پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 104151 13:19 1398/10/15
پیاده سازی و استقرار نظام های بهره برداری در کشور

پیاده سازی و استقرار نظام های بهره برداری در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پیاده سازی و استقرار نظام های بهره برداری در کشور

پیاده سازی و استقرار نظام های بهره برداری در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران: تاکنون ۱۰۸ الگوی بهره برداری در سطح ۲۹۲۴۰۷ هکتار زمین عملیاتی شده است

به منظور پیاده سازی و استقرار نظام های بهره برداری در سه طرح محوری وزارت جهاد کشاورزی در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اقدامات شایان توجهی در حوزه های مختلف به سرانجام رسیده است.

به گزارش جهان اقتصاد، معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این مطلب گفت: ۷۴ الگوی نظام بهره برداری در سطح ۱۹۸۹۱۳ هکتار تا کنون تشکیل شده است و فرآیند تشکیل ۴۱ مورد الگوی نظام بهره برداری توامان در حوزه آب و زمین در حال انجام است. در این راستا عملکرد نظام بهره برداری در فاز اول این طرح در ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ در قالب توسعه اراضی اجرایی شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: در سال جاری ۱۰۸ الگوی نظام بهره برداری در سطح ۲۹۲۴۰۷ هکتار تشکیل شده که فرآیند تشکیل دو مورد الگوی نظام بهره برداری توامان آب و زمین نیز در گمبزون ماهشهر و شرق گرگر شوشتر در حال انجام است.

وی سپس از اجرای تحویل حجمی آب در سطح طرح در سال ۱۳۹۷ خبر داد و در این باره گفت: تشکیل کمیته مشترک مدیریت مشارکتی آب؛ عقد قرارداد ۴۴ شرکت تعاونی تولید در سطح ۱۲۷۴۲۶ هکتار جهت تحویل حجمی آب با شرکت های بهره‌برداری آب سازمان آب و برق تا پایان بهمن ماه و نیز تعیین نقاط تحویل آب در ۸۴۵ نقطه اصلی درجه ۱و۲ و ۳۴۰۵ نقطه تحویل در شبکه های فرعی از اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای این طرح است.

وی در ادامه گفت: در سال جاری با تشکیل کمیته مشترک مدیریت مشارکتی آب و عقد قرارداد ۳۸ شرکت تعاونی تولید در سطح ۱۲۸۴۱۲ هکتار را به منظور تحویل حجمی آب با شرکت های بهره‌برداری آب ، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت آب منطقه ای استان ایلام همچنین تعیین نقاط تحویل آب در ۸۴۵ نقطه اصلی درجه ۱و۲ و ۳۴۰۵ نقطه تحویل در شبکه های فرعی و ارزیابی و نظارت گزارشات فنی فصل سوم و شرح خدمات تسهیلگران در قرارداد تشکیل الگوی نظام بهره برداری در محدوده طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام از اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از کل تعاونی های ایجادشده ، ۸۰ تعاونی تولید به ثبت نهایی رسیده است، وضعیت طرح های شاخص توانمند سازی در سطح شرکت ها و اتحادیه های تعاونی تولید روستایی را که در سال ۱۳۹۷ عملیاتی شده اند، این گونه برشمرد:

الف) تشکیل شرکت تجاری سرگانیک ایران با مشارکت ۱۲ اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استانی با محوریت اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید ایران به منظور تولید، توسعه و تجارت محصولات گواهی شده و ارگانیک بخش کشاورزی.

ب) تولید بذر سالم تولید و فرآوری سیب زمینی بذری، کشت آزمایشی برخی از بذور تولیدی شرکت نویساد و مقایسه عملکرد آنها با ارقام بومی استان همدان، کاشت ارقام جدید بذرهای ذرت و سورگوم در استان قزوین.

ج) تکمیل زنجیره تولید (ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی توسط اتحادیه شرکت های تعاونی تولید استان همدان، تکمیل زنجیره تولید سیب در استان کهگیلویه و بویراحمد با ایجاد واحد سورتینگ و بسته بندی، تکمیل زنجیره تولید توت فرنگی در استان کردستان، تصویب طرح تولید چیپس میوه شرکت تعاونی تولید روستایی مهاجران در کمیته فنی اشتغال استان).

د) تولید محصول سالم (طرح تولید محصول سالم پیاز).

ه) الگوسازی طرح سیماب (برنامه ریزی تشکیل کارگاه طرح سیماب در استان کرمان و اجرای طرح های مشابه در استان های مازندران، اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی.

دکتر حسین شیرزاد در ادامه اظهار کرد: آیین نامه قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه سازی اراضی مصوب سال ۱۳۹۳، تفاهم نامه گلخانه و سایبان باغات، انعقاد تفاهم نامه با صندوق بیمه کشاورزی، تدوین تفاهم نامه سه جانبه همکاری با موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر و اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی کشور درخصوص بذور و ارقام سبزی و صیفی از اسناد تهیه و تدوین شده در این سازمان است.

به گفته وی، معرفی طرح "راه اندازی و توانمند سازی شرکت های سهامی زراعی و کشت و صنعت های خصوصی " به عنوان یکی از طرح های عمرانی پیشنهادی قابل دفاع برای ایجاد ردیف های جدید اعتباری در سال ۱۳۹۸ به سازمان برنامه و بودجه کشور؛ بازنگری پیش نویس قانون کشت و صنعت ها؛ برگزاری نشست سایبان باغات با اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی؛ تهیه گزارش ارزیابی و آسیب شناسی شرکت های سهامی زراعی استان خراسان جنوبی؛ برگزاری ۱۶ مورد شورای ماده ۱۷ قانون تشکیل شرکت های سهامی زراعی در استان های اصفهان، ایلام، گلستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی؛ برگزاری، ثبت و اعلام تغییرات ۱۳ مورد مجمع عمومی عادی صاحبان سهام در شرکت های سهامی زراعی خضری، اسلام آباد، آیسک دوحصاران، دشت خوشاب، سرچاه عماری، تربت جام، کمایستان، ایثارگران تایباد، بهکده رضوی، گلپایگان، مهر ایثارگران نصرآباد و شادی مهر؛ احداث یک باب استخر ذخیره آب و همچنین اجرای فرآیند بسته بندی سرگل و گل زعفران، بسته بندی حبوبات و غلات و برنج در شرکت سهامی زراعی مهر ایثارگران نصرآباد اقلید پس از مجوز دریافت شده توسط آن شرکت؛ اخذ گواهی محصول سالم لوبیا توسط شرکت سهامی زراعی مهر ایثارگران نصرآباد اقلید؛ ادامه اجرا و استفاده از سیستم آبیاری بارانی در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی شرکت سهامی زراعی تربت جام و ثبت طرح پرورش بز سانن و آلپاین توسط شرکت سهامی زراعی اسلام آباد در سامانه کارا از دیگر اقدامات این سازمان می باشد.

این مقام مسئول سپس به طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان اشاره کرد و در این باره گفت: اجرای این طرح در دو فاز ستادی شامل انعقاد قرارداد با مجری طرح؛ تهیه ساختار شکست کار (WBS)؛ تعیین اهداف کمی اجرای طرح به تفکیک نواحی ۱۶ گانه، تشکیل ستاد ملی نظام بهره برداری طرح در دفتر نظام های بهره برداری سازمان و... و در فاز میدانی شامل ارائه و تشریح برنامه و مدل اجرایی پیاده سازی و استقرار نظام بهره برداری طرح در عوامل اجرایی استان، صدور مجوز برای تشکیل و استقرار ۸ شرکت تعاونی تولید در نواحی هامون ۱ ،۳ و ۴، زهک ۲، زابل ۱ و ۲ و نیمروز ۱ و ۲؛ تشکیل تیم راستی آزمایی با مشارکت نمایندگان سازمان تعاون روستایی، سازمان جهاد کشاورزی، مجری طرح و... می باشد.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ، در خصوص عملکرد سازمان متبوعش در زمینه تولید چغندر قند پاییزه اعلام داشت: پیگیری برنامه های تولید چغندر پاییزه در استان های ایلام، کرمانشاه و فارس در برنامه مشترک اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی و مجری سابق طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی در قالب تفاهم نامه ( قرارداد ) مشترک فی مابین ، که از ۴۸۳۴ هکتار ۳۶۹۴ هکتار سبز شده است . همچنین اجرای برنامه تولید چغندرقند پاییزه با مشارکت اتحادیه های شرکت های تعاونی تولید روستایی استان های ایلام ، کرمانشاه و فارس و معاونان نظام بهره برداری استان های مربوطه از طریق برگزاری جلسه با مدیران عامل اتحادیه های استانی و معاونان نظام بهره برداری به انجام رسیده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان این مطلب که برنامه های ویژه توانمند سازی در حوزه نظام های بهر برداری در سال جاری هم در حال اجراست، گفت: آموزش همکاران نظام‌های بهره‌برداری استان خوزستان در سطوح استان و شهرستان و همچنین متقاضیان تشکیل شرکت سهامی زراعی در خصوص حقوق قانونی متقاضیان و وظایف قانون آنها؛ پیگیری اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی در چهار دشت پایلوت در استانهای تهران، اصفهان، فارس و سمنان؛ پیگیری تولید سیب زمینی بذری توسط اتحادیه مرکزی تعاونی تولید و...نمونه ای از این برنامه هاست. دکتر شیرزاد در ادامه طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اشاره کرد و در این باره گفت: نظارت بر تنظیم و انعقاد قرارداد تشکیل؛ تکمیل فرآیند و توانمندسازی الگوهای نظام بهره برداری در محدوده عملیاتی طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور میان اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی کشور و اتحادیه شرکت های تعاونی تولید استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه و تشکیل ۲۸۷ کمیته مشورتی در هر یک از نواحی عمرانی ۱۶گانه از اقدامات انجام شده در راستای این طرح است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: اجرای آزمایشی آبیاری قطره ای و ( t-tape) در زراعت چغندر قند و جالیز در شرکت سهامی زراعی تربت جام؛ برگزاری جلسات کنسرسیوم بذر و نهال و پیش بینی سطح زیرکشت در تعاونیهای تولید، اتحادیه ها و شرکت های سهامی زراعی در سال زراعی ۹۹- ۱۳۹۸ جهت تخمین بذور گواهی شده مورد نیاز در سازمان متبوعش عملیاتی شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |