سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14739 14:16 1394/05/18
چالشی دیگر پس از اعمال سیاست تعرفه‌های ترجیحی نمایان شد

چالشی دیگر پس از اعمال سیاست تعرفه‌های ترجیحی نمایان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
چالشی دیگر پس از اعمال سیاست تعرفه‌های ترجیحی نمایان شد

چالشی دیگر پس از اعمال سیاست تعرفه‌های ترجیحی نمایان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تسخیر بازار ایران توسط پروفیل‌های بی کیفیت ترکیه

مهدی زاهدی

گروه تولید

mehdi.zahedi@jahaneghtesad.com

حدود 7ماه پیش و پس از آن‌که زمزمه‌های اعمال سیاست تعرفه ترجیهی میان دو کشور ایران و ترکیه به واقعیت بدل شد، مسئولان امر در واکنش به برخی انتقادها ضمن تشریح اهداف این سیاست از آثار مثبت آن که قرار بود در آینده ای بسیار نزدیک نمایان شود سخن ‌می‌‌گفتند.

فعالان صنعت نساجی جزو اولین دسته از منتقدان این طرح بودند که البته درهمان زمان و پس از برگزاری جلسات مشترکی با متولیان نساجی در وزارت صنعت به ظاهر قانع شده و به یک‌باره و درحالی که قرار بود نمایشگاه پوشاک مشترک دو کشور را تحریم کنند، در نشست خبری مشترک با مدیرکل پوشاک وزارت صنعت شرکت کرده و از این اقدام حمایت کردند.

مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت در دفاع از این توافق‌نامه تعرفه ترجیهی معتقد بودند ایران با اجرای این تعرفه‌ها سهم صادرات خود به ترکیه و بازار این کشور را افزایش خواهد داد و به نوعی با قاچاق کالای ترکیه‌ای نیز مقابله ‌می‌‌کند.

با این حال و پس از گذشت بیش از 7 ماه صنایع دیگر مرتبط با این توافق‌نامه هم وارد گود شده و این بار به صورت جدی خواستار بازنگری درمتن توافق‌نامه ترجیهی با ترکیه شده اند.

در همین رابطه رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل در و پنجره یو.پی.وی.سی در نشستی خبری به بیان انتقادات صنف خود از این اتفاق پرداخت و گفت: اعمال سیاست‌های تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه زمینه سلطه پروفیل‌های بی‌کیفیت این کشور بر بازار ایران را فراهم کرده است.

محمود صداقت نایب با اعلام این خبر افزود: همین امر موجب شده تا 95درصد از کل حجم پروفیل‌های وارداتی به محصولات تولیدی کشور ترکیه اختصاص یابد و متاسفانه اقلام وارداتی از این کشور حتی توان رقابت با تولیدات درجه سه ایرانی را هم ندارند.

وی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی کشور سخن ‌می‌‌گفت، با بیان این‌که هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان ملی استاندارد بر این روند صورت نمی‌‌گیرد، گفت: اتخاذ این تصمیم غیرکارشناسی از سوی وزارت صنعت بسیاری از واحدهای تولیدی داخلی را زمین‌گیر کرده و توقف تولید آن‌ها را درپی داشته است.

صداقت، با ابراز نگرانی از کاهش تعرفه واردات پروفیل از 32 به 15 درصد، افزود: دست‌کم انتظار ‌می‌‌رفت دولت در راستای اتخاذ این تصمیمات با تشکل‌های مربوطه مشورت ‌می‌‌کرد و به یک‌باره تعرفه زمینه بلاتکلیفی و سردرگمی بین تولیدکنندگان داخلی پروفیل یو.پی.وی.سی را فراهم نمی‌کرد.

صداقت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت نصب شده پروفیل در کشور 150 هزار تن بوده و این در حالی است که نیاز کشور به پروفیل حدود 60 هزار تن در سال است که از این میزان 40 هزار تن از داخل و مابقی از محل واردات تأمین می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 20درصد از تولیدکنندگان داخلی این محصول فعالیت خود را متوقف و یا به حالت نیمه تعطیل درآورده‌اند، افزود: تغییر تعرفه واردات پروفیل که اعتراضات بسیاری را درپی داشت، چهار مرحله در کمیسیون ماده یک بررسی شد اما در نهایت رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که از دلایل و توضیحات تولیدکنندگان داخلی قانع نشده است.

نایب ر‌ییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران در ادامه به اقدامات این انجمن برای دریافت گواهی آزمایشگاه مرجع اشاره و اظهار کرد: اوایل سال گذشته درخواست خود مبنی بر صدور گواهی آزمایشگاه مرجع را به سازمان ملی استاندارد ارائه کرده‌ایم حتی در این مدت تمام اقدامات لازم را برای اخذ این مجوز انجام دادیم اما به رغم گذشت پنج ماه از سال جاری هنوز این موضوع نهایی نشده است.

صداقت به جلسه خود با رییس سازمان ملی استاندارد برای لغو مجوز ورود پروفیل‌های نا‌مرغوب به کشور اشاره کرده و گفت: در این جلسه خانم پیروزبخت اعلام کرد که مجوز ورود پروفیل توسط ممیزی‌ها صادر می‌شود و چون آن‌ها با نمونه شاهد این مجوزها را صار می‌کنند و استاندارد پروفیل هم تشویقی است، سازمان استاندارد اهرم فشاری برای این موضوع ندارد.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه استاندارد اجباری پروفیل‌های داخلی برداشته شده و جای آن را استانداردهای تشویقی گرفته است گفت: این موضوع باعث می‌شود هیچ محدودیتی برای واردات پروفیل به کشور به وجود نیامده و سازمان استاندار نیز خود اذعان کرده است که نمی‌تواند نظارت لازم را بر واردات پروفیل‌های نامرغوب به کشور داشته باشد.

صداقت در رابطه با رکود ساخت و ساز و تأثیر آن بر فعالیت صنعت پرفیل کشور نیز افزود: رکود ساخت و ساز تأثیرات منفی 30 درصدی بر فعالیت تولیدکنندگان صنعت پروفیل داشته است البته در کنار این موضوع 20 درصد مشکلات این صنعت نیز ناشی از کاهش تعرفه واردات پروفیل نامرغوب به کشور است؛ چرا که رقابت ناسالمی را در سطح بازار به وجود می‌آورد.

انتظارات تولیدکنندگان داخلی پس از تحریم‌ها

درهمین حال محمدجواد اقدامیان عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران نیز اعلام کرد: در سال‌هایی که تحریم‌های سخت بر کشور تحمیل شد، تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، بر افزایش روند تولید ملی و رسیدن به خودکفایی بپردازیم و محصولاتی در حد استانداردهای جهانی در این سال‌های سخت تولید کنیم.

وی با بیان اینکه حداقل انتظار تولیدکنندگان داخلی این است که در دوران پس از تحریم شرایط برای رقابتی‌تر شدن تولیدات داخلی فراهم شود، افزود: در چنین شرایطی دولت باید تلاش کند تا حد امکان از واردات کالاهایی که در تولید آن به خودکفایی و مازاد ظرفیت رسیده‌ایم جلوگیری به عمل آورده و با تدبیر و کفایت، تولیدکنندگان داخلی را مورد حمایت خود قرار دهند.

اقدامیان گفت: همه ما امیدواریم درهای کشورخیلی سریع باز و ارتباط مؤثری برقرار شود و صادرات کالاهای غیرنفتی رونق بگیرد، ولی از آن طرف نگرانی‌هایی برای صنعت بوجود می‌آید که مبادا این شرایط منجر به واردات بی‌رویه کالای ساخته شده، خصوصا بی کیفیت به داخل کشور شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت ویستابست با بیان این‌که نباید بازار داخلی دو دستی تقدیم شرکت‌های خارجی شود، افزود: تجربه نشان داده است، سابقه خوبی در این زمینه نداشته‌ایم و درآمد ارزی 700 میلیارد دلاری ما در سال‌های طلایی نفتی هزینه شد و پیامد آن تعطیلی دو هزار بنگاه اقتصادی، بیکاری نیم میلیون نفر از جوانان ، واردات بی رویه کالای بی‌کیفیت و اشتغال‌زایی برای خارجی‌ها بود.

وی اضافه کرد: در دوره جدید دیگر پذیرش ورود محصول ساخته شده به اتمام رسیده و فقط مجال ورود تکنولوژی، سرمایه و تجهیزات به کشورمان وجود دارد.

اقدامیان خاطرنشان کرد: تولید و صنعت، پس از لغو تحریم‌ها با دوره‌ای مواجه خواهد شد که ‌می‌‌توان از آن به عنوان دوره رنسانس اقتصادی یاد کرد. ما تولیدکنندگان، اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک تکلیف، تلقی ‌می‌‌کنیم. اهمیت جایگاه اقتصاد مقاومتی، راه تولید کننده‌های ایرانی را به خوبی روشن کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |