جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 79553 18:22 1396/12/21
واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی سودده نیست

واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی سودده نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی سودده نیست

واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی سودده نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

۱۸ صیاد ایرانی همچنان در چنگ دزدان دریایی

مهدی زاهدی-معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گزارش نهایی سانچی تا پنج هفته دگیر منتشر می شود، گفت: تلاش برای آزادسازی صیادان ریوده شده توسط دزدان دریایی ادامه دارد. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشستی خبری درباره واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی گفت: تاکنون دو بندر آستارا و گناوه واگذار شده است که به نظر می‌رسد واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی سودده نباشد و بعید است بخش خصوصی بتواند در برابر هزینه‌هایی که نگهداری بنادر دارد، مانند بنادر بزرگ عمل کند. وی همچنین درباره میزان جابه جایی کالا  و امار تخلیه و بارگیری در بنادر کشور درسال ۹۶ اظهار داشت:  میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور تا پایان رشد هفت درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته و این آمار تا بهمن‌ماه ۱۴۲ میلیون تن بوده است. همچنین در سال ۹۶ میزان ۹۸ میلیون تن کالای غیرنفتی در بنادر جابجا شد که نسبت به ۱۱ ماه سال ۹۵، ۸ درصد رشد داشت. وی با بیان اینکه ‌ میزان صادرات کالای غیرنفتی تا بهمن ۹۶ رقم ۵۰ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشت، گفت:ترانزیت کالای غیرنفتی تا بهمن ماه  با رشد ۲۶ درصدی به  ۵.۶ میلیون تن رسید. همچنین  میزان ترانزیت غیرنفتی در سال ۹۶ تا پایان بهمن‌ماه ۱۰ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۴۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالای فله مایع در ۱۱ ماه از سال جاری محقق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشت.  همچنین میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در ۱۱ ماه سال جاری با رشد ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به   ۲.۸ میلیون تی‌ای‌یو رسید. همچنین ظرفیت ناخالص کشتی‌های ورودی به بنادر در ۱۱ ماه سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشت.

*رشد سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت بنادر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود شناورهای بالای یک‌هزار تن  گفت:  ورود  شناورهای بالای یک هزار تن در ۱۱ ماه از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشت و جابجایی ۱۶ میلیون نفر مسافر دریایی در سال ۹۶ ثبت شد. وی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در بنادر گفت:  سرمایه‌گذاری در بنادر برای توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و تجهیز بنادر در سال ۹۶ به رقم ۷۴۸۰ میلیارد ریال رسید. و ۴۰ پروژه توسعه‌ای و تجیهز بنادر با ارزش بیش از ۹۸۵۹ میلیارد ریال تکمیل شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ موفق شدیم در ۱۶ قرارداد جذب سرمایه‌گذاری ۶ هزار ۲۴۷ میلیارد تومان در بنادر تجاری جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم. ‌ با احتساب این ۶ هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان در حال حاضر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به ۹۲ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال در قالب ۶۰۸ پروژه سرمایه‌گذاری رسید. این پروژه  بخش خصوصی به ارزش ۴ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال در سال جاری محقق شد.

*آبخور اروند به ۹ متر می رسد

وی با بیان اینکه مرحله اول فاز سوم طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۶ میلیون یورو در دهه فجر امسال افتتاح شد، گفت: همچنین  یک موج‌شکن و ۱۳ اسکله در خوزستان، ۱۰ موج‌شکن در بوشهر و ۴ موج‌شکن در سیستان و بلوچستان تکمیل شد. ‌برای پاک‌سازی آبراهه‌ها ۳۵ فروند شناور مغروقه در بوشهر، خوزستان و هرمزگان خارج‌سازی شدند. راستاد افزود: وی افزود: فاز دوم بندر شهید رجایی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا به ظرفیت کامل ۵.۳ میلیون تی‌ای‌یو در سال برسیم. ‌ ۱۰۴ میلیون یورو قرارداد ۱۲ گنتری‌کرین و ۲۲ میلیون یورو قرارداد ۱۵ ترانس‌تینر است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در مورد لایروبی اروند جلسات با طرف عراقی ادامه دارد که در قالب توافق ۱۹۷۵ باید انجام شود، امیدواریم ادامه مذاکرات با طرف عراقی منجر به تشکیل CBC شود. وی گفت:‌ ما دو تفاهمنامه سالویج،‌ جست‌وجو، نجات و مقابله با آلودگی نفتی از سال ۹۳ با عراق داریم. در لایروبی اروند نیز مغروقه‌ها باید ساماندهی شوند و این از مشکلات است، در حال حاضر کشتی‌های ۳ تا ۵ هزار تن در این منطقه پهلوگیری می‌شود و بارج تا ۱۰ هزار تن پهلوگیری دارد و ضرورت دارد آبخور اروند به ۹ متر برسد. وی با بیان اینکه حدود ۳۷ سال است اروند لایروبی نشده است،‌گفت:‌ طول اروند ۹۲ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن مشکل حاد دارد. وی ادامه داد: ۱۰ کیلومتر خط ‌القعر آب به سمت عراقی‌ها در اروند جابجا شده است و در برخی جاها به معنای واقعی تپه ایجاد شده است.  همچنین ضرورت دارد خط‌القعر قدیمی را احیا کنیم که ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو هزینه می‌خواهد و یا اینکه باید سراغ خط‌القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است. وی افزود:‌ ما از نظر تجهیزات آماده لایروبی اروند هستیم، عراقی‌ها خود از ابوزبیر کانالی دارند که برخی از آن طبیعی و بخشی خود احداث کرده‌اند و بنادری آنجا دارند اما برای تردد به بندر ابوقریس نیاز به اروند دارند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ هر ده سال یکبار آبخور کشتی‌ها در دنیا خصوصا کشتی‌های کانیتنری یک متر بلندتر می‌شود و ما نیز با این نگاه اقتصادی بنادر خود را توسعه می‌دهیم، بندر خرمشهر باید به آبادانی قبل برگردد،‌ ما در بندر امام خمینی(ره) آماده پذیرش کشتی‌های بزرگ هستیم و امیدواریم در سال ۹۷ قرارداد شرکت هندی در پایانه یک شهید بهشتی به حضور آنها در این پایانه بینجامد.

* انتشار گزارش نهایی سانچی تا ۵ هفته دیگر

وی همچنین درباره گزارش از سانحه سانچی اظهار داشت:‌ گزارش نهایی سانحه سانچی براساس جمع‌بندی‌ها تکمیل و منتشر می‌شود تاکنون دو جلسه رسیدگی در کشور چین داشته‌ایم، دو هیأت در دو نوبت به چین اعزام شده‌اند، ثبت اطلاعات VDR سانچی انجام شده است و مستندات دریافت شد، ضمن آنکه مصاحبه با کارکنان کشتی کریستال انجام  و کشتی معاینه شد. وی تأکید کرد:حداقل پنج هفته دیگر لازم است تا گزارش نهایی سانحه سانچی منتشر شود. معاون وزر راه و شهرسازی  همچنین درباره آخرین وضعیت شناورهای صیادی ایرانی ربوده شده از سوی دزدان دریایی اظهار داشت: تعدادی شناور صیادی سنتی در دست دزدان دریایی سومالی است که سازمان بنادر و دریانوردی و ارگان‌های مربوطه در حال پیگیری آزادسازی سرنشینان این شناورها هستند. طبق گفته راستاد تاکنون ۱۸ صیاد ایرانی از سوی دزدان دریایی سومالی ربوده شده اند و این سازمان تمام تلاش خود را برای نجات آنها انجام داده است.

* تمهیدات بنادر کشور برای انجام سفرهای نوروزی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ در خوزستان دو کشتی مسافری با ظرفیت ۳۰۷ صندلی در مسیر خرمشهر ـ بصره و مسیر خرمشهر ـ کویت برای ایام‌ نوروز وجود دارد. راستاد گفت:‌در استان بوشهر شش فروند شناور مسافری با ۸۶۲ صندلی برای مسیرها بوشهر ـ گناوه و بوشهر ـ جزیره خارک فعال است. ‌ در هرمزگان ۴۲ کشتی مسافری با ۴ هزار و ۲۳۲ صندلی و همچنین بنادر پهل و لافت ۳۵ لندی‌کرافت به قشم  مهیا شده است که می‌توانند ۱۵۰۰ خودرو در روز و ۷۵۰۰ مسافر جابجا کنند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از بندر لنگه به کیش یک فروند کشتی با ۳۸۱ صندلی و ظرفیت ۱۲۱ خودرو و از بندر لنگه به ابوموسی و دبی یک فروند شناور ۲۳۰ نفره برای ایام نوروز مهیا شده است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |