پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 90753 15:32 1397/08/06
وزیر جدید اقتصاد به فکر تقویت بازار اولیه سهام باشد

وزیر جدید اقتصاد به فکر تقویت بازار اولیه سهام باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر جدید اقتصاد به فکر تقویت بازار اولیه سهام باشد

وزیر جدید اقتصاد به فکر تقویت بازار اولیه سهام باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره انتظارات بازار سرمایه از وزیر جدید اقتصاد و اقداماتی که باید برای ارتقای این بازار انجام شود، اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که بازار سرمایه دارای دو بخش شامل بازار اولیه و ثانویه است. در بازار اولیه معمولا سهام شرکت‌ها برای اولین بار در خدمت متقاضیان قرار می‌گیرد و به فروش می‌رسد. در بازار ثانویه نیز این سهامی که قبلا شرکت‌ها فروخته‌اند، دست به دست می‌شود.

بازار ثانویه عمدتا جای بورس‌بازی است وی ادامه داد: آنچه که در بازار سرمایه، اثر مستقیم بر روی سرمایه‌گذاری دارد، بازار اولیه است؛ بدین معنی که مثلا یک شرکت تازه تأسیس شده است یا می‌خواهد فعالیت خود را توسعه دهد بنابراین اقدام به انتشار سهام می‌کند و در اختیار متقاضیان سهام قرار می‌دهد.‌ رجایی باغسیایی افزود: بازار ثانویه، عمدتا بازاری برای بورس‌بازی است اما اثر غیرمستقیم بر بازار اولیه دارد؛ بدین معنا که وقتی سهام یک شرکت در بازار ثانویه، به شکل خوبی خرید و فروش شود، آن شرکت به علت اعتباری که سهامش پیدا کرده است، این امکان را پیدا می‌کند که سهامدار بیشتری پیدا کند و فعالیت‌های خود را توسعه دهد اما این اثر با واسطه بازار ثانویه است.

ضرورت توجه جدی به بازار اولیه این نماینده سابق مجلس یادآور شد: در بازار ثانویه، افراد به معامله سهام پرداخته و سودی را کسب می‌کنند و این بازار به طور مستقیم در بازار تولید کالا و خدمات اثری ندارد. به نظر می‌رسد وقتی در مورد بازار بورس صحبت می‌کنیم باید آمارها را تفکیک کنیم؛ مثلا وقتی از میزان معاملات در این بازار صحبت می‌کنیم باید مشخص شود که این معاملات در بازار اولیه یا ثانویه رخ داده است؛ چون ممکن است در بازار ثانویه، نقل و انتقال صورت بگیرد اما صرفا سهام دست به دست شود و افراد سود ببرند.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات این بحث مطرح می‌شود که همین‌که پول‌ها از بخش‌های مختلف وارد بازار سهام شود، یک مزیت است اما این در صورتی است که از این بازار خارج نشود؛ چراکه وقتی سهامی معامله می‌شود، یک شخص خریدار و دیگری فروشنده است وخریدار، سهام را از بازار دیگری همانند بازار سکه و ارز آورده و سهام می‌خرد اما مسئله این است که آن شخصی که سهام فروخت، با آن چه اقدامی انجام داد و آیا پول خود را در بازار سهام نگه داشت یا پول حاصل از فروش سهام را وارد بازار طلا و ارز کرده است؛ بنابراین در آمارهایی که در مورد بازار سرمایه منتشر می‌شود این موضوع را در نظر بگیریم.

تولیدکنندگان کالا و خدمت نقش بیشتری در بازار سهام داشته باشند رجایی‌باغسیایی عنوان کرد: باید بررسی شود که پولی که وارد بازار می‌شود به دلیل توسعه بنگاه‌های تولیدی یا به خاطر گران شدن سهام بوده است و عده‌ای به خاطر افزایش قیمت‌ها به سود کلان رسیده‌اند؛ بنابراین تحلیل در مورد بازار سهام باید جزئی شود چراکه کلی‌گویی نمی‌‌تواند به تحلیل واقعیت‌های اقتصاد کمک کند. عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر در شرایط کنونی، وزارت اقتصاد تدبیری اتخاذ کند که زمینه برای افزایش سهام افراد تولیدکننده کالا و خدمات فراهم شود، اقدام بسیار مناسبی است. البته نباید بازار ثانویه را هم نادیده گرفت و آن را بی‌اثر دانست اما اثر آن از بازار اولیه بسیار کمتر است؛ هرچند که باعث افزایش نقدینگی در بازار سهام و خرید و فروش راحت‌تر سهام در بازار اولیه می‌شود بنابراین نقش‌های جنبی دارد و به دلیل چنین نقش‌هایی می‌تواند مفید واقع شود. وی ادامه داد: انتظار از وزیر جدید اقتصاد این است که اقتصاد را به سمتی هدایت کنند که تولیدکنندگان کالا و خدمات در بازار سهام، فعالیت خود را توسعه دهند و واحدهایی هم که در بازار سهام حضور ندارند را به سمت این بازار سوق دهند و در نهایت شاهد رونق واحدهای تولیدی و افزایش سود و در نتیجه افزایش ارزش سهام آنها باشیم؛ وگرنه بورس‌بازی فایده چندانی برای اقتصاد کشور ندارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |