پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 63016 19:01 1396/04/03
واردات کالایی که امکان تولید داخل دارد را حرام می دانم

واردات کالایی که امکان تولید داخل دارد را حرام می دانم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واردات کالایی که امکان تولید داخل دارد را حرام می دانم

واردات کالایی که امکان تولید داخل دارد را حرام می دانم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

گروه تولید-وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیگیری استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای ساخت کشتی، افزود: برخی در کشور به دنبال وارد کردن کشتی از خارج بوده و هستند، اما جلوی کارشان را گرفتیم. «محمدرضا نعمت زاده» در مراسمی که تحت عنوان حمایت از صنایع داخلی در صنعت کشتی سازی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده بود افزود:باید از تولید داخلی حمایت کنیم . وی با بیان اینکه «باید خدمتگزار باشیم، نه کاسب کار»، تصریح کرد: وارد کردن محصولات از خارج در هر بخش، درحالی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد را «حرام» می دانم و از آن جلوگیری می کنم.

ایران باید به صادرکننده شناور تبدیل شود

نعمت زاده خاطرنشان کرد: حدود سه چهار سال است که با صندوق توسعه ملی برای چگونگی انجام تضمین ها و وثیقه ها در حال مذاکره ایم تا از منابع مالی این صندوق برای کشتی سازی استفاده کرده و بتوانیم کشتی ها را در زمان ساخت و ساز و پس از آن در رهن بانک بگذاریم؛ برهمین اساس اصلاح اشکالات آیین نامه صنایع دریایی نیز در دستور کار است. وی تاکید کرد: باید دولت در این زمینه تسهیلات ایجاد کرده و کمک حال باشد تا بخش خصوصی به نحو احسنت کار خود را انجام دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: وضعیت فعلی شرکت های ایزوایکو و صدرا با چهار سال پیش قابل قیاس نیست، هرچند هنوز پایین تر از ظرفیت واقعی شان کار می کنند. نعمت زاده تاکید کرد: ایران باید به صادرکننده شناور تبدیل شود. وی همچنین افزود: اصلاح اشکالات قانون صنایع دریایی در دستور کار دولت است. نعمت‌زاده با تصریح اینکه کماکان بین شهرهای ساحلی ایران حمل و نقل دریایی مناسبی وجود ندارد، گفت: چرا باید زمانی که راه دریایی در کشور وجود دارد، از جاده تردد کنیم؟ هرچند برخی‌ها بهانه می‌گیرند که نرخ‌های دریایی بالاست که البته حق هم دارند البته می‌بینیم که با پشت کار می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد. به طور مثال ملاحظه کردیم که پس از رایزنی‌های انجام شده خط مسافربری و تجاری دریایی با عمانی‌ها راه‌اندازی شد و چنین مسائلی باید توسعه یابد. محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران از تبیین برنامه راهبردی صنایع دریایی در کشور خبر داد و اعلام کرد: این برنامه با نظر کارشناسی فعالان، کارشناسان و اساتید در نظر گرفته شده و امیدواریم با پیروی از این برنامه راهبردی در زمینه توانمندی طراحی، مهندسی و نیز تامین منابع مالی گام برداریم. قطعا شورای عالی صنایع دریایی در حال دنبال کردن برنامه مذکور است و امیدواریم که با همکاری کلیه بخش‌های مرتبط شاهد رونق صنایع دریایی و بهبود آن نسبت به گذشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای بزرگی همچون ایزو ایکو و صدرا که مدت‌ها به صورت نیمه‌فعال درآمده و تقریبا تعطیل شده بودند، در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند اظهار کرد: این واحدها در حال تولید شناورها هستند و سکوهای مورد نیاز صنعت نفت را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند بنابراین امیدواریم با گسترش فعالیت آنها تمام تعمیرات مربوط به کشتی‌ها و ساخت تجهیزات صنعت کشتی‌سازی در داخل کشور مدنظر قرار گیرد چرا که ما توانسته‌ایم کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن را در داخل کشور بسازیم و بنابراین می‌توانیم کار را ارتقا دهیم و با توجه به ایجاد دو حوزچه خشک در بندرعباس وضعیت تولید شناورهای بزرگ وجود دارد و در حال مذاکره با دو شرکت خارجی کره‌ای و چینی هستیم تا جهت مشارکت در پروژه صنایع دریایی اقدام کنیم.

بررسی مشکلات ذوب‌آهن توسط دو وزیر

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخش دیگری از این جلسه از بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن در جلسه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پیگیری حل مشکلات آن خبر داد. وی در پاسخ به اینکه معاون معدنی وزارتخانه اعلام کرده است تجهیزات قدیمی در بخش معدن کشور استفاده می‌شود و امکان تولید این تجهیزات در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای با یکی از شرکت‌های فعال در این رابطه برگزار شد تا در جهت ساخت ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی و نیز ماشین‌آلات معدنی فعالیت کنیم و علاوه بر این باید بدانیم که آنها با چند شرکت خارجی در حال مذاکره درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستند تا بخشی از این ماشین‌آلات در داخل کشور ساخته شوند. شاید ساخت برخی از این تجهیزات در داخل به صرفه نباشد که می‌توانیم آنها را وارد کنیم اما توانمندی خوبی در تامین ماشین‌آلات متوسط در ایران وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک سال شاهد تولید ماشین‌آلات مربوطه باشیم. نعمت‌زاده در مورد مشکل ترخیص کشتی‌ها در گمرک یادآور شد: در گذشته موانعی چه در بخش مدیریتی چه در نحوه خصوصی‌سازی به دلیل تحریم‌ها وجود داشت و برخی از تعهدات ارائه شده به کشتی‌سازان با تاخیر روبرو می ‌شد خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده و اگر صنایع کشتی‌سازی تعهدی داشته باشند، به آن عمل می‌شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |