده است که از ۱۷٫۷۴ میلیارد دلار ماه مارس به ۲۱٫۳۴ میلیارد دلار در آوریل رسیده است. صادرات چین به امریکا نسبت به سال گذشته ۱۱٫۷ درصد بیشتر شده در حالی که واردات آن تنها ۱٫۵ درصد رشد کرده است. بسیاری از اقتصاددانان فشار کنونی بر بازار را که ناشی از کاهش تقاضای چین است نتیجه سیاست های انقباضی دولت چین می دانند.

مهم ترین رویدادهای هفته جاری

داده های مربوط به تورم قیمتی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان استرالیا و اکثر اقتصادهای آسیایی شامل چین، روز چهارشنبه منتشر می شود که برای چین پیش بینی ها انتظار رشد ۱٫۱ درصدی شاخص قیمت مصرف کنندگان و ۶٫۹ درصدی شاخص قیمت تولیدکنندگان را دارد، که با توجه به قیمت های شکل گرفته در بازار به نظر می رسد با نتایج واقعی فاصله داشته باشد.

همچنین داده های تجاری ایالات متحده نیز روز چهارشنبه منتشر می شود که می تواند جهت گیری امریکا را در برابر چین شفاف تر کند.

روز پنجشنبه این هفته هم شاخص قیمت تولید کننده در امریکا منتشر می شود که در صورت برآورده کردن پیش بینی ها می تواند فدرال رزرو را یک قدم دیگر به افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن نزدیک کند که اثر مثبتی بر بازارها خواهد داشت.

روز جمعه هم نشست جی۷ با حضور وزرای اقتصاد و بانک های مرکزی کشورهای عضو در ایتالیا برگزار می شود و همسویی این کشورها که از تاثیرگذارترین اقتصادهای جهان هستند می تواند از فشار وارد شده بر بازارها کم کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |