جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 98763 13:24 1398/03/13
پیشنهاد «پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز» باز بودن راه دیپلماسی را به اعراب نشان می‌دهد

پیشنهاد «پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز» باز بودن راه دیپلماسی را به اعراب نشان می‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیشنهاد «پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز» باز بودن راه دیپلماسی را به اعراب نشان می‌دهد

پیشنهاد «پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز» باز بودن راه دیپلماسی را به اعراب نشان می‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: علی بیگدلی، استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پیشنهاد محمدجواد ظریف به کشورهای همسایه عربی مبنی بر بستن پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز از یکسو و برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه و اتخاذ مواضع تکراری ضد ایرانی از سوی عربستان در این نشست از سوی دیگر گفت: آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی به دنبال آن هستند که مسئله ایران را به پدیده‌ای بین‌المللی تبدیل کنند و در این راستا سیاست یارگیری جدیدی را پیگیری می‌کنند. لذا همزمان با اجلاس مکه، پمپئو نیز به اروپا سفر کرده است و همین موضوعات را درباره ایران دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: البته نشست مکه اتفاق جدیدی نبود و برگزاری سه جلسه طی ۲۴ ساعت خیلی نمی‌تواند نشانه رسیدن به اهداف آن باشد و بیشتر یک نمایش قدرت از سوی عربستان در مقابل ایران بود، لذا این اجلاس چندان بر سیاست‌های ایران تأثیرگذار نیست.

بیگدلی اظهار کرد: اگر ایران بتواند سیاستی مستقل از این ماجراها را در پیش بگیرد و سطح اختلافات را با کشورهای عربی کاهش دهد بسیار خوب است، اما از طرف دیگر دنیای عرب بدون اجازه آمریکا دست به چنین اقدامی نخواهد زد. امروز مثلث آمریکا ـ اسرائیل ـ عربستان سعودی با هم پیوستگی دارند و ایران هم در مرکزیت این پیوستگی قرار دارد و ممکن است با سفر پمپئو به اروپا ضلع جدیدی به این مثلث اضافه شود و موضوع بین‌المللی شدن مسئله ایران قدرت بیشتری بگیرد تا ایران در فضای جهانی تحت فشار زیادتری قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، به تهران در این شرایط اهمیت زیادی دارد، گفت: امیدواریم با این سفر فشارها کاهش پیدا کند و ایران به سمت دیپلماسی جدیدی حرکت کند. ژاپن یک قدرت اقتصادی و صنعتی است که در دنیا خوشنام و محبوب است و می‌توان از ژاپن برای ارائه راهبرد و اهداف خود استفاده کرد و سطح این فشارهای بین‌المللی را کاهش داد.

بیگدلی اظهار کرد: به نظر من پیشنهاد آقای ظریف کار درستی بود و هدف این بود که از التهابات و خصومت‌ها با برخی کشورهای عربی کاسته شود و هنوز جا دارد که در این زمینه اقدامات دیگری انجام شود. البته ملک سلمان هم در نشست مکه و لابه‌لای صحبت‌هایش بیان کرد که دست ما برای دوستی و مذاکره دراز است. لذا می‌توان در این فضای بحرانی باز هم از طریق کانال‌های واسطه‌ای این التهاب را کاهش دهیم و لازم است دیپلماسی با کشورهای عربی به موازات دیپلماسی با آمریکا ادامه پیدا کند و پیشبرد این دو دیپلماسی می‌تواند اسرائیل را در انزوا قرار دهد که این به نفع ایران خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: برخی تحلیلگران معتقدند اظهارات ترامپ در توکیو، که گفته بود حاضریم با مقامات فعلی ایران همکاری و مذاکره کنیم، تا حدی باعث نگرانی عربستان مبنی بر فاصله گرفتن آمریکا از سعودی‌ها شد و آن‌ها با برگزاری این کنفرانس به دنبال افزایش مشروعیت و محبوبیت خود هستند و پیشنهاد آقای ظریف در این وضعیت می‌تواند به معنای باز بودن راه مذاکره برای عربستانی‌ها باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |