پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 45408 23:37 1395/08/13
هیلاری یا ترامپ؟ کدامیک برای اقتصاد جهانی بهترند؟

هیلاری یا ترامپ؟ کدامیک برای اقتصاد جهانی بهترند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هیلاری یا ترامپ؟ کدامیک برای اقتصاد جهانی بهترند؟

هیلاری یا ترامپ؟ کدامیک برای اقتصاد جهانی بهترند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهندس علی نورانی

تحلیلگر ارشد مالی کارگزاری بین المللی ویندزور

ali.nourani@windsorbrokers.com

در شرایطی که سال ۲۰۱۶ دستخوش مشکلات سیاسی و اقتصادی بزرگی بوده است ، امکان ایجاد بحرانی جدید از سوی بزرگترین اقتصاد جهان در ماه های پایانی سال وجود دارد. امسال مشکلات بزرگی مانند برگزیت، تروریسم و بحران مهاجرت ضربه های بزرگی به اقتصاد و امنیت سرمایه گذاری زده است و در ماه های پایانی سال انتخابات آمریکا می تواند تاثیرات مهمی بر بازارهای مالی بین المللی و اقتصاد بهم پیوسته جهانی داشته باشد. هشتم نوامبر۱ روزی است که مردم آمریکا ریاست جمهوری خود را برمیگزینند، اما نتیجه آن بر تمام بازارهای مالی تاثیرگذارخواهد بود و همه دنیا کم یا زیاد اثرات مثبت یا منفی آن را خواهند دید.

در روی کاغذ شش نفر از احزاب مختلف آمریکا و برخی از افراد مستقل در این انتخابات نامزد شده اند، اما با توجه به ساختار دو قطبی سیاسی و انتخاباتی آمریکا عملا تنها دو نامزد اصلی حزب دمکرات و جمهوریخواه یعنی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون برای بدست آوردن این منصب شانس خواهند داشت و بررسی مواضع اقتصادی این دو کاندیدا می تواند تصویری از آینده اقتصاد آمریکا و بازار های بین المللی را برای ما ترسیم نماید.

در ابتدا نگاهی داشته باشیم به یکی از بحث برانگیز ترین کاندیداهای جدی  ریاست جمهوری آمریکا ، آقای دونالد جان ترامپ۲ هفتاد ساله، که از ایالت نیویورک و از حزب جمهوری خواه در این انتخابات نامزد شده است. او را پیشتر بعنوان یک مالک میلیاردر، معامله گر املاک و چهره ای تلویزیونی۳ می شناسند و سابقه سیاسی وی چندان پر و پیمان نیست و به چند بار نامزدی برای مناصب مختلف از جمله فرمانداری و ریاست جمهوری باز میگردد که همگی بدون نتیجه بوده اند و معمولا در همان ابتدای مسیر پایان یافته اند. این بار اما ترامپ با دست پر ، با برنامه و بسیار جدی وارد صحنه شده است .

برنامه اقتصادی پیشنهادی ترامپ شامل چند بخش با اهمیت و چالش برانگیز است. مهمترین برنامه اقتصادی او طرح ضد رکود اوست که مالیات ها را نشانه رفته و طبق این برنامه ترامپ قصد دارد که لایحه ای برای کاهش مالیات شرکت های آمریکایی از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد ارائه کند و معافیت های مالیاتی متعددی را در این طرح در نظر گرفته است. از جمله این معافیت ها حذف مالیات بر ارث میباشد. مجموع این برنامه ها در صورت عملی شدن می تواند ۱۰۰۰ میلیارد دلار از درآمد دولت آمریکا را در هر سال حذف کند و شرایط متفاوتی را برای دولت و زیرساخت های آمریکا ایجاد نماید.

برنامه دوم اقتصادی او اخراج ۱۱ میلیون مهاجر غیر قانونی از آمریکا و بازپس گیری فرصت های شغلی از این افراد است. این برنامه افراطی با اینکه تقریبا غیر ممکن بنظر می رسد اما می تواند اثرات اقتصادی و اجتماعی بزرگی را در جامعه آمریکا و همینطور اقتصاد بین المللی ایجاد کند. اما انچه جهان اقتصاد و بخصوص طرفداران اقتصاد آزاد از آن وحشت دارند، برنامه هایی است که  دونالد ترامپ در رابطه با خروج آمریکا از پیمان های اقتصادی بین المللی مثل سازمان تجارت جهانی۴، پیمان تجاری ترنس پاسیفیک۵ و نفتا۶ پیشنهاد کرده است. بر اساس طرح پیشنهادی ترامپ، آمریکا با خروج از این پیمان ها دیگر پرچم دار آزادی تجارت در جهان نخواهد بود و بر کالاهای ورودی به آمریکا بخصوص از چین و مکزیک تعرفه های سنگینی وضع خواهد کرد. بعنوان مثال او پیشنهاد تعرفه ۴۵ درصدی بر کالاهای چینی را مطرح کرده است که این موضوع میتواند موجب کاهش ۸۰ درصدی واردات از چین گردد و بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در همان سال اول از تولید ناخالص داخلی چین کم کند که با توجه به پیوستگی اقتصاد و تجارت بین المللی این موضوع به معنای یک بحران جهانی و رکود کم سابقه بین المللی خواهد بود.

اما کاندیدای رقیب در صورت پیروزی اولین رییس جمهور زن ایالات متحده آمریکا خواهد بود. خانم هیلاری دایان رادام کلینتون۷ ۶۹ ساله ، زاده شیکاگو و نامزد دمکرات از ایالت نیویورک. بر خلاف دونالد ترامپ کارنامه پر و پیمان سیاسی هیلاری کلینتون بشدت به چشم می آید . او علاوه بر اینکه هشت سال بعنوان بانوی اول ایالت متحده در کاخ سفید بوده است، بعنوان شصت و هفتمین وزیر امورخارجه آمریکا در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما فعالیت کرده است. پیش از آن او هشت سال به عنوان سناتور از ایالت نیویورک مشغول به کار بوده است.

از مهمترین برنامه های اقتصادی هیلاری کلینتون افزایش مالیات برای شرکت های بزرگ و سرمایه داران میلیاردی آمریکایی می باشد که کاملا در تعارض با برنامه اقتصادی ترامپ است. او قصد دارد از این مسیر ۲۷۵ میلیارد دلار در سال بودجه اضافی ایجاد کرده و آن را به توسعه زیر ساخت هایی مانند اینترنت، جاده ها و پل ها اتخاد دهد و از این طریق برنامه های اشتغالی جدیدی برای کاهش نرخ بیکاری ایجاد کند. برنامه دیگر او طرحی است بنام "در آمریکا بسازیم"۸ که قصد دارد شرکت های آمریکایی را با طرح های تشویقی مجاب کند که بخشی از پروسه های تولید را به داخل آمریکا بازگردانند. طرح های دیگر کلینتون شباهت های زیادی به برنامه های اقتصادی اوباما دارد و بنوعی ادامه مسیر هشت ساله باراک اوباما ست. بخصوص اینکه در دوران ریاست جمهوری اوباما آمریکا توانست از رکود اقتصادی مهمی که در سال ۲۰۰۸ آغاز گردیده بود با سربلندی عبور کند و نرخ بیکاری آمریکا را از نزدیک به ده درصد در ابتدای سال ۲۰۰۹ به ۵ درصد در آخرین گزارش آن در ماه اکتبر ۲۰۱۶ کاهش دهد.

اما آنچه بازار های مالی بین المللی در تقابل با ریاست جمهوری هر کدام از این دو رقیب نشان خواهند داد تا حدودی قابل پیش بینی است. بازارهای بورس و سرمایه گذاری در هر کجای جهان که باشند به یک فاکتور با اهمیت نگاه ویژه ای دارند و آن فاکتور ثبات سیاسی و عدم وجود تنش های جهانی چه در زمینه قانونگذاری و چه در موضوع پیمان های سیاسی و اقتصادی است. امسال بزرگترین چالش بازارهای مالی جهان، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است و بخش عمده ای از تاثیرات منفی این اتفاق هنوز آغاز نشده اند. در صورتی که دونالد ترامپ با نظرات افراطی درباره پیمان های اقتصادی بین المللی بر سر کار بیاید احتمالا حاصل آن کاهش سرمایه گذاری های کلان بین المللی و رکود و بحران در بازارهای بورس در سراسر جهان خواهد بود. از آنجا که عدم ثبات سیاسی ، تهدید به خروج از پیمان ها و ضربه به اقتصاد های نوظهور با ایجاد تعرفه های نا متعارف می تواند موجب این رکود و سقوط باشد. در ادامه کاهش سرمایه گذاری ها میتواند موجب کاهش قیمت نفت در بازارهای بین المللی گردد و از سمت مقابل تقاضا را برای طلا بعنوان یک جایگزین مطمئن برای سرمایه گذاری افزایش دهد. مجموعه این واکنش ها را می شد، در ابعادی کوچکتر،  در زمان مناظره اول دو کاندیدا که بیشتر درباره موضوعات اقتصادی بود، دید.

در نقطه مقابل آنچه بازارهای مالی از ریاست جمهوری هیلاری کلینتون برآورد کرده اند، ادامه مسیر اقتصادی و سیاسی باراک اوباما ست که میتواند حداقل درماه های ابتدایی ریاست جمهوری موجب رونق بیشتر در بازار های بورس و سرمایه گذاری شود و طرح های کلان سرمایه گذاری را که در واکنش به اثرات برگزیت۹ و انتخابات آمریکا فریز شده بودند، دوباره به روی میزهای سرمایه گذاران بازگردند.

طبق برآورد موسسه اقتصادی آکسفورد اگر ترامپ در این انتخابات موفق شود و سیاست های خود را اجرایی نماید،  تا سال ۲۰۲۰ بیش از یک تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا ضربه خواهد زد و فقط در آمریکا ۴ میلیون شغل از بین خواهد رفت. این رقم میتواند در مجموع جهانی آن بسیار بزرگتر باشد. طرح هایی مثل ایجاد تعرفه های سنگین و یا اخراج مهاجران در نگاه اول می تواند برای آمریکایی ها جذاب باشد ولی بدلیل بهم پیوستگی و پیچیدگی شدید اقتصادی در دنیای امروز می تواند موجب یک بحران و رکود بین المللی گردد، که عامل آن را نیز با خود همراه خواهد کرد.


۱ هشتم نوامبر ۲۰۱۶ مصادف با هجدهم آبان ۱۳۹۵ روز اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشد.

۲ Donald John Trump

۳ دونالد ترامپ از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ در یک برنامه محبوب تلویزیونی بنام کارآموز در شبکه ان بی سی آمریکا فعالیت داشته است

۴ سازمان تجارت جهانی (به انگلیسی: World Trade Organization) (به شکل مخفف: WTO) یک سازمان بین‌المللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند. تا کنون ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شده اند و افغانستان جدید ترین عضو آن می باشد.

۵ پیمان ترنس-پاسیفیک (انگلیسی: Trans-Pacific Partnership) (TPP) یک پیمان سرمایه‌گذاری و مقررات گذاری منطقه‌ای است.

۶ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA (به انگلیسی: North American Free Trade Agreement) یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۹۴ پایه‌ریزی شد. این سازمان اقتصادی سه عضو دارد که عبارتند از آمریکا، کانادا و مکزیک.

۷ Hillary Diane Rodham Clinton

۸ Make it in America

۹ برگزیت (Brexit) به برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی اطلاق می شود.

 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |