جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8661 15:27 1393/10/16
پیشنهاد ویژه 2 میلیارد دلاری گازی روسیه روی میز زنگنه

پیشنهاد ویژه 2 میلیارد دلاری گازی روسیه روی میز زنگنه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیشنهاد ویژه 2 میلیارد دلاری گازی روسیه روی میز زنگنه

پیشنهاد ویژه 2 میلیارد دلاری گازی روسیه روی میز زنگنه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شرکت‌های روسی پس از خروج از پروژه‌های گازی کشورهای شرق اروپا، به منظور اجرای طرح‌های گازی در ایران، پیشنهاد فاینانس دو میلیارد دلاری ارائه کرده‌اند

همزمان با طرح افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز در قالب یک برنامه سه ساله، سرمایه گذاری های کلان به منظور توسعه شبکه انتقال و پالایش گاز هم در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده توسط وزارت نفت برای توسعه صنعت پالایش و انتقال گاز طبیعی کشور به حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است و باید این منابع مالی در طرح‌های نیمه تمام صنعت گاز همچون تکمیل و بهره برداری از تاسیسات جدید تقویت فشار، توسعه پالایشگاه ایلام، هاشمی نژاد و فجر جم، خطوط لوله سراسری یازدهم، نهم، ششم، هفتم و دهم گاز هزینه شود.

با توجه به این بازار جذاب سرمایه‌گذاری و از یک طرف دیگر احتمال توافق جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 بر سر مسائل هسته ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی، تاکنون شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز برای حضور و مشارکت در صنعت گاز ایران اعلام آمادگی کرده اند.

در این بین روس‌ها اخیرا پیشنهاد جذابی به منظور مشارکت و سرمایه گذاری در صنعت گاز به شرکت ملی گاز ایران ارائه کرده اند.

اصغر سهیلی پور با اشاره به مذاکرات چند ماه قبل ایران با مقامات شرکت‌های روسی در حاشیه نمایشگاه انرژی مسکو، گفته است: روس‌ها از زمانی که پروژهای خود را در اروپا به ویژه اروپای شرقی و سوریه به دلایل مختلفی متوقف کردند، بسیار علاقه مندند در طرح‌های صنعت گاز ایران به صورت فاینانس سرمایه گذاری کنند.

رئیس کمیته سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ارائه پیشنهاد دو میلیارد دلار شرکت‌های روسی برای همکاری بدون تشریفات در صنعت گاز ایران، تصریح کرده است: مذاکرات با شرکت‌های نفت و گاز روسی ادامه دارد.

آغاز چانه‌زنی‌ نفتی تهران-مسکو

از سوی دیگر نیز وزیر نفت با اشاره به انجام مذاکراتی با روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت غیر اوپک، اعلام کرد: پیشنهاد کاهش تولید نفت به روس‌ها ارائه شده و مذاکرات با این کشور برای کاهش تولید نفت ادامه دارد.

بیژن زنگنه در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که با توجه به تاثیر گذاری روسیه در بازار نفت غیر اوپک و تولید 10 میلیون بشکه‌ای نفت روس‌ها آیا مذاکراتی با روسیه برای کاهش تولید نفت انجام شده است؟ گفت: در حال مذاکره با روسیه هستیم.

وزیر نفت ایران تاکید کرد: در این باره تاکنون مذاکراتی با روسیه انجام شده است، ولی هنوز به جمع بندی نهایی دست نیافته ایم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |