پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 97769 09:29 1398/02/09
وضعیت اسف‌بار طبقه کارگر

وضعیت اسف‌بار طبقه کارگر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وضعیت اسف‌بار طبقه کارگر

وضعیت اسف‌بار طبقه کارگر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: هفته کارگر فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به قشر زحمتکش کارگر است که همواره در خدمت منافع کشور و سازندگی آن بوده‌اند، اما متأسفانه در کشور ما شرایط اقتصادی مناسبی هم ندارد و بهره‌مند نبودن از امنیت شغلی، مشکلات معیشتی، قرارداد، بیمه مناسب و تشکلات کارگری در راستای اعتراضات صنفی، به مشکلات آن‌ها دامن زده است. لذا جا دارد که مسئولان، به ویژه در سال جاری که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده و بار اصلی رونق تولید هم بر کارگران است، توجه بیشتری به این قشر از جامعه نشان دهند.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت فرارسیدن هفته کارگر، به بیان نکاتی درباره لوازم بهبود وضعیت کارگران در کشور پرداخت و گفت: واقعیت این است که با حقوق ۱ میلیون و پانصد هزار تومانی که دولت برای کارگران تصویب کرده و با این گرانی‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد، نمی‌توان به بهبود وضعیت آنان امیدوار بود، در حالی که حدود ۸۰ درصد کارگران هم تا قبل از این مصوبه، ۱ میلیون و دویست هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند.

تثبیت مزد و حقوق باعث کاهش سطح زندگی کارگران می‌شود

وی با اشاره به بیکاری میلیونی در کشور ادامه داد: از سوی دیگر الان ۶۶ میلیون ایرانی در سن کار هستند که فقط ۲۴ میلیون نفر از آنان کار می‌کنند و در واقع ۴۲ میلون نفر دیگر عملاً بیکار هستند. در آمارهای رسمی به اینها افراد غیرفعال گفته می‌شود نه بیکار، در حالی‌که این افراد در سن کار هستند و عملاً کاری ندارند اما در محاسبات آماری به گونه‌ای اعلام می‌کنند که گویا این افراد، خودشان تن به بیکاری داده‌اند.

رزاقی با اشاره به معایب سرمایه‌داری لیبرال اظهار کرد: به نظرم این وضعیت برای کارگران از زمان سیاست‌های تعدیل اقتصادی آغاز شد که سرمایه‌داری لیبرال آمریکایی مورد پیگیری قرار گرفت، چراکه یکی از سیاست‌های سرمایه‌داری لیبرال، تثبیت مزد و حقوق است و این مسئله در شرایط تورمی به معنای کاهش سطح زندگی کارگران است. بنابراین نوع مصرف کالا از سوی کارگران با نوع مصرف اغنیا کاملا ً‌متفاوت خواهد بود.

وضعیت اسف‌بار زندگی کارگران

این اقتصاددان بیان کرد: با این اوصاف کارگران در وضعیت بسیار اسف‌باری هستند. البته شرایط برای اعتراض آن‌ها هم فراهم نیست چراکه گاه مورد سوءاستفاده سیاسی از سوی دشمنان قرار می‌گیرد. لذا هنوز مسائل و مشکلات آن‌ها برطرف نشده است.

وی به معضلات گرانی مسکن اشاره و یادآور شد: علاوه بر تورم در هزینه‌های خدماتی و درمانی، هزینه مسکن هم چند برابر شده است، در حالی که حدود دو نیم میلیون خانه خالی هستند و دولت هم برای دریافت مالیات از صاحبان این حانه‌ها اقدامی انجام نداده است. لذا با این شرایط تورمی، زندگی برای کارگران بسیار سخت شده و دلیل آن هم اجرای بدترین نوع سرمایه‌داری در ایران است.

فداکاری کارگران در راه کشور

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه به بیان نکاتی درباره وضعیت بیمه کارگران پرداخت و افزود: نکته دیگر در مورد بیمه کارگران است. قبل از انقلاب اسلامی حدود ۹۰ درصد کارگران از بیمه برخوردار بودند، اما الان حدود ۹۰ درصد آنان بیمه ندارند و اکثراً روزمزد و فقط تعداد اندکی قراردادی هستند، در حالی که همین کارگران با عِرق دینی و اخلاقی خود انقلاب کردند و تعداد زیادی از آنها هم در دوره جنگ تحمیلی شهید شدند.

رزاقی گفت: اگر این جانبازی و فداکاری‌ها ادامه پیدا کند، ایران هرگز سقوط نخواهد کرد، اما متأسفانه فشار زیادی به علت گرانی خوراک، پوشاک و مسکن کارگران به آنان وارد می‌شود. اکنون از تورم حدود ۳۰ درصدی سخن گفته می‌شود، اما نرخ تورم بیشتر از این میزان و فشار اصلی آن هم بر قشر کارگر است. در واقع چنین وضعیتی طبقات پایین جامعه را به ستوه آورده است.

فساد کلان در دلار ۴۲۰۰ تومانی

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره لوازم بهبودی وضعیت کارگران پرداخت و اظهار کرد: وقتی به مردم و کارگران سخت بگیریم، باعث می‌شویم آنان همچنان فقیر باقی بمانند و برای بقا با مزد اندک کار کنند، اما این کار با وضعیت تولید ارتباط پیدا می‌کند و منجر به ورشکستگی بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و حرکت کارگران به سمت کارهای خدماتی و غیرتولیدی می‌شود.

رزاقی به معایب توسعه واردات اشاره کرد و یادآور شد: در چنین شرایطی واردات هم توسعه پیدا می‌کند و مواد اولیه تولید از خارج وارد کشور می‌شود و طبقه اشرافی هم از این توسعه واردات حمایت می‌کنند چراکه تولید در داخل سودی ندارد و مزیت اصلی برای آنان در واردات است. در ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی هم مشاهده کردیم که چه اتفاقاتی رخ داد و برخی افراد با واردات و بدون پرداخت مالیات، چه سرمایه‌هایی اندوختند؟

افزایش واردات منجر به فقر کارگران شده است

استاد بازنشسته دانشگاه تهران تأکید کرد: این وضعیتی است که در طول ۳۰ سال گذشته ادامه داشته و هر روز هم که می‌گذرد بر شدت آن افزوده می‌شود و کسانی که دارنده سرمایه هستند پرتوقع‌تر از قبل می‌شوند و تمایل دارند واردات روز به روز بیشتر شود و مسئولان هم از این وضعیت حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان به مشکلات کارگران، گفت: این وضعیت باعث دامن زدن به فقر، بدتر شدن وضعیت کارگران و خروج سرمایه‌ها از کشور می‌شود. غرب‌‌گرایان داخلی که برخی از آنان در میان نمایندگان مجلس و حتی وزرا هستند هم در همین مسیر حرکت می‌کنند و طبقه بازنده این وضعیت هم کارگران هستند.

رسانه‌ها در خدمت سرمایه‌داری لیبرال

این اقتصاددان یادآور شد: سرمایه‌داران لیبرال با رسانه‌هایی هم که در اختیار دارند جای حق و باطل را عوض می‌‌کنند. رسانه‌های آنان هرگز نمی‌گویند تورم و وضعیت اقتصادی بدی که وجود دارد به خاطر پیگیری سیاست‌های اقتصادی لیبرال است بلکه مدام فریاد می‌زنند که به علت تحریم‌های آمریکا به چنین وضعیتی دچار شده‌ایم، در حالی که تحریم عاملی برای نشان دادن نقاط ضعف داخلی ماست، چراکه پیشرفت صناع دفاعی نشان داده است که تحریم عامل مؤثری در برای فشار بر اقتصاد ما نیست، بلکه به علت مشکلات داخلی به چنین وضعیتی رسیده‌ایم.

رزاقی تصریح کرد: اگر غربی‌ها نفت نمی‌خرند باید بتوانیم آن را در داخل به کالاهای دیگر تبدیل کنیم. اگر هم دارو و سایر مواد مورد نیاز را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، باید به توان تولید همه این موارد دست پیدا کنیم. قرارگاه خاتم‌‌الانبیا اقدامات مهمی در زمینه سازندگی در داخل کشور انجام داده که می‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه اقتصادی باشد و پیشرفت سایر بخش‌ها باشد

کاخ‌نشینی مسئولان تبدیل به موضوعی عادی شده است

استاد بازنشسته دانشگاه تهران بیان کرد: در چنین وضعیت اقتصادی که با آن مواجه هستیم، صدای کارگران به جایی نمی‌رسد و نه مجلس، نه دستگاه قضایی و نه رادیو و تلویزیون، صدای آنان را منعکس نمی‌کنند و اساساً انگار نه انگار که چنین جمعیت عظیمی در کشور وجود دارند. لذا هرچه می‌گذرد کارگران فقیرتر می‌شود. بازنشستگان هم دقیقاً چنین وضعیتی دارند و قدرت خرید آنها هم بسیار کاهش پیدا کرده و حتی توان معالجه خود را هم ندارند، چراکه قیمت داروها هم چندین برابر شده است.

وی افزود: اکنون خوی کاخ‌نشینی در مسئولان پیدا شده و تبدیل به موضوعی عادی شده است. در چنین شرایطی هیچ مسئولی از کارگران حمایت نمی‌کند و آن دستوراتی هم که رهبر انقلاب در این‌باره صادر می‌شود اجرا نمی‌شود.

بسیاری از تشکیلات کارگری فرمایشی‌اند

رزاقی به اهمیت داشتن سندیکا و تشکیلات از سوی کارگران اشاره و اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار داد ضرورت داشتن تشکیلات از جانب کارگران است. تشکل‌هایی که اکنون وجود دارند فرمایشی هستند که از وضع موجود دفاع می‌کنند. اگر کارگران متشکل شوند و بتوانند حقوق خود را از مسئولان مطالبه کنند وضعیت آنان بهبود پیدا خواهد کرد، اما تشکل‌های کنونی ربط چندانی به کارگران ندارند.

این اقتصاددان به اهمیت آشنایی کارگران با حق و حقوق خود اشاره و تأکید کرد: کارگران باید به حقوق خود آشنا شوند و دوست و دشمن خود را هم بشناسند. در این شرایط اگر برای مطالبه حقوق خود به خیابان بیایند، دیگر تحت تأثیر فعالیت‌های براندازانه دشمنان قرار نمی‌گیرند. سپاه و بسیج هم باید دفاع از حقوق کارگران را برعهده بگیرند تا کارگران به میزان بیشتری در سازندگی کشور نقش ایفا کنند.

کارگران نیازمند سندیکا هستند

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به نقش کارگران در سازندگی و آبادانی کشور ادامه داد: کارگران با حداقل امکانات هم می‌تواند کارهای اقتصادی و سازندگی انجام داده و به کشور خدمت کنند، اما قطعاً نیازمند سندیکا و تشکیلات هستند. اکنون اکثر نمایندگان مجلس و با حقوق‌های نجومی که دریافت می‌کنند به فکر توسعه سرمایه‌داری هستند. لذا نباید اجازه داد دوباره چنین افرادی به مجلس راه پیدا کنند.

وی در پایان به اهمیت توجه رسانه‌ها به مشکلات کارگران اشاره و تصریح کرد: باید رسانه‌ها هم به فکر مشکلات کارگران باشند و لااقل یکی از شبکه‌های تلویزیونی به کارگران تعلق داشته باشد و مشکلات آنها را بیان کند، چراکه مردم ولی‌ نعمت مسئولان هستند و لذا مسئولان باید خدمتگزار آن‌ها باشند. رهبر انقلاب هم همیشه می‌گویند که مردم باید از مسئولان مطالبه مؤثر داشته باشند. در چنین شرایطی بهبود وضعیت زندگی مردم و کارگران هم امکان‌پذیر است، اما قطعاً باید تشکیلات و سندیکاهای لازم را هم داشته باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |