پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 45985 20:30 1395/08/19
و اینک ترامپ!

و اینک ترامپ!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
و اینک ترامپ!

و اینک ترامپ!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهندس علی نورانی؛ تحلیلگر ارشد مالی کارگزاری بین المللی ویندزور:  هشتم نوامبر ۲۰۱۶ ، آقای دونالد جان ترامپ بعنوان چهل و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا برگزیده شد. این خبر بر خلاف اعلام نظرسنجی ها و امکان سنجی های مختلفی بود که رسانه ها اعلام کردند و موجب تعجب بسیاری از فعالین سیاسی و اقتصادی جهان گردید. در جایی که برای سومین بار در دو سال اخیر۱ نتایج یک انتخابات با اهمیت خلاف تحلیل ها و نظرسنجی ها رقم خورد و یک میلیارد هفتاد ساله بدون سابقه سیاسی و حزبی قابل توجه تبدیل به مهمترین مقام اجرایی و فرمانده کل قوا در آمریکا گردید. فارغ از اثرات سیاسی و اجتماعی این اتفاق، مباحث اقتصادی می تواند مهمترین چالش های پیش روی دولت دونالد ترامپ و تیم اقتصادی وی باشد. از آنجا که رئوس برنامه های اعلامی از طرف ترامپ بسیار تهاجمی و بنیادی هستند. در ابتدا نگاهی داشته باشیم به این برنامه ها و اثرات احتمالی آن:

مالیات :

درباره مالیات برنامه اعلامی ترامپ در زمان انتخابات ، کاهش مالیات برای شرکت های بزرگ و میلیاردی آمریکایی در جهت کاهش رکود اقتصادی در آمریکا بوده است. برخی دیگر از روش های دریافت مالیات مانند مالیات بر ارث نیز در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است، که مثلا در همین مورد پیشنهاد شده که مالیات بر ارث کاملا حذف شود. اثرات این موضوع میتواند به افزایش رونق و مصرف گرایی در داخل آمریکا بیانجامد ولی در عوض درآمد های دولت را کاهش داده و دولت را کوچکتر میکند و از آنجایی که درآمد های دولت میتواند در جهت ایجاد زیر ساخت ها و یا مشوق های اقتصادی برای بنگاه های مورد نظر دولت مصرف گردد قاعدتا یا باید راهی برای تامین کسری بودجه در برنامه اقتصادی گنجانده شود و یا بخشی از این برنامه ها عملا حذف گردند . البته ترامپ راه حل هایی هم برای حل این موضوع ارائه می دهد که از آن جمله افزایش بهره وری می باشد، که با توجه به ساختار شرکت ها در آمریکا بیشتر شعاری است.

بیمه :

درباره بیمه درمانی همگانی که با نام "اوباما کر"۲ شناخته میشود، ترامپ برنامه ای متفاوت دارد اما جزئیات زیادی از این برنامه اعلام نکرده است و صرفا اعلام کرده که قصد دارد آن را متوقف و با طرح تازه ای جایگزین نماید. این موضوع میتواند برای بسیاری از شرکت های مرتبط با این بیمه تاثیرات مهمی داشته باشد که قاعدتا اثر آن در بورس نیویورک و بورس های مرتبط مشاهده خواهد شد.

مهاجرت:

در موضوع مهاجرت و مهاجران غیر قانونی موضع ترامپ بسیار افراطی است. از آنجا که او در چند موقعیت مختلف با اشاره به این موضوع اعلام کرده است که قصد دارد ، مهاجران غیر قانونی را از آمریکا اخراج کند و اجازه ورود این مهاجران را به کشور ندهد. در سخنرانی های ترامپ به طور ویژه به مهاجران مسلمان و همچنین افرادی که از مرز مکزیک به آمریکا وارد میشوند اشاره شده و حتی از پیشنهاد های وی ایجاد یک دیوار امنیتی فیزیکی بین آمریکا و مکزیک می باشد. این موضوع شاید در ظاهر برای امریکایی ها نوید ایجاد فرصت های جدید شغلی باشد، اما می تواند اثرات بد اقتصادی و اجتماعی بی شماری برای جامعه آمریکا ایجاد کند. هر چند اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان عقیده دارند که این کار بطور کلی شدنی نیست و احتمالا در حد شعار باقی خواهد ماند، اما درمورد ورود مهاجران به آمریکا و بخصوص مسلمانان احتمالا موانع بزرگی ایجاد خواهد گردید.

تعرفه و پیمان‌های بین‌المللی :

شاید مهمترین بخش اقتصادی از برنامه دونالد ترامپ، اظهارات بیان شده ومکتوب وی در رابطه با پیمان های بین المللی باشد که آمریکا بعنوان آزاد ترین اقتصاد جهان با کشورها و نهادهای مختلف جهانی امضا کرده است و یا در آستانه امضا می باشد. ترامپ بسیاری از این پیمان ها مانند پیمان نفتا۳، پیمان ترانس پاسیفیک۴ و حتی سازمان تجارت جهانی۵ را به چالش کشیده و اعلام کرده که قصد دارد با عبور از این پیمان ها و قرارداد های بین المللی بر روی واردات آمریکا تعرفه برقرار کند و با کاهش واردات ، صنایع بسیاری را مانند صنعت اتومبیل سازی و نساجی دوباره در آمریکا احیا نماید. این طرح هرچند توانست از نظر تبلیغات داخلی برای او موثر باشد ولی در عمل میتواند برای اقتصاد آمریکا مشکلاتی را ایجاد نماید. از جمله این مشکلات بالا رفتن قیمت تمام شده کالا ها و عدم شرایط رقابتی در بازار خواهد بود که در گذشته اقتصادی جهان و آمریکا اثرات خود را نشان داده است و آزمودن آزموده های سابق دولت ها و اقتصاد های آزاد می باشد. ضمن اینکه می تواند با ایجاد بحران برای اقتصاد های نوظهور جهانی و اقتصاد های بزرگی مانند چین، مکزیک و برزیل بحران های بزرگ اقتصادی ایجاد نماید، که بدلیل پیوستگی اقتصاد گریبان آمریکا را نیز خواهد گرفت.

بازارهای مالی و پولی :

برنامه های اقتصادی ترامپ در صورت تحقق می تواند آثار مهمی بر روی بازارهای مالی بین المللی نظیر بازار های ارز، طلا، کالا، انرژِی و بازارهای بورس برجا بگذارند. مهمترین برنامه او از این لحاظ می تواند تجدید نظر در روابط اقتصادی آمریکا و قراردادهای بین المللی باشد، زیرا علاوه بر تضعیف جایگاه آمریکا بعنوان پرچمدار آزادی اقتصادی، اثار تخریبی زیادی در زمینه امنیت اقتصادی در جهان ایجاد خواهد کرد که می تواند بورس های بین المللی را با بحران مواجه نماید. شرکتهای چند ملیتی زیادی را تصور نمایید که تمام قواعد و قراردادهای خود را بر پایه همین پیمان ها و شرایط برنامه ریزی کرده اند و حالا در باز تعریف این قراردادها ممکن است صرفه ادامه سرمایه گذاری از بین رفته و یا بدلیل عدم امنیت سرمایه گذاری سهام داران خود را از دست بدهند. در نقطه مقابل این موضوع می تواند به گرایش سرمایه گذاران به روش های موازی سرمایه گذاری مانند خرید فلزات گرانبها از جمله طلا منجر گردد و تقاضا و قیمت طلا در بازار افزایش یابد. مجموعه این عوامل می تواند ارزش دلار را در بازار های بین المللی نسبت به دیگر ارز ها کاهش دهد و همینطور با کاهش تولید جهانی ، موجب کاهش قیمت انرژی و مواد اولیه از جمله نفت و فلزات مرتبط با صنایع گردد.

ایران :

دونالد ترامپ بارها در برنامه های خود به ایران اشاره کرده است و مهمترین بخش از این اشارات مرتبط با توافق هسته ای بوده است. او خواستار بازنگری در توافق هسته ای شده است و فارغ از اینکه آیا او برای این بازنگری میتواند یک اجماع بین المللی ایجاد کند یا خیر، این موضوع می تواند در روابط تجاری ایران تاثیر گذار باشد. از آنجا که قبلا هم دیده شده که شرکت های اروپایی و شرق آسیا بیشتر از آنکه به قرارداد های بین المللی توجه نمایند، تحت تاثیر تهدید آمریکایی ها هستند. هرچند با توجه به اینکه شرکت های بزرگی مانند شرکت های مطرح هواپیما سازی و اتومبیل سازی برای ورود به بازار ایران برنامه دارند و یا کار را آغاز نموده اند، ممکن است لابی هایی برای کنترل ترامپ و تیم او در این زمینه براه افتد و نهایتا تمام اینها در حد و اندازه یک ژست انتخاباتی باقی بماند. ضمن اینکه خود ترامپ هم در چند سخنرانی خود اشاره داشته که برای از این بردن سایه تروریست و بخصوص داعش نیاز به همکاری با روسیه و ایران خواهد داشت۶٫ ترامپ در برابر ترامپ: دونالد ترامپ در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی لحنی آرام داشت و حتی از رقیب خود هیلاری کلینتون تشکر کرد. صحبت هایی متفاوت کرد و خود را رییس جمهور همه آمریکایی ها نامید. این می تواند نشانه ای باشد از اینکه بسیاری از مواضع اتخاذ شده توسط وی بیشتر شعاری و انتخاباتی بوده است و در عمل بسیاری از آنها اجرایی نخواهند شد. هرچند هم زمان با این سخنرانی، رسانه ها تصاویری از طرفداران ترامپ را نشان می دادند که پلاکاردهایی با مضامین تند و مرتبط با شعارهای اقتصادی و اجتماعی او نشان می دادند. ________________________________________________________________________________________ ۱ منظور از سه نظرسنجی اخیر، نظرسنجی ها درباره استقلال اسکاتلند از بریتانیا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشد که نتایج آنها متفاوت با آنچه واقع شد بود. ۲ ObamaCare : طرح اجرایی باراک اوباما برای بیمه های درمانی همگانی که هنوز هم در اجرا با چالش هایی روبروست. ۳ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA (به انگلیسی: North American Free Trade Agreement) یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۹۴ پایه‌ریزی شد. این سازمان اقتصادی سه عضو دارد که عبارتند از آمریکا، کانادا و مکزیک. ۴ پیمان ترنس-پاسیفیک (انگلیسی: Trans-Pacific Partnership) (TPP) یک پیمان سرمایه‌گذاری و مقررات گذاری منطقه‌ای است. ۵ سازمان تجارت جهانی (به انگلیسی: World Trade Organization) (به شکل مخفف: WTO) یک سازمان بین‌المللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند. تا کنون ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شده اند و افغانستان جدید ترین عضو آن می باشد. ۶ البته در صورتی که این موضع گیری نیز مانند بسیاری از مواضع فقط جنبه تبلیغاتی نداشته باشد.        


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |