جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 80629 18:05 1397/01/29
هیچ توجیهی برای حمایت از صنعت خودرو وجود ندارد

هیچ توجیهی برای حمایت از صنعت خودرو وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هیچ توجیهی برای حمایت از صنعت خودرو وجود ندارد

هیچ توجیهی برای حمایت از صنعت خودرو وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 انتقاد تند نماینده شیراز از صنعت خودرو سازی ایران

گروه تولید-نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از صنعت خودروسازی کشور، گفت : ملت یا محکوم به استفاده از خودروی بی کیفیت داخلی است یا اگر بخواهد از خودروهای خارجی استفاده کند باید جریمه استفاده از خودرو را پرداخت بپردازد. به گزارش جهان اقتصاد، بهرام پارسایی در نطق میان دستورجلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب صنعت خودرو در ایران گفت : از این صنعت با توجه به آمار و ارقام می توان به عنوان ارابه های مرگ یاد کرد؛ صنعتی که هیچ توجیهی برای حمایت از آن وجود ندارد وی با اشاره به آمار قربانیان حوادث رانندگی سال ۹۵ در ایران افزود: در این آمار پراید در راس همه و پس از آن پژو، سمند و وانت پیکان است.
 پارسایی تاکید کرد: ملت یا محکوم به استفاده از خودروی بی کیفیت و «قاتل داخلی» است یا اگر بخواهد از خودروهای خارجی استفاده کند باید جریمه استفاده از خودرو را بپردازد؛ در کجای دنیا چنین مسایلی وجود دارد؟ از کشورهای همسایه جنگ زده تا کشورهای جهان اول چنین مساله ای وجود ندارد
وی خاطرنشان کرد: آمار تلفات در ده سال گذشته ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر است، یعنی به ازای ایجاد هر شغل یک نفر کشته شده است و به ازای ایجاد هر شغل دو معلول، ۱۰ مصدوم، دو زن سرپرست خانوار و دو کودک یتیم شده اند. پارسایی با بیان اینکه این موضوع هیچ جای دفاع ندارد، گفت : کدام خانواده ای است که در طول سالیان دچار مصیبت تصادفات جاده ای و ناایمن خودروهای ما نشده باشد؟ وی یاد آور شد : اگر در دنیا یک خودرو باعث مرگ ۵ نفر شود، آن شرکت خودروسازی تمام خودروهای خود را از سراسر جهان جمع آوری می کند. عضو کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه تفاوت ایمنی خودروهای داخلی با خودروهای خارجی از زمین تا آسمان است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر مرغوبیت تولید کالای داخلی تاکید دارند، تاکید ایشان در مرغوبیت بیشتر از خود کالای ایرانی است. نماینده مردم شیراز در مجلس دهم گفت: در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است اقتصاد وسیله است و نه هدف؛ در تحکیم بنیادهای اقتصادی اصل بر رفع نیازهای انسانی در جریان رشد و تکامل او است نه همچون دیگر نظام های اقتصادی تکامل و تکاثر و سودجویی. وی با بیان اینکه در سال گذشته به واسطه ایجاد یک انحصار یک شبه میلیاردها پول وارد جیب سودجویان شد، گفت: می گویند تعرفه واردات خودروی ما به فرض ۵۵ درصد است، این تعرفه نیست، این جریمه ملت است. پارسایی ادامه داد : ملت یا محکوم به استفاده از خودروی بی کیفیت و 'قاتل داخلی' است یا اگر بخواهد از خودروهای خارجی استفاده کند باید جریمه استفاده از خودرو را بپردازد. وی با طرح این سوال که در کجای دنیا چنین مسایلی وجود دارد؟ گفت: آیا کرامت ملت ما از کرامت دیگر انسان ها پایین تر است؟ در کشورهای همسایه جنگ زده تا کشورهای جهان اول چنین مساله ای وجود ندارد. عضو کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: من با اطمینان می گویم که این یا شبه مافیا است یا مافیا است و برای عرایض خود دلیل دارم. پارسایی خاطرنشان کرد: رییس دولت دهم می گفت پراید کیلویی چند؟ یعنی در فروش خودروی پراید، آن را کیلویی با مردم حساب می کنید اما قدرت اینکه جلوی افزایش قیمت را بگیرد، نداشت. وی به زیان انباشته مجموعه شرکت های ایران خودرو اشاره کرد و گفت: این زیان تا شهریور ماه سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و بدهی آن ۲۹ هزار میلیارد تومان است. نماینده مردم شیراز یادآور شد: در بحث اقتصاد، کشور ترکیه با ۷۹ میلیون جمعیت، ۲۱ میلیون خودرو، روزانه ۸ میلیون لیتر مصرف بنزین دارد اما کشور ما با ۸۰ میلیون جمعیت، ۱۹ میلیون خودرو، روزانه ۸۱ میلیون لیتر بنزین مصرف می شد. وی با بیان اینکه سالیانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بنزین از جیب ملت یارانه پرداخت می کنیم، گفت: همین پول را در اختیار کارگران خودروسازی قرار بدهند تا بروند در خانه هایشان بخوابند. پارسایی گفت: قرار است طرح دو فوریتی این موضوع در هفته دیگر در مجلس مطرح می شود و من از ملت عزیز می خواهم که تصویب این طرح مطالبه ملی شما از ما نمایندگان باشد تا هفته دیگر شما را از این وضعیت نابسامان خودرو نجات دهیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |