جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 37397 19:58 1395/05/13
پرهیز از جدال زودهنگام

پرهیز از جدال زودهنگام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرهیز از جدال زودهنگام

پرهیز از جدال زودهنگام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

     علیرضا خوشبخت
  • رئیس جمهور سه‌‌‌شنبه شب بعد از ۶ ماه در مقابل دوربین‌های تلوزیونی نشست تا به صورت مستقیم با مردم گفتگو کند. طولانی بودن فاصله زمانی اخرین گفتگوی رئیس جمهور با مردم از سویی و چالش‌های شدید سیاسی چند ماه اخیر میان دولت و منتقدان، اهمیت این گفتگو را دو چندان کرده بود.
  • اگر این فرض را بپذیریم که بسیاری از هجمه‌های صورت گرفته بر علیه دولت در ماه‌های اخیر با هدف جلوگیری از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و یک دوره‌ای کردن زمامداری او صورت گرفته است، باید گفت که گفتگوی شامگاه سه‌شنبه نیز نخستین حرکت روحانی در شطرنج انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود.
  • روحانی ید طولایی در جدال‌های لفظی با منتقدان و مخالفان خود دارد. قدرت او در جدال‌های لفظی همواره یکی از نقاط اتکایش در سپهر سیاسی کشور بوده است. توانمندی او در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از جمله عوامل مهم پیروزی در آن سال بود. در همه سه سال گذشته هم او در کمتر سخنرانی و مصاحبه‌ای مخالفان و منتقدانش را از طعنه‌های تند در امان گذاشته است. با این حال رئیس‌جمهور در گفتگوی تلوزیونی خود بسیار آرام‌تر به نظر می‌رسید. او وقت اندکی را به پاسخگویی به منتقدان اختصاص داد و به صورت عمده بر دستاوردهای دولتش در عرصه سیاست خارجی، سلامت و محیط زیست تمرکز کرد. و البته کوشید تا امیدواری خود برای گشایش اقتصادی را با ارقام و نمودار برای مخاطبان توضیح دهد.
  • به نظر می‌رسد روحانی و مشاورانش تصمیم گرفته‌اند که وارد بازی رقبا برای شروع زودهنگام جدال‌های سیاسی انتخابات ریاست جمهوری نشوند. چنین تصمیمی ممکن است به دلایلی چند اتخاذ شده باشد : نخست آن که درگیری زودهنگام و فرسایشی بیش از آن که به سود رئیس جمهور مستقر باشد به سود رقبا خواهد بود. به عبارت بهتر بسیاری از برگ‌های برنده روحانی در عرصه سیاسی که ممکن است در زمان انتخابات کمک مهمی به کارزار انتخاباتی او نماید، در جدال‌های فرسایشی ارزش خود را از دست خواهد داد و دیگر توجهی در افکار عمومی برنخواهد انگیخت. دومین مسئله احتمالا به جایگاه روحانی به عنوان رئیس جمهور و حافظ نظم و ثبات باز می‌گردد. ایجاد ثبات در کشور از مهم‌ترین دستاوردهای دولت روحانی بوده است و حضور رئیس جمهور و حتی دولت در منازعات دامنه دار سیاسی ممکن است آرامش ذهنی و ثبات نسبی جامعه را خدشه دار کند. بدیهی است که رقبیان دولت از این جهت دغدغه چندانی ندارند و اساسا بار چنین مسئولیتی را بر دوش خود احساس نمی‌کنند، اما مردم و رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ علاقه‌ای به درگیر شدن مداوم عالی ترین مقام اجرایی کشور در درگیری‌های فراوان سیاسی در طولانی مدت  ندارند.
  • احتمالا با در نظر داشتن چنین ملاحظاتی است که رئیس جمهور ترجیح داد شامگاه شنبه بیشتر با کارت کارآمدی بازی کند. به دستاوردهای دولتش در عرصه سیاست خارجی و محیط زیست و سلامت اشاره کند و با ارایه آمار و ارقام گروه‌های مختلف اجتماعی را به نتیجه دادن برنامه‌های اقتصادیش امیدوار نگاه دارد. اشاره مستقیم او به مداخله دولت در رفع تبعیض‌ها جنسی در روند استخدام نهادهای دولتی و نیز مسئله هدایت تحصیلی حکایت از تمایل به جلب حمایت گروه‌های اجتماعی بدون برانگیختن احساسات مقطعی دارد.
  • برای قضاوت در مورد کارا بودن چنین راهبردی هنوز زود است. با این حال دولت حسن روحانی پاشنه آشیل‌‌هایی دارد که در صورت رفع نشدن عواقب بسیار ناخوشایندی در انتخابات سال ۹۶ خواهد داشت. ضعف مفرط رسانه‌ای دولت و ایجاد شایعات و ابهاماتی در مورد اطرافیان رئیس‌‌جمهور و به خصوص برادر ایشان از جمله مواردی است که اقدام زودهنگام و شجاعانه رئیس جمهور را طلب می‌کند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |