شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 31216 20:35 1395/02/07
پلاسکوکار، ماجراجویی‌های بازیگران سهام و روی دیگر سکه

پلاسکوکار، ماجراجویی‌های بازیگران سهام و روی دیگر سکه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پلاسکوکار، ماجراجویی‌های بازیگران سهام و روی دیگر سکه

پلاسکوکار، ماجراجویی‌های بازیگران سهام و روی دیگر سکه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تحلیل بنیادی "پلاسک" روی میز تحلیل جهان اقتصاد

گروه تحلیل و مطالعات جهان اقتصاد: شرکت پلاسکوکار (پلاسک) ، در زمینه تولید مجموعه های پلیمری و قطعات خودرو فعالیت می کند. مجموعه سپر و داشبورد خودروهای تیبا، x100، ساینا و کیاسراتو در پلاسک تولید می شود. در فضای پسابرجام با بستن قرارداد های جدید شرکت های گروه سایپا و افزایش تناژ تولید آنها، تناژ تولید «پلاسک» هم افزایش می یابد. در ادامه وضعیت عملیاتی و ارزش زمین شرکت بررسی می شود.

 تأثیر قرارداد های جدید

شرکت در حالی برای سال ۹۵ سود خالص صفر تومانی  در نظر گرفته که در  ۹ ماه سال ۹۴، زیان ۱۲ میلیارد تومانی شناسایی شده و در پیش بینی ۹۴ این زیان ۱۰ میلیارد تومان است. دلیل عمده، افزایش فروش و حاشیه سود ناخالص است.
صورت‌های مالی پیش بینی ۹۵ پیش‌بینی ۹۴
فروش (میلیارد تومان) ۲۶۷ ۲۰۵
بهای تمام شده ۲۴۵ ۱۹۲
سود ناخالص ۲۲ ۱۳
هزینه‌های اداری، عمومی و فروش ۱۵ ۱۳
هزینه‌های مالی ۵ ۷
سایر ۲ ۳
سود خالص ۰ (۱۰)
داشبورد تیبا مهمترین محصول شرکت در سال ۹۴ است که علی رغم پیشبینی افزایش نرخ این محصول برای سال ۹۵، کاهش قابل ملاحظه ای در حاشیه سود ناخالص آن پیش‌بینی شده است. نکته ی قابل توجه دیگر اضافه شدن داشبورد و سپر ساینا برای اولین بار در جدول فروش محصولات سایپا است. با توجه به قراردادهای جدید گروه سایپا افزایش فروش محصولات «پلاسک» در آینده ی نزدیک دور از ذهن نیست. مازاد سود ناخالص در صورت افزایش تناژ دو محصول به ظرفیت اسمی، در جدول زیر محاسبه شده است:
  پیش‌بینی ۹۵ (هزار مجموعه) ظرفیت (هزار مجموعه) سود ناخالص هر مجموعه (هزار تومان) مازاد سود ناخالص در صورت افزایش تناژ به ظرفیت (میلیارد تومان)
داشبورد x100 ۷۰ ۱۵۰ ۵۰ ۴
داشبورد و سپر ساینا ۲۴ ۱۶۳ ۵۳ ۷
جمع (به ازای هر سهم: ۲۸ تومان) ۱۱

 ارزش زمین

اخیرا شایعاتی مبنی بر ارزش ۳۵۰ میلیارد تومانی زمین پلاسک وساپا شنیده می شود. طبق صورت های مالی، در سال ۸۷ «پلاسک» زمین کارخانه را به طور کامل به «وساپا» فروخته و به شهرک صنعتی کاسپین واقع در قزوین نقل مکان کرده است. در نتیجه فروش زمین «وساپا» تاثیری در نماد «پلاسک» ندارد: متراژ زمین فعلی کارخانه در شهرک صنعتی کاسپین قزوین، حدود ۵ هکتار است. قیمت هر متر زمین بر اساس گفته مشاورین املاک منطقه در نظر گرفته شده است.

 اصلاح ارزش زمین «پلاسک»

اصلاح ارزش زمین «پلاستیک»
متراژ زمین (متر مربع) ۵۰٫۰۰۰
قیمت هر متر مربع زمین (تومان) ۲۰۰٫۰۰۰
ارزش کارشناسی زمین (میلیارد تومان) ۱۰
ارزش دفتری زمین (میلیارد تومان) ۱/۴
مبلغ مازاد (میلیون ریال) ۸/۶
تاثیر روی قیمت نماد (تومان) ۲۲

نتیجه گیری:

قیمت تعادل ۱۰۰ تومان پیش از توافق هسته‌ای (براساس ترازنامه)، تاکنون به ۱۶۰ تومان رسیده است. در پیش بینی شرکت از سود خالص سال ۹۵ علیرغم افزایش فروش سود خالص صفر است. افزایش سود خالص با رونمایی قرارداد های جدید سایپا محقق خواهد شد. بعنوان نمونه فروش احتمالی دو محصول اصلی با ظرفیت کامل حدود ۳۰ تومان سود ناخالص را زیاد خواهد کرد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |