پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 68453 17:53 1396/06/14
پذیرش اتهام ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز

پذیرش اتهام ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پذیرش اتهام ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز

پذیرش اتهام ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از سوی وزیر کشاورزی در گردهمایی آغاز سال زراعی مطرح شد

مهدی زاهدی-در حالی سال زراعی جدید با برگزاری مراسمی در ساختمان خوشه وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد که وزیرجهاد کشاورزی خود در این مراسم پرونده یک اتهام قدیمی را باز کرد؛ «پرونده ناتوانی در مدیریت سیب زمینی و پیاز». پیش از این و در آخرین روزهای سال ۱۳۹۴ جهان اقتصاد در گزارشی تحت عنوان « تولید ۳۰درصد ضایعات برآیند کشاورزی عقب‌مانده ایران » به این موضوع پرداخته بود که تا به امروز هیچ یک از مسئولان واکنشی به این موضوع نشان نداده بودند. در گزارش جهان اقتصاد آمده بود: «در کشور ما هنوز هم بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب، کشاورزان هرسال یک محصول را بیشتر از دیگر محصولات کشت می‌کنند، یک‌سال سیب‌زمینی رکورد تولید را می‌زند و یک‌سال پیاز!، زمانی که من معاون کل سازمان توسعه تجارت بودم، از ما می‌خواستند با ارائه مشوق‌های صادارتی مازاد تولید آن محصول را صادر کنیم اما سال بعد به دلیل کمبود، همان محصول عوارض سنگین وضع می‌کردند که دیگر صادر نشود، درحالی‌که نمی‌توان یک سال محصولی را صادر کرد و سال بعد مانع صادرات آن شد.» با این حال اما این بار محمود حجتی بدون رد کردن این موضوع خواستار تلاش برای رفع این اتهام شد. وزیر جهادکشاورزی در مراسم آغاز سال جدید زراعی گفت : به داستان سیب زمینی و پیاز و ناتوانی در مدیریت تولید و بازار آن متهم هستیم که باید با راهکارهایی مانند مدیریت آنلاین تولید و بازار محصولات مهم و اساسی کشاورزی پس از نهایی شدن و اجرای طرح پهنه بندی این مشکلات را حل کنیم. وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: البته بخشی از این مشکل طبیعی است، چرا که ایران از نظر تجارت کشور بسته ای است. در حالی که کشورهایی مانند مالزی، تایلند و ویتنام سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد دلار تجارت دارند که شامل صادرات و واردات می شود اما در ایران به دلیل مسائل مختلف نمی توانیم این کار را انجام دهیم و بسیاری از تولیدات مان خود مصرفی است اما از عملکرد محمود خیلی بهتر می توانیم عمل کنیم. حجتی گفت: امیدواریم پس از نهایی شدن پهنه بندی کمتر از یک ال آن را عملی کنیم و هر نقطه ای که زیر کشت یک محصول مانند گندم می رود مانیتور شود و بتوانیم این کار را برای محصولات مهم و اساسی انجام دهیم و برنامه ریزی تولید را به صورت آنلاین انجام دهیم و سیستم هوشمندی داشته باشد. البته ممکن است که به دلیل افزایش تقاضا یا اتفاقات ناگواری مانند تنش های اقلیمی با ایجاد این سیستم هم مشکلاتی به وجود آید. حجتی اظهار کرد: اگر در زمینه بهره وری آب و تولید محصولات کشاورزی به متوسط رکوردها دست پیدا کنیم دیگر مشکل آب و محدودیت منابع آبی موضوعیت پیدا نمی کند. به عنوان مثال گندم رکورد برداشت ۱۳ تن و چغندر قند رکورد ۱۴۰ تن در کشور را دارد که اگر به نصف اینها دست پیدا کنیم می توان از ظرفیت های فراوان موجود استفاده کرد و بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

مدیریت کشاورزی آنلاین می‌شود

وی پهنه بندی اراضی کشاورزی و مدیریت آنلاین تولید محصولات کشاورزی را جزو عملکرد سال‌های گذشته در کشورهای اروپایی دانست و تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی جلوی برخی اتفاقات و سیاست گذاری های نادرست مانند تولید بیش از حد گوجه فرنگی خارج از فصل در بهمن ماه با هزینه زیاد و نهایتا فرستادن محصول به کارخانه ها برای تولید رب گوجه فرنگی توسط سازمان تعاون روستایی دلیل ازدیاد محصول را بگیریم. وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: مصوبه ای بود که چند ماه در دولت و مجلس مبادله شد که بالاخره تصویب شد و در شورای نگهبان نیز به تایید رسید که اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار اشتغالزایی برای مناطق روستایی است و باید در مناطق روستایی پر جمعیت مناطق و نواحی صنعتی روستایی داشته باشیم که البته قبل از ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی وجود داشت، اما آرام آرام رها شد.

دو قدم تا خودکفایی قریب‌الوقوع درتولید شکر

معاون وزیر کشاورزی هم در این مراسم خودکفایی در تولید شکر را قریب‌الوقوع اعلام کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سه سال آینده عملکرد تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را می‌شکند و به میانگین پنج تن در هکتار در اراضی آبی خواهد رسید. عباس کشاورزی اذعان کرد: طی چهار سال گذشته بهره‌وری آب ۲۵درصد افزایش یافته بدون آنکه سطح زیر کشت بیشتر شود و زمینی به اراضی کشاورزی اضافه شود. این در حالی است که صرفه‌جویی در میزان مصرف آب نیز ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه میزان بهره‌وری آب در تولید گندم از ۰.۵ به ۰.۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی برای رسیدن این عدد به ۱.۲ درصد صورت گرفته است که با هماهنگی‌های صورت گرفته و ادامه پیگیری و تلاش مسئولان و کشاورزان به این میزان بهره‌وری خواهیم رسید. چرا که اگر آب در کشور نداریم و بحران منابع آبی وجود دارد، باید زمینه‌های کشاورزی را حذف کنیم و گره تمام اینها کشاورزی حفاظتی است که اولین حکم برنامه ششم توسعه به شمار می‌رود.

کلزای ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد

وی با بیان اینکه تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد و به میانگین پنج تن در هکتار در کشت آبی می‌رسد، گفت: کلزا نسخه نجات کشت آبی در ایران است و تا دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با توسعه کشت کلزا باید به ۳۰ درصد برسد. در غیر این صورت واردات، تولید داخلی را از بین خواهد برد. وی گفت: در زمینه شکر نیز توفیقات معجزه‌آسایی در زمینه چغندر قند داشته‌ایم و باید با مدیریت آب بتوانیم به خودکفایی شکر که چند قدم بیشتر با آن فاصله نداریم، برسیم. البته مشکل در این صنعت کارخانه‌ها هستند که به زودی مشکل آنها  حل می‌شود. اما اقدام دیگری که دولت باید انجام دهد این است که قیمت شکر را در فرودین ماه هر سال اعلام کند.

۱۴۰۰ کود قلابی در کشور شناسایی شد

اسکندر زند، معاون دیگر وزیر جهاد کشاورزی هم در این مراسم گفت: ۱۴۰۰ کود قلابی با کمک دستگاههای نظارتی در کشور شناسایی و رد شد که ۳۳۸ مورد آن وارداتی بوده است و اکنون از سلامت کودهای مصرفی اطمینان داریم. وی اظهار کرد: ۶۰ رقم جدید در سال گذشته در حوزه محصولات پاییزه برای مناطق مختلف کشور معرفی شده است که امیدواریم در سال زراعی جاری مورد استفاده قرار گیرد. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه راه نجات تولید خصوصی‌سازی آن است گفت: تا به امروز ۴۳ رقم واگذار شده است و ما آمادگی داریم که بقیه این ارقام نیز به بخش خصوصی واگذار شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در موسسه تحقیقات دیم دو رقم گندم و نخود معرفی شد که باید برای افزایش ضریب نفوذ آنها نیز اقدماتی صورت بگیرد. این مقام مسئول ادامه داد: موسسه چغندر قند نیز ۱۵ رقم مقاومت خارجی را معرفی کرده و سازگاری آنها با شرایط داخلی را بررسی و آزمایش کرده است.

نبود اراده در تولید دانه‌های روغنی

مجری طرح دانه‌های روغنی هم که در این مراسم حضور داشت گفت: نبود اراده ملی برای افزایش تولید داخلی دانه‌های روغنی از موانعی است که سبب شده است در ۲۵ سال اخیر ۳۸ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن و دانه‌های روغنی صرف شود. علیرضا مهاجر به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در کشور اشاره کرد و گفت: طی ۲۵ سال گذشته بیش از ۳۸ میلیارد دلار معادل ۱۴۹ هزار میلیارد تومان کنجاله دانه روغنی و روغن وارد کشور شده است که کاهش واردات و خروج ارز از جمله مهم‌ترین مزیت‌های کشت دانه‌های روغنی بود. وی کشت کلزا را علاوه‌بر مزیت تناوب کشت گندم و میزان کاهش مصرف آب که روغنی باکیفیت دانست و گفت: طی دو دهه اخیر چالش‌های زیادی در زمینه تولید دانه روغنی در کشور داشته‌ایم که این مشکلات توسط آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی حل شد و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم. مهاجر تأکید کرد: اگر حتی کلزا را از کشاورزان بخریم و به دریا بریزیم، ولی برای حمایت از تولید داخلی باید پول کشاورزان را به‌ موقع پرداخت کرد، تا مشکلی برای تولید دانه‌های روغنی در کشور ایجاد نشود.

حل مشکل دریافت دستمزد برای کشاورزان

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم هم در این مراسم گفت: تقاضای ما از محققان و پژوهشگران بخش کشاورزی این است که برای حل مشکلات و مسائل کشاورزی اقدامات مؤثر بیشتری انجام دهند. علی‌قلی ایمانی با اشاره به اینکه تحقیقات می‌تواند مسائل موجود در مزرعه را به حداقل برساند، افزود: استفاده از ارقام مختلف بذر، کود و سم استاندارد، ماشین‌آلات مختلف و راهکارهایی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین کاهش هزینه تولید مهم‌ترین مسائلی است که باید برای کشاورز دغدغه‌ای به همراه نداشته باشد. وی بیان کرد: همچنین برای تداوم و پایداری تولید و ایجاد انگیزه اقتصادی برای کشاورز بسیار ضروری است و باید در این مسیر منافع زارع دیده شود. رئیس بنیاد توانمندسازی گندم دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را به سربازانی بدون سلاح تشبیه کرد و ادامه داد: این افراد وقتی از مهارت کافی برخوردار نباشند، نمی‌توانند در بخش کشاورزی نقشی مفید ایفا کنند؛ بنابراین تجهیز آن‌ها به علم روز و دانش کافی بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد. ایمانی از وزیر جهاد کشاورزی خواست که برای توجه بیشتر به بخش بازرگانی، مشکل دریافت دستمزد برای کشاورزان را حل کرده و با پیگیری قاطعانه، قیمت تضمینی را برای محصولات مختلف دنبال کند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |