پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 61188 12:18 1396/03/08
چرا آمریکا، اسرائیل و عربستان از انتخاب مجدد روحانی عصبانی هستند؟

چرا آمریکا، اسرائیل و عربستان از انتخاب مجدد روحانی عصبانی هستند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چرا آمریکا، اسرائیل و عربستان از انتخاب مجدد روحانی عصبانی هستند؟

چرا آمریکا، اسرائیل و عربستان از انتخاب مجدد روحانی عصبانی هستند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عصر ایران نوشت: مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بازهم به حسن روحانی اعتماد کردند و سکان هدایت کشور را به وی سپردند. ایرانی‌ها نشان دادند موافق سیاست درهای باز روحانی در سیاست خارجی هستند.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد ۹۲، تغییر گسترده‌ای در سیاست خارجی ایران ایجاد شد. «شیخ دیپلمات» به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور تصمیم گرفت سیاست ایران در عرصه دیپلماسی را از «درهای بسته» به «درهای باز» تغییر دهد.

حاصل این استراتژی رسیدن به توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ شد. برجام با استقبال کشورهای جهان روبرو شد و به سرعت دست دوستی دولت‌های مختلف جهان به سوی دولت تدبیر و امید دراز شد. حتی بسیاری از تابوهای موجود در کشور شکست.

مردم در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ رای به تداوم این گفتمان دادند. رایی که با استقبال کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی روبرو شد. در این میان اما برخی کشورهای جهان از انتخابات مجدد روحانی ناراحت وحتی می‌شود گفت عصبانی هستند.

آمریکا، اسرائیل و عربستان در راس طرف هایی هستند که از انتخاب روحانی ناراحت و عصبانی هستند. سران آنها بر این باور هستند که پیروزی دولت روحانی برخلاف منافع ملی آنهاست.

ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، مخالف برجامی است که دولت اوباما آن را امضا کرده است. او به دنبال بهانه‌ای است تا برجام را ملغی کند. پیروزی روحانی در ایران یعنی تداوم برجام و این برای ترامپ خبر خوبی نبود. ترامپ می‌بیند که این روزها به واسطه برجام نمی‌تواند یک هم آوایی جهانی را علیه ایران ایجاد کند. آمریکا می‌داند که اگر خللی در برجام ایجاد کند. کشورهای اروپایی اولین معترضین به این عملکرد ایالات متحده خواهند بود. تل‌آویو خطر روحانی برای دیپلماسی اسرائیل را احساس کرده است. زیرا اسرائیل در زمان احمدی نژاد، دست روی دست می‌گذاشت و بازی احمدی نژاد در زمین اسرائیل را مشاهده می‌کرد. سخنان تند احمدی نژاد در عرصه بین المللی به ویژه در سازمان ملل و نهادهای جهانی، باعث شده بود ایران بدون هیچ دخالتی از سوی اسرائیل به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شود.

اسرائیل بعد از هر سخنرانی احمدی نژاد خطاب به دیگران می گفت دیدید ما در مورد ایران حق داشتیم و بر شما ثابت شد که آنها کشور خطرناکی برای صلح جهانی هستند؟ همین رفتار رئیس دولت های نهم و دهم سبب شده بود تا تصور تنهایی ایران در عرصه بین المللی شکل گیرد. همین تلقی تنهایی، لبخند رضایت را بر لبان نتانیاهو نشانده بود.

اسرائیل تصور می‌کرد با پیروزی رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران دوباره به زمان احمدی نژاد بر می‌گردد. پیروزی روحانی اما این لبخند را از لبان نتانیاهو زدود.

روحانی باعث شد برای اولین بار در تاریخ آمریکا رئیس وقت ایالات متحده یعنی اوباما رودرروی نخست وزیر اسرائیل یعنی نتانیاهو ایستاد و اعلام کرد نظرات او اشتباه و ساده انگارانه است.

عربستان دیگر کشوری است که از پیروزی روحانی دلخور است. به نظر می‌رسد عربستان سعودی و حاکمان آن ایران روحانی را برای منافع ملی خود بسیار خطرناک می‌دانند.

عربستان امروز به شدت از قدرت گرفتن ایران می‌ترسد. علت این ترس را می‌شود در این معنا دانست که ایران بعد از برجام به ویژه در دولت دوم روحانی می‌تواند تبدیل به قدرت اقتصادی و نظامی برتر منطقه شود. ایران از جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک برای قدرت‌های اقتصادی جهان بسیار جذاب تر از تمام کشورهای جنوب خلیج فارس است. کشوری که می‌تواند مسیر ترانزیت فوق‌العاده‌ای میان ایران و اروپا شود.

ریاض بر این باور است که رشد سیاسی اقتصادی ایران مساوی است با قدرت گرفتن بیشتر حزب‌الله در لبنان، بشار اسد در سوریه و حوثی‌ها در یمن. عربستان از تشکیل مربع مخالفان خود به شدت وحشت دارد.

با دیپلماسی "گفت وگو" روحانی، کشورهای بزرگ جهان مجبور شدند برای حل مناقشات منطقه خاورمیانه دست یاری به سوی ایران دراز کنند و بگویند حل مشکلات منطقه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست.

این نقش ایران باعث شد تا عربستان از ترس نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه بعد از سال‌ها وارد میدان خاورمیانه شد تا اجازه ندهد قدرت ایران در خاورمیانه روز افزون شود. حضور نظامی در یمن نمونه بارز این معناست.

همانطور که مشاهده می‌کنید برخلاف نظر برخی از مخالفان روحانی در داخل کشور، رییس جمهور ایران توانسته است منابع آمریکا، عربستان و اسرائیل را در منطقه به خطر بیندازد. کاری که نه احمدی نژاد از پس آن برآمد نه ابراهیم رییسی می‌توانست آن را انجام دهد.

مصطفی داننده



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |