جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 69344 10:38 1396/06/29
پازوکی: کسری بودجه بیماری مزمن شده است

پازوکی: کسری بودجه بیماری مزمن شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پازوکی: کسری بودجه بیماری مزمن شده است

پازوکی: کسری بودجه بیماری مزمن شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرآنلاین نوشت: مهدی پازوکی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در نیمه نخست امسال دولت را واداشته تا دیگر راهکارهای تامین بودجه را مدنظر بگیرد،اظهارداشت:«درآمد دولت باید از طریق مالیات، نفت، صادرات و تولید تامین شود، اما در بخش نفت امسال هم شاهد کاهش قیمت ها نسبت به پیش بینی بودجه هستیم واین موضوع موجب کاهش درآمدهای بودجه و سرمایه گذاری های پیش بینی شده براساس قیمت نفت شده است.»

وی افزود:« در سالهای حاکمیت دولت های نهم و دهم، بودجه جاری به شدت متورم شد و خیلی از نهادها به دولت و بودجه دولتی وابسته شدند.با این حال آنطور که انتطار می رفت در چهارسال گذشته اصلاح ساختار بودجه برای کاهش و ابستگی بودجه جاری به نفت انجام نشد و بودجه جاری سال به سال در حال افزایش است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای جبران کسری بودجه چاره ای جز صرفه جویی نیست،خاطرنشان کرد:« لازم است دولت دوازدهم نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام کند. در حال حاضر خیلی از نهادهای متعلق به بخش خصوصی نیز از دولت بودجه دریافت می کنند. البته صرفه جویی در بودجه به معنای کاهش هزینه های ضروری نیست، بلکه به معنای کنترل ریخت‌وپاش هایی است که از دولت های گذشته باقی مانده و مانند یک بیماری مزمن بودجه را گرفتار کرده و این روند غلط ادامه دارد.»

پازوکی با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه امسال گفت:« در یک اقتصاد سالم، منبع اصلی هزینه های جاری دولت باید مالیات باشد و درآمد نفت باید صرف تاسیسات زیربنایی و سرمایه گذاری های بین نسلی شود؛براین اساس نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص هایی است که در تمام جهان مدنظر قرار می دهند، این شاخص در ایران، در حال حاضر حدود ۱۱ درصد است. در حالی که در اقتصادی همچون مالزی این نسبت ۲۱ درصد، در ترکیه ۲۵ درصد است.»

او اضافه کرد:«باید بپذیریم که جهان مدرن را، اندیشه مدرن اداره می کند نه ابزار مدرن؛ باید بپذیریم که با یک مدیریت سنتی نمی‌توانیم یک جامعه صنعتی را اداره کنیم. اگر هزینه های دولت بر اساس مالیات تامین شود آن دولت خود را در مقابل جامعه پاسخگو خواهد دید.»

به گفته پازوکی مالیات باعث کارآیی اقتصاد و گسترش رفاه عمومی می شود و خدمات عمومی دولت برای مردم بالا می رود. در این صورت است که می توان انتظار داشت که اقتصاد ایران از وابستگی به نفت نجات می یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |