جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14514 13:55 1394/05/10
واردات خودرو همچنان روی ریل کاهش

واردات خودرو همچنان روی ریل کاهش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واردات خودرو همچنان روی ریل کاهش

واردات خودرو همچنان روی ریل کاهش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واردات خودرو به کشور طی چهار ماهه اول امسال روالی را که طی سه ماه قبل در پیش گرفته بود، ادامه داد و به این ترتیب در این مدت نیز میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 55 درصدی را تجربه کرد.

در حالیکه شورای رقابت در جلسه اخیر خود از وزارت صنعت و معدن خواست دستورالعمل واردات خودرو را که منجر به انحصار می‌شد، تغییر دهد و البته این خواسته با مقاومت وزارت صنعت مواجه شد، مسئولان، متهم ردیف اول کاهش واردات خودرو در سال جاری را همین شیوه تنظیم دستورالعمل واردات می‌دانند.

آمارهای گمرک از میزان واردات خودرو طی سه ماهه گذشته حاکی از کاهش 60 تا 70 درصدی واردات بوده و این روند کاهشی در چهارمین ماه سال نیز ادامه پیدا کرد؛ به طوریکه در این ماه میزان واردات خودرو نسبت به تیر سال گذشته به لحاظ تعدادی 64 درصد کاهش یافت.

این آمار نشان می‌دهد که در تیرماه بیش از 3600 دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شده‌ است. درحالیکه در ماه مشابه سال قبل کمی بیش از 10 هزار دستگاه خودرو وارد شده بود.

بر این اساس، ارزش گمرکی کل خودروهای سواری وارد شده در چهارمین ماه سال به بیش از 92 میلیون دلار می‌رسد و به این ترتیب ارزش متوسط هر دستگاه خودروی وارد شده در این ماه برابر 25.5 هزار دلار است.

همچنین آمارها از میزان واردات قطعی خودروی سواری طی چهار ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش از 14 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده‌ است و این درحالی است که میزان واردات خودرو در مدت مشابه سال قبل به بیش از 31 هزار دستگاه می‌رسید.

به این ترتیب حجم واردات خودروی سواری در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ تعدادی 55 درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

ارزش کل واردات خودرو نیز در این مدت به کمتر از 338 میلیون دلار می‌رسد که با در نظر گرفتن تعداد واردات، قیمت متوسط هر دستگاه خودروی سواری وارداتی بیش از 24 هزار دلار است.

در نهایت درحالیکه شورای رقابت تلاش می‌کند وزارت صنعت را مجاب به تغییر دستورالمل واردات خودرو کند، این وزارت‌خانه معتقد است که دستورالعملش انحصاری ایجاد نکرده‌ است و البته شورای رقابت نیز با این استدلال عقب ننشسته و اعلام کرده که در صورتی که وزارت صنعت نخواهد دستورالعمل را تغییر دهد، شورای رقابت در این باره تصمیم جدیدی خواهد گرفت و با آن مقابله خواهد کرد.

در نهایت می‌توان تاثیرات دستورالعمل وزارت صنعت برای نحوه واردات خودرو را هر چه که باشد در تغییرات ایجاد شده در آمار واردات قطعی خودروی سواری دید؛ به طوریکه مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک نیز در تشریح علت این کاهش با اشاره به تصمیم صنعت برای واردات خودرو به کشور، اظهار کرده بود که وزارت صنعت از اواخر سال گذشته اجازه ثبت سفارش را صرفا جهت نمایندگی‌های رسمی خودرو آزاد اعلام کرد. بر همین اساس صرفا، آن نمایندگان مجاز به واردات خودرو هستند و عملا بازرگانانی که در این زمینه فعالیت داشتند از گردونه واردات خودرو حذف شده‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |