شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 68621 19:33 1396/06/18
وعده ارائه تسهیلات ارزان به کشت گلخانه ای

وعده ارائه تسهیلات ارزان به کشت گلخانه ای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وعده ارائه تسهیلات ارزان به کشت گلخانه ای

وعده ارائه تسهیلات ارزان به کشت گلخانه ای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

گروه تولید-وزیر جهاد کشاورزی گفت: نهادسازی محصولات کشاورزی توسط تولید کنندگان و عرضه به بازارهای هدف با پشتیبانی دولت از برنامه های بلندمدت این وزارتخانه است. بر اساس گزارش های منتشر شده در خبرگزاری ها، محمود حجتی در حاشیه بازدید از چند طرح کشاورزی در بخش جلگه رخ شهرستان تربت حیدریه به خبرنگاران گفت: ما در برنامه داریم که برای تثبیت و احقاق حقوق تولید کنندگان بخش کشاورزی در فصل برداشت محصول، نهادهای عمومی مانند تعاون روستایی و سازمان های مرتبط با پشتیبانی بانک کشاورزی حضور داشته و با کمک تولید کننده عرضه و تقاضا را تعادل ببخشند تا از سوءاستفاده دلالان و اجحاف به کشاورزان جلوگیری شود. وی با بیان اینکه برای این اقدام ۲ رویکرد پیش بینی شده، افزود: اولین برنامه خرید و فروش تفاهمی محصولات است اما در رویکرد دوم قرار است با مشارکت تولید کننده موسساتی راه اندازی شود تا با قیمت توافقی محصولات کشاورزان را نگهداری و در زمان مناسب به بازار عرضه کنند. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: البته در این طرح در همان ابتدا درصدی از پول محصول به کشاورز پرداخت می شود تا برای ارتزاق خود دچار مشکل نشود تا زمانی که محصول وی در زمان مساعد به بازار عرضه شود، در غیر این صورت به همان قیمت تفاهم شده محصول خود را به بانک به فروش برساند.

*برنامه ریزی در راستای بهره وری کامل از قنوات

حجتی در خصوص طرح احیا و لایروبی قنوات نیز گفت: ایران در طول تاریخ خود با کمبود منابع آبی مواجه بوده و امروز نیز باید خودمان را با همین منابع محدود تطبیق داده و در راستای بهره وری کامل از آن تلاش کنیم. وی افزود: ساختار قنات، بر پایه بهره وری بهینه از سفره های زیرزمینی به صورت پایدار و با رعایت مسائل زیست محیطی بوده که در دهه های گذشته توجه چندانی به آن نشده و ما به عنوان وارثان این میراث گرانبها باید از آن صیانت کنیم. حجتی گفت: به همین منظور اعتباراتی از سوی دولت برای نگهداری و احیای قناتها اختصاص یافته و تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از منابعی که در اختیار داریم قنوات را حفظ کنیم. وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه به منظور بازدید از چند طرح دامداری و کشاورزی به شهرستان تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی سفر کرده است.

*فعالیت‌های مبتکرانه الگوسازی شود

وی گفت: توسعه کشت گلخانه ای از طرح های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و بنا داریم از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بانک ها، ارزان ترین تسهیلات را در اختیار تولید کنندگان این بخش قرار دهیم. حجتی در حاشیه بازدید از طرح گلخانه هیدروپونیک شرکت سیمان اظهار کرد: البته باید تلاش کنیم تا این سیاست را با استفاده از فناوری های نو و دانش روزآمد در سطح کشور گسترش دهیم. وی با تحسین ابتکار خلاقانه کارخانه سیمان زاوه در راه اندازی این گلخانه، افزود: حرکت مبتکرانه و نوظهور کارخانه سیمان زاوه که از حرارت دودکش های واحد تولیدی خود اقدام به ایجاد گلخانه کرده یک حرکت امیدبخش است که باعث افزایش عملکرد تولید می شود. حجتی با تاکید بر اینکه این نوع فعالیت ها باید در سطح کشور الگوسازی شود، گفت: دودکش های حرارتی که دائم در حال هدر رفتن سوخت و آلودگی محیط هستند ظرفیت بازیافتی دارند و با توجه به اینکه اغلب این دودکش ها گاز کربنیک زیادی دارند، این می تواند تولید کشت گلخانه ای را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. وی بیان داشت: این نوع ابتکارات باید با کمک تولیدکنندگان و کارآفرینان به عنوان یک الگوی سازنده در سطح کشور مطرح شود تا شاهد صرفه جویی در بخش کلان کشور و بهره وری بالا باشیم. طرح ایجاد گلخانه هیدروپونیک (کشت بدون خاک) با استفاده از بازیافت انرژی حرارتی گریت کولر (خنک کن) کارخانه سیمان شهرستان زاوه در دست اجرا است. اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت هلندی صورت می گیرد مانع از هدر رفتن انرژی حرارتی از دودکش کارخانه شده و در فرایند تولید و مصرف بهینه به کار گرفته می شود.

*تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی ضروری است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این بازدیدها گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی، ضروری است ورودی و خروجی ذخایر آب زیرزمینی کنترل شده و میزان بارندگی، تغذیه سفره های آب و برداشت متعادل شود. محمدعلی طهماسبی گفت: کشور ما روی کمربند خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته و ۶۳ درصد ایران که در یال جنوبی، شرقی و شمالی زاگرس واقع است دارای بارش های کم و پراکنده است و آبی که طی میلیون ها سال در سفره های زیرزمینی آن ذخیره شده بود از بین رفته و یا به شدت کاهش یابد. وی با اشاره به خسارات خشکسالی به کشاورزان گفت: خسارت به کسانی که محصول خود را بیمه نکرده اند باید از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه جبران شود و در قالب استمهال وام، تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض که در دولت مطرح و مصوب می شود، از آنان حمایت کرد. مدیر جهاد کشاورزی مه ولات نیز از کاهش ۵۰ درصدی سمپاشی درختان پسته خبر داد و عنوان کرد: با توجه به افزایش مقاومت پسیل پسته به انواع سموم طی سالیان اخیر، مبارزه با این آفت به روش های غیرشیمیایی در شهرستان مورد توجه کارشناسان و بهره برداران قرار گرفت. احمد نادری گفت: امسال برای مبارزه با این آفت روش های مبارزه زمستانه، نصب کارتهای زرد واستفاده از ترکیباتی نظیر انواع گوگرد، سولفور، کائولن، صابونهای مایع مخصوص، محلول پاشی و ترکیبات با منشاء گیاهی مثل پالیزین و شستشو با آب یخ، رواج قابل توجهی داشته است. وی افزود: این اقدامات نهایتا منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف سموم کشاورزی شده و موجب شده محصول پسته مه ولات با کیفیت بهتری تولید شده که می تواند در بهبود صادرات بخصوص به اتحادیه اروپا نقش بسزایی داشته باشد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |