جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 20027 15:50 1394/09/08
وعده های ایتالیایی برای صنعت خودروی ایران

وعده های ایتالیایی برای صنعت خودروی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وعده های ایتالیایی برای صنعت خودروی ایران

وعده های ایتالیایی برای صنعت خودروی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پرونده ۱۰ ساله همکاری ایران و فیات دوباره باز شد

در حالی که روز شنبه رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا از احتمال مشارکت ایتالیایی‌ها در صنایع خودروسازی ایران خبر داده بود، روز گذشته یک هیات ۴۰۰ نفره ایتالیایی به عنوان چهارمین هیات بلند مرتبه و پرتعداد این کشور اروپایی به ایران آمدند و در همایشی تحت عنوان همایش تجاری ایران و ایتالیا وعده های بلندی درباره همکاری های مشترک با کشورمان ارایه دادند. در این همایش از یک سو وزیر صنعت ایران از ماجرای قرارداد۱۰ سال پیش ایران و فیات پرده برداشت و از سوی دیگر مقامات ایتالیایی حاضر در این همایش با وعده تولید ۲ میلیون خودروی مشترک با ایران اعلام کردند ایران را به هشتمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل خواهند کرد. معاون وزیر توسعه ایتالیا با طرح این ادعا که تلاش داریم تا ایران را به هشتمین سازنده جهانی خودرو تا سال ۲۰۱۸ برسانیم اضافه کرد: چرا که ایتالیایی ها امکانات گسترده ای را در سطح تولید خودرو در اختیار دارند و قادر هستند همکاری‌های خود را با هدف ازسرگیری تولیدات انرژی با ایران گسترش دهند. «کارلو کلندا» در همایش بزرگ کشوری ایران و ایتالیا با تاکید بر اینکه ماموریت داریم تا سطح روابط تجاری ایران و ایتالیا را به بالاترین سطح خود برسانیم، گفت: بیش از ۶۰ درصد صادرات ایتالیا به ایران را ماشین آلات، مکانیک و اتوماسیون تشکیل می دهد و ۱۰۷ میلیارد یورو از ۳۹۸ میلیارد یوروی صادرات ایتالیا به دنیا را این سه بخش تشکیل می دهد. وی تصریح کرد: در این ماموریت بزرگ اقتصادی قرار است بیش از ۷۰۰ دیدار بین شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی در تهران صورت بگیرد تا از این طریق بتوان گونه های مختلف همکاری، از سرمایه گذاری مشترک تا قراردادهای تجاری را به منصه ظهور رساند.

برنامه‌ریزی برای تولید ۲ میلیون خودروی مشترک

از سوی دیگر نیز رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا از استراتژی این کشور برای تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو ایرانی- ایتالیایی خبر داد. «لیچا ماتیولی» افزود: ایتالیا تصمیم دارد ماموریت تجاری و صنعتی مهمی را در ایران داشته باشد و امکان گسترش تجارت میان دو کشور را بیش از هر زمان دیگری فراهم آورد، این در شرایطی است که تا پیش از تحریم‌ها حجم روابط تجاری به ۲ میلیارد یورو صادرات به ایران و ۴.۷ میلیارد یورو واردات از ایران هم افزایش یافته بود. ماتیولی خاطرنشان کرد: از مارس ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵ رویه ای برای تولید مشترک خودرو، اتوبوس و کامیون میان رخ داده و استراتژی ما برای آینده تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو میان ایران و ایتالیا است. رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا تصریح کرد: تلاش ما این است که در حوزه شرکت‌های کوچک و متناسب به توافق مناسبی با ایران دست یابیم و همزمان با کاهش تحریم‌ها در حوزه بانکی و توسعه فعالیت‌های صنعتی بیش از گذشته فعال شویم.

مذاکرات با فیات آغاز شده است

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز مذاکرات یکی از خودروسازان ایرانی به فیات ایتالیا خبر داد و گفت: این شرکت برای همکاری با خودروساز ایرانی اعلام آمادگی کرده و ایران نیز برای همکاری استقبال می کند. محمدرضا نعمت زاده که در حاشیه این همایش تجاری ایران و ایتالیا در نشستی خبری  حضور یافته بود افزود: بیش از ۱۰ سال پیش مذاکراتی بین خودروسازان ایرانی و فیات انجام شده بود اما از آنجایی که این شرکت با آمریکا همکاری خود را آغاز کرد، به فیات اجازه همکاری با ایران داده نشد. وزیر صنعت از آمادگی برای همکاری با فیات برای تولید خودروهای سبک، تجاری، موتورهای گازسوز و اتوبوس خبر داد و گفت : بر اساس برنامه ریزی ها، قرار است در کمتر از ۱۰ سال، سه میلیون خودرو تولید شود که یک سوم آن صادراتی باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه خودرو به دنبال شرکای معتبر هستیم، ادامه داد: در این زمینه در چند مورد در حال نهایی کردن توافق هستیم. وی خاطرنشان کرد: در بخش ساخت قطعات خودرو نیز ایران دارای شرکت های متعددی است که علاقه مندیم با شرکت های ایتالیایی همکاری کنند. البته نعمت زاده در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ایران دارای پروژه های متعدد در زیرساخت هاست، گفت: برنامه های مختلفی در این زمینه در دست اجرا داریم و بر همین اساس یک ماه پیش اعلام شد که ۱۵ میلیارد یورو طرح مشخص در بخش راهسازی وجود دارد. وی ادامه داد: طرح هایی در بخش راه های جاده ای، بنادر و راه آهن در ایران وجود دارد و پروژه های جدیدی در بخش راه آهن در اولویت قرار گرفته اند. وی با اشاره به رونمایی از قراردادهای جدید نفت و گاز گفت: روزشنبه این قراردادها در همایشی رونمایی شد که ۲۰ شرکت از ایتالیا نیز حضور داشتند.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |