جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 11232 13:24 1393/12/26
واگذاری ممیزی به ناشران منتفی شد

واگذاری ممیزی به ناشران منتفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واگذاری ممیزی به ناشران منتفی شد

واگذاری ممیزی به ناشران منتفی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به‌دلیل عدم استقبال ناشران از واگذاری ممیزی به آنها؛ ممیزان مطابق روال سابق به کار خود ادامه می‌دهند

اما شرایط کمی بهبود یافته است.
حسین نوش‌آبادی- سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- درخصوص بحث مکرر ممیزی کتاب به خبرنگار ایلنا گفت: هر کتابی قبل از چاپ مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا منطبق با سیاست‌های کلی کشور و نظام باشد. ممیزی از قبل بوده و خواهد بود. تا زمانی که این قانون به همین نحو وجود دارد مطابق با همین سیاست‌های کلی ممیزی پیش می‌رویم.
او ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم ایده‌ای وجود داشت که ممیزی را به ناشران بسپاریم چون هم آنان به قانون ممیزی واقفند و هم مسئولیتی نسبت به نویسنده و مترجم دارند و با توجه به این مسئولیت و وظیفه دولت تصمیم گرفت که ممیزی را به آنان واگذار کند اما ناشرین محترم از این موضوع استقبال نکردند. ناشران باید بپذیرند و تعهد بدهند که نظارت کیفی روی کتاب‌ها داشته باشند و نقش وزارتی را دنبال کنند. ناشران معتقد بودند که اگر زیربار این موضوع برویم و کتابی را منتشر کنیم اگر نتواند مجوز توزیع بگیرد متضرر می‌شویم.
نوش‌آبادی افزود: قرار بر این است که سیستم ممیزی با همان چهارچوب قبلی اما با شرایطی بهتر و به دور از نگاه‌های سیاسی و اعمال نظرهای شخصی دنبال می‌شود. در این راستا گروهی از متخصصین در رشته‌های مختلفی چون علمی، اقتصادی، پزشکی، سیاسی، ادبی و...استفاده کردیم تا ممیزی‌ها را به لحاظ علمی بررسی کنیم. این گروه‌های ممیزی متخصص شکل گرفتند و این‌ها می‌توانند به عنوان ممیز کتاب صادر کنند. با این اتفاق فرآیند و سرعت چاپ کتاب بیشتر شده. ظرف یک یا دو هفته پاسخ داده می‌شود و اگر کتاب نیاز به اصلاحات داشت به نویسنده ابلاغ می‌شود در غیر اینصورت مجوز نشر صادر می‌شود.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه علی‌رغم تقویت ممیز‌ها ۹۹ درصد کتاب‌هایی که عرضه شده را مجوز دادیم و مانعی برای سرعت کار نبوده. این گروه‌های تخصصی نه تنها کمک کردند، بلکه به کار صدور مجوز سرعت بخشیدند. در ۱۱ ماه سال ۹۳ بیش از ۶۴ هزار عنوان کتاب را مجوز دادیم. اگر با مجوزهایی که در نیمه سال ۹۰ صادر کردیم حساب کنیم، ۱۲۰ هزار عنوان کتاب مجوز گرفته‌اند.
او افزود: این نشان می‌دهد که سرعت کار، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بیشتر شده. اگر کتابی اشکال داشته باشد در اسرع وقت به آن رسیدگی می‌شود. این توجه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احترام نویسندگان و توجه به قشر فرهنگی صورت گرفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |