جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 25810 19:37 1394/11/09
پرواز ۱۱۸ ایرباس در آسمان ایران

پرواز ۱۱۸ ایرباس در آسمان ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرواز ۱۱۸ ایرباس در آسمان ایران

پرواز ۱۱۸ ایرباس در آسمان ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

قرارداد۱۰/۵ میلیارد دلاری خرید هواپیما با غول هوایی دنیا امضا شد

گروه امورزیربنایی-مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران (هما) اعلام کرد: تفاهم نامه اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید. فرهاد پرورش درباره جزئیات قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس توسط ایران با اشاره به اینکه بخش عظیم اعتبار این خرید از طریق فاینانس تامین می شود، افزود: از این ۱۱۸ فروند هواپیما، ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ برای پروازهای داخلی و منطقه ای، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد و میان برد نزدیک به دور برد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر دوربرد و قاره پیما هستند. وی یادآور شد: تعدادی از این نوع هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند و حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار تعیین خواهد شد. پرورش در معرفی ایرباس ۳۵۰ گفت: این نوع هواپیماها دوربرد محسوب می شوند و بسیار جدید و مدرن هستند که در منطقه تنها یکی دو ایرلاین از این نوع هواپیماها استفاده می کنند. وی افزود: ۱۲ فروند از این هواپیماها نیز از نوع ایرباس۳۸۰ برای مسیرهای قاره پیما و دوربرد هستند که این تعداد بسته به نیاز کشور قابل تغییر است و تحویل این هواپیماها طی ۴ تا ۵ سال آینده پیش بینی شده اما تحویل این ۱۲ فروند مشروط به فراهم شدن شرایط بازرگانی و توسعه زیرساخت های فرودگاهی کشور برای پذیرش هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ است چرا که این هواپیماها بسیار بزرگ و پهن پیکر هستند. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران درباره زمان تحویل این هواپیما از سوی شرکت ایرباس به ایران گفت: تحویل فوری هواپیماهای نو سخت است و کمپانی های سازنده از گذشته برای فروش هواپیما سفارشاتی دریافت کرده اند و در نوبت تحویل خود قرار می دهند. پرورش افزود: بر اساس وعده شرکت ایرباس، قرار است بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۱ ماه مانده تا پایان سال میلادی) به ایران تحویل شود. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با اشاره به اینکه پشتیبانی، تعمیر و نگهداری این هواپیماها در قرارداد اولیه با ایرباس دیده شده است، گفت: خرید هواپیما شامل یک قرارداد اولیه و یک قرارداد خرید است که در این سفر قرارداد اولیه با ایرباس به امضا رسیده که هم برای ایران و هم برای شرکت هواپیما ساز ایرباس تعهدآور است.

تحویل ۸ فروند ایرباس تا پایان سال ۲۰۱۶

در همین حال، وزیر راه شهرسازی درباره مذاکرات با مدیران شرکت ایرباس گفت: طرف فرانسوی متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱۰ فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد. عباس آخوندی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها، گفت: در سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود. وی افزود: با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال ۲۰۲۴ یعنی ۸ سال آینده ۱۱۰ فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود. وزیر راه و شهرسازی در تشریح انواع هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، ۴ مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند. آخوندی گفت: در مجموع ۱۱۸ فروند هواپیما شامل، ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس از سری ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و همچنین ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ خریداری کردیم. وزیر راه و شهرسازی توسعه فرودگاه‌های درجه دو و درجه سه ایران را یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه مناطق کمتر توسعه یافته ایران دانست و گفت: در هفته آینده قراردادی با کشور ایتالیا خواهیم داشت که به نظر من یکی از بهترین قراردادهایی است که در حوزه توسعه صنعت هوانوردی در سراسر پهنه ایران امضا می‌کنیم. وی افزود: در کنار این موارد برای فرودگاه امام خمینی (ره) نیز یادداشت تفاهمی برای امضای قراردادی بسیار خوب داشته‌ایم و هدف ما این است که ظرفیت این فرودگاه را به ۴۵ میلیون مسافر افزایش دهیم. وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر توافقات سفر فرانسه گفت: شهر فرودگاهی نیز با ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد باید به مرکز بین المللی مالی ایران تبدیل شود و یک منطقه ویژه تجاری نیز با ۲۵۰۰ هکتار مساحت داریم که قرار است مرکز حمل و نقل بین المللی ما باشد که در این زمینه نیز اتفاقات خوبی در این منطقه افتاد. آخوندی ادامه داد: برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان نیز با طرف فرانسوی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که تبدیل به قرارداد عملیاتی می‌شود و این دو فرودگاه نیز به زودی توسعه خواهد یافت.

زنگ خطر برای همسایه ها

در همین راستا یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: زنگ های خطر بعد از اجرا شدن برجام برای شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه که با وجود استفاده سرشار از بازار ایران در حق ملت ما حق شناسی نداشتند، به صدا درآمده است. حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یکی از ناراحتی ها و غصه های همیشگی ما به هنگام شرکت در مذاکرات هسته ای حس تاثیر عینی تحریم ها بر صنعت هوایی کشور و تقریبا قطع شدن پروازهای خارجی خطوط هوایی ملی کشورمان بود. ما طی این دو سال و نیم تقریبا بالای ۹۸درصد در سفر به محل مذاکرات که خیلی وقت ها هم دو پروازی بودند مجبور بودیم از خطوط هوایی خارجی استفاده کنیم.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |