پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 13761 14:17 1394/04/08
پیش بینی کارشناسان از قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2015

پیش بینی کارشناسان از قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2015

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیش بینی کارشناسان از قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2015

پیش بینی کارشناسان از قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2015

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

برخی تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار طلا بر این باورند که قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان سال 2016 میلادی به کمتر از 800 دلار خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اینترنتی خلیج تایمز، طلا برای قرن های متمادی در تاریخ بشر یک فلز ارزشمند به شمار می رفته است. از سال 1971 میلادی که نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا رابطه بین دلار و طلا را بر اساس پیمان برتون وودز لغو کرد، طلا به کالای سرمایه گذاری در برابر نوسانات نرخ تورم در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.بر اساس این گزارش امروزه تقاضای سرمایه گذاری طلا بیشتر از تقاضای فیزیکی بر نوسانات قیمت این فلز زرد تاثیرگذار است. قیمت طلا در ماه های گذشته عملکرد ناامید کننده ای داشته است به طوری که از 1930 دلار در سپتامبر 2011 میلادی به کمتر از 1175 دلار رسیده است.در این مدت شاخص سهام آمریکا تقریبا دو برابر افزایش داشته است. حتی در شرایط بحران مالی و بدهی یونان و خطر ورشکستگی این کشور نیز قیمت طلا نتوانسته است سطح مقاومتی 1200 دلاری را بشکند.بسیاری از فعالان اقتصادی و تحلیلگران بازار بر این باورند که در صورت ادامه روند کنونی قیمت طلا تا پایان سال 2016 میلادی به کمتر از 800 دلار در هر اونس خواهد رسید.

بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می تواند عامل مهمی برای افزایش ارزش دلار و کاهش شدید قیمت طلا باشد.شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی از ژوئن گذشته تاکنون 20 درصد رشد داشته است. قیمت جهانی طلا در سه ماه گذشته بین 1160 تا 1230 دلار در نوسان بوده است.ادامه روند صعودی ارزش دلار و افزایش شاخص سهام چین نیز این گمانه زنی را تقویت کرده است که قیمت طلا تابستان امسال احتمالا به کمتر از 1160 دلار خواهد رسید.طی روزهای آینده روشن شدن وضعیت بحران مالی و بدهی یونان و انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت اشتغال در ماه ژوئن تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.به نظر می رسد اگر اقتصاد آمریکا طی ماه ژوئن بیشتر از 200 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده باشد، این مساله به ضرر قیمت طلا و به نفع ارزش دلار خواهد بود.

به گزارش جهان اقتصاد، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح حمایتی 1180 دلاری در شرایط کنونی تاثیر روانی زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبرو خواهد شد.نشست فوق العاده وزرای دارایی منطقه یورو برای بررسی اوضاع یونان قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.بر اساس این گزارش یونان تا فردا سه شنبه فرصت دارد تا بدهی 1.6 میلیارد یورویی به صندوق بین المللی پول را بپردازد. در غیر این صورت ورشکستگی یونان قطعی خواهد بود.

محمد امین ناطقیان

m.amin.nateghian@jahaneghtesad.com



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |