جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 64006 18:38 1396/04/17
پایان دوران رانت اطلاعاتی

پایان دوران رانت اطلاعاتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایان دوران رانت اطلاعاتی

پایان دوران رانت اطلاعاتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مطرح شد

گروه امورزیربنایی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در حالی که تا پیش از این عده‌ای با عنوان رانت از اطلاعات استفاده می‌کردند، امروز با راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، همه می‌توانند از اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند. سامانه انتشار و دسترسی آزاد بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی و تطبیقی و با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات، روز گذشته با حضور محمود واعظی و سید رضا صالحی امیری، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بهره برداری رسید. این سامانه بعد از ابلاغ قانون دسترسی آزاد اطلاعات و تدوین آیین نامه های آن طراحی و راه اندازی شده است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و در دولت یازدهم درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد. سازمان ها و نهادها از طریق این سامانه موظف هستند تا حداکثر ۱۰ روز اطلاعات درخواستی مورد نیاز مردم را در این سامانه ارایه کنند. محمود واعظی امروز در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: با راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، ۴۵ روز است که مردم می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند و همچنین دستگاه‌ها نیز باید اطلاعات خود را در اختیار این سامانه قرار دهند. وی با بیان اینکه با نسخه آزمایشی می‌توانیم نواقص و ضعف‌ها را ببینیم، افزود: دسترسی آزاد به اطلاعات یک مسئله ملی است. اگر دولتی بخواهد مردمی بماند، باید پاسخگو باشد و ابزاری داشته باشد که بین حاکمیت و مردم ارتباط برقرار کند. این سامانه یکی از این ابزارهاست. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما باید نظارت مردم بر خود را بالا ببریم و این سیستم این کار را انجام می‌دهد. دسترسی آزاد به اطلاعات یک فرآیند دموکراسی است و اگر ما ادعا داریم در کشور دموکراسی دینی انجام می‌شود، حکومت و دولت باید امانت‌دار اطلاعات مردم باشند. واعظی با تاکید بر در اختیار قرار دادن اطلاعات در راستای شفاف سازی و رفع فساد اظهار کرد: از یک طرف دولت باید اطلاعات را در اختیار مردم بگذارد و از سوی دیگر مردم باید از این اطلاعات به صورت صحیح استفاده کنند، زیرا سوء استفاده از اطلاعات موجب ایجاد محدودیت می‌شود. وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در راه دسترسی آزاد به اطلاعات بیان کرد: محدودیت اول منافع و امنیت ملی و نظم عمومی است، دومین محدودیت حریم خصوصی افراد و اسناد تجاری شرکت‌ها و محدودیت سوم اطلاعاتی است که در تصمیم‌گیری‌های مهم موثر است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات یک کار جدید نیست، افزود: ۱۴۰ کشور جهان دسترسی آزاد به اطلاعات را در قوانین خود دارند و حدود ۹۰ کشور در تلاشند که آن را اجرا کنند. واعظی با بیان اینکه بسیاری افراد از این شبکه استفاده می‌کنند تا ارتباطات خود را برقرار کنند، گفت: راه اندازی سریع‌تر دولت الکترونیک به این کار کمک می‌کند و بنا داریم که این کار تا چهار هفته آینده انجام شود. وی همچنین فرهنگ‌سازی را یکی از موضوعات مهم دسترسی آزاد به اطلاعات دانست و اظهار کرد: اگر ما این شبکه را راه‌اندازی کردیم و در آینده دستگاه‌ها به آن متصل شدند، باید آموزشی نیز برای دستگاه‌ها بگذاریم تا در برابر در اختیار قرار دادن اطلاعات مقاومت نشان ندهند. همچنین باید به مردم آموزش دهیم که به دنبال چه اطلاعاتی باشند و چطور از آنها استفاده کنند.

حق نداریم اطلاعات را محدود کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، در حالی که شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات را در مقابل فساد دانست، گفت: ادعای دموکراسی و مردم‌سالاری دینی با دسترسی آزاد به اطلاعات فراهم می‌شود و ما از لحاظ قانونی حق نداریم اطلاعات را محدود کنیم. محمد صالحی امیری اظهار کرد: در مباحث جدید قدرت علمی که عناصر قدرت را تعریف می‌کنند، عواملی مانند قدرت مغز، رسانه، تکنولوژی و اطلاعات به عنوان شاخص‌های قدرت تعریف می‌شود. بنابراین اطلاعات عامل قدرت است که صاحبان اصلی آن مردم و حاکمان امانتدار آن هستند. وی با بیان اینکه مردم مصرف‌کننده اطلاعات هستند و محکوم کردن اطلاعات مغایر با مبانی قانونی است، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های دولت‌ها و حکمرانی خوب در جامعه امروز، میزان دسترسی آزاد به اطلاعات است. قانون‌مداری و شفافیت نیز سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دسترسی آزاد به اطلاعات الزاما در چهارچوب دولت نیست بلکه حاکمیتی است. همه حاکمیت از جمله قوه مجریه، قضاییه، مقننه و سایر نهادها باید این دسترسی را فراهم کنند. صالحی با تاکید بر لزوم شفافیت برای جلوگیری از فساد اظهار کرد: شفافیت نورافکنی است که فضای تاریک را روشن می‌کند. دولت‌هایی که فضای تاریک دارند، میل به فساد در آنها زیاد است.

اتصال آزمایشی ۳۴ دستگاه به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هم در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، از اتصال ۳۴ دستگاه از مجموع ۴۰۰ دستگاه مشمول قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به این سامانه خبر داد. حسین انتظامی اظهار کرد: سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات توسط سازمان فناوری اطلاعات پیگیری شده است. این سامانه به مدت ۴۵ روز به صورت آزمایشی فعال شد و ۳۴ دستگاه تا امروز به این سامانه پیوسته‌اند. در مجموع ۴۰۰ دستگاه مشمول این قانون هستند و باید به تدریج اتصال آنها انجام شود. انتظامی ادامه داد: دستگاه‌های متصل شده به سامانه عمدتا مربوط به قوه مجریه هستند. البته از قوه قضاییه و مقننه نیز دستگاه‌هایی متصل شده‌اند. طبق قانون مطبوعات درخواست دسترسی آزاد به اطلاعات به طرق مختلف انجام می‌شود که یکی از موارد آن مراجعه آنلاین است. مطابق قانون بعد از درخواست اطلاعات ۱۰ روز برای در اختیار قرار دادن آن به صورت سند زمان وجود دارد.          


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |