شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 79079 18:33 1396/12/13
واردکنندگان خودرو تا آستانه بحران پیش رفتند

واردکنندگان خودرو تا آستانه بحران پیش رفتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واردکنندگان خودرو تا آستانه بحران پیش رفتند

واردکنندگان خودرو تا آستانه بحران پیش رفتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم رونمایی از خودروهای جدید پرشیاخودرو مطرح شد

بازگشت برند خاطره انگیز «مینی» پس از ۴ دهه به ایران

مهدی زاهدی-پرشیاخودرو نماینده رسمی و انحصاری برند BMW در ایران، در حضور خبرنگاران رسانه های کشور از جدیدترین محصولات برند خاطره انگیز «مینی» رونمایی کرد. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، خودروهای «مینی» که حدود ۴۰ سال پیش از بازار ایران وداع کرده بودند این بار نه در قامت یک خودروی انگلیسی که به عنوان یکی از محصولات «بی ام دبلیو»، شرکت پرآوازه آلمانی به ایران بازگشتند. برند مینی در سال ۱۹۵۹ در انگلستان استارت خورد و با محصول معروف مینی ماینر به شهرت جهانی دست یافت. با این حال اما پس از حدود ۴۰ سال فعالیت به دلیل مشکلات فراوانی که با آن روبرو شد توسط شرکت BMW خریداری و تحت نظارت این برند آلمانی قرار گرفت، پس از این اتفاق تا امروز، آلمانی ها ۹ مدل از این برند انگلیسی آلمانی شده را به بازار جهانی عرضه کرد و اکنون ۴ مدل از این خودرو در ایران رونمایی شد. مسئولان شرکت پرشیاخودرو در مراسم رونمایی از این خودرو ضمن تشریح مشخصات فنی این محصولات، از اتفاقات رخ داده در سال ۹۶ در حوزه واردات خودرو انتقاد کردند. آنان سال ۹۶ را سال پرمخاطره صنعت خودرو در ایران نامیدند و گفتند: مسدودکردن بی مقدمه ثبت سفارش، قوانین جدید استاندارد، ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار و ... سبب تاثر دست اندرکاران صنعت و واردات خودرو در ایران شد. مدیران پرشیا خودرو اظهار کردند سال ۹۵ را با شو روم های خالی طی کردند و بسیاری از واردکنندگان تا آستانه بحران پیش رفتند. آنها می گویند با توجه به اینکه استدلال متولیان امر درباره تصمیم های ناگهانیشان تنها با تکیه بر این نکته که «برخی از افراد در حوزه واردات سواستفاده کرده اند» بود اما هرگز مشخص نشده است که این برخی افراد چه کسانی بوده اند! با این حال اما در نهایت ورود برندهای جدید به کشور شکل گرفت و اکنون تنها چالش باقی مانده بحث تعرفه های واردات است که همچنان مورد انتقاد فعالین این صنعت است. تعرفه هایی که در صورت بازنگری آن همین محصولات تازه وارد پرشیاخودرو را می شد با قیمتهایی قابل تامل تر از قیمتهای فعلی که از ۲۷۰ تا ۴۷۵ میلیون تومان عنوان شده ارایه کرد. وعده ای که مسئولان پرشیاخودرو در این مراسم دادند هم نشان از امیدواری آنان در مورد کاهش قیمت داشت : « در صورت تغییرات تعرفه ای ما حتما این تغییرات را برای مشتریان اعمال خواهیم کرد».

** Mini  از کجا استارت خورد

نام مینی از سال ۱۹۵۹ میلادی وارد صنعت خودروسازی شد که در ابتدا این نام مختص مدل خودرو بود و از سال ۱۹۶۹ میلادی تا کنون به عنوان یک برند شناخته شده است. در ابتدا مینی توسط شرکت بریتانیایی BMC  تولید و تحت نام های Austin Mini و Morris Mini-Minor روانه بازار شد. پس از تعطیل شدن BMC در سال ۱۹۶۸ میلادی امتیاز مینی نیز به شرکت British Leyland واگذار شد. بریتیش لیلاند یک گروه خودرویی بزرگ بریتانیایی بود که علاوه بر مینی برند های لندرور، آستین، لیلاند، جگوار، موریس، روور، تریومف و MG را شامل می شد. پس از حدود ۲ دهه، در سال ۱۹۸۶ میلادی مالکیت برند مینی از گروه بریتیش لیلاند به گروه بریتانیایی Rover تغییر کرد. گروه خودروسازی BMW آلمان در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه خودروسازی روور که شامل ۳ کمپانی لندروور، مینی و MG بود را تحت مالکیت خود درآورد. پس از گذشت ۶ سال BMW در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت به تفکیک برند های گروه روور گرفت و ۲ برند لندروور و MG را به فروش گذاشت. با این حال قصد BMW حفظ برند مینی بود. هدف از حفظ برند مینی، ورود BMW به کلاس خودروهای کوچک با کیفیت بود. اکنون پس از گذشت ۱۸ سال به لطف مدیریت BMW تحولات زیادی در مینی رخ داده و با بهره مندی از دانش و تکنولوژی BMW تا کنون ۹ مدل خودرو جدید را به بازار های جهانی عرضه کرده است.

**خودروهایی که در ایران رونمایی شد

MINI Hatch 5-door

متنوع ترین خودروی مینی که قرار است در بازار ایران عرضه شود مدل مینی هاچ بک ۵ درب خواهد بود. مینی هاچ بک در رده خودروهای پریمیوم قرار دارد و از سال ۲۰۰۱ به بازار های جهانی عرضه شده است. این خودرو در ابتدا تنها در نسخه ۳ درب تولید می شد. تا سال ۲۰۱۳ مینی ۲ نسل از هاچ بک جذاب خود را تولید کرد. در آن سال همزمان با خروج نسل دوم از خط تولید، نسل سوم (نسل فعلی) مینی هاچ بک جایگزین گردید که تا کنون تولید می شود. در حال حاضر دو نسخه کوپر و کوپر S از مینی هاچ بک ۵ درب در ایران قابل خریداری است که نسخه اول مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژر است که توسط مهندسین باتجربه و تکنولوژی بالای BMW ساخته شده است. به همین دلیل همین پیشرانه کوچک بازده بالایی داشته و توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین مینی کوپر S زیر کاپوت خود به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر مجهز شده که توانایی تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس هر دو نسخه از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است.

MINI Clubman

در کنار مینی هاچ بک که بیشتر مخاطبان آن بانوان و جوانان است، حضور مینی کلاب من به عنوان یک خودروی خانوادگی سبد محصولات مینی در ایران را تکمیل می کند. کلاب من از سال ۲۰۱۵ وارد دومین نسل خود شده و تا کنون تولید آن ادامه داشته است. مدل کوپر S این خودرو برای عرضه در بازار ایران برگزیده شده که از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بهره می گیرد که به لطف توربوشارژر توان تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.مینی کلاب من برای انتقال نیروی تولیدی پیشرانه از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سود می برد. یکی از افتخارات این خودرو کسب جایزه مهم طراحیiF Design Award آلمان در سال ۲۰۱۶ می باشد که مهر تاییدی است بر طراحی جذاب و متفاوت کلاب من جدید.

MINI Countryman

سومین خودرویی که برای عرضه در بازار خودرویی ایران انتخاب شده، خودروی مینی کانتری من است. این شاسی بلند تکمیل کننده تنوع محصولات مینی در کشوراست.در حال حاضر نسخه کوپر S این شاسی بلند وارد بازار ایران شده که با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیروی تولیدی پیشرانه توسط یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به تمام چرخ های خودرو منتقل می گردد. به عبارت دیگر بر روی بدنه کانتری من عبارت ALL4 نقش بسته که خبر از پلت فرم چهار چرخ محرک این شاسی بلند دارد تا امکان رانندگی با آن در مسیر های خارج جاده ای نیز میسر باشد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |