جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4160 15:10 1393/05/14
هنرمندان: گشايشي براي تئاتر حاصل نشده است

هنرمندان: گشايشي براي تئاتر حاصل نشده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هنرمندان: گشايشي براي تئاتر حاصل نشده است

هنرمندان: گشايشي براي تئاتر حاصل نشده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


تعدادي از فعالان عرصه هنرهاي نمايشي در بررسي خود از پنج ماه ابتدايي سال 93 تئاتر کشور تاکيد کردند سايه مشکلات اقتصادي و عدم برنامه‌ريزي همچنان بر سر اهالي اين حوزه سنگيني مي‌کند.
به گزارش   ايلنا، پنج ماه از آغاز سال جديد تئاتري کشور مي‌گذرد و در اين مدت فراز و فرودهاي گوناگوني را شاهد بوديم. اهالي هنر نمايش با آغاز فعاليت دولت يازدهم انتظار داشتند حداقل در بخش بودجه گشايشي اتفاق بيفتد و توجه بيشتري به عرصه هنرهاي نمايشي صورت بگيرد، اما واقعيت‌ها طبق انتظار هنرمندان تئاتر پيش نرفت و چنان شد که در ? سال دولت‌هاي نهم و دهم شاهد بوديم. گرچه نمي‌توان چشم بر دست‌اندازهاي ايجاد شده توسط دولت قبل بست و معضلات آوار شده بر اقتصاد کشور به ويژه عرصه فرهنگ و هنر را ناديده گرفت، اما از سوي ديگر نمي‌توان هنر انسان ساز تئاتر را نيز فراموش کرد.
گرچه طي پنج ماه گذشته طبق ادعاي بسياري از هنرمندان تئاتر گشايش‌هايي در بخش ارزشيابي و نظارت اتفاق افتاد و ديگر از رفتارهاي سليقه‌اي، جناحي و غيرکارشناسي مسئولان خبري نيست - البته اين کمترين انتظاري بود که دولت جديد وعده تحقق آن را به اهل فرهنگ داد و قطعا بايد اجرايي مي‌شد - اما بهتر ديديم مشکلات تئاتر در اين مدت را از زبان فعالان اين حوزه جويا شويم و پاي درد دل آنها بنشينيم.
مهرداد کوروش‌نيا: ماه‌هاي ابتدايي به کاستي‌هاي مالي گذشت
مهرداد کوروش‌نيا نويسنده، بازيگر و کارگردان در پاسخ به اين سوال که شرايط ? ماه ابتدايي سال ?? تئا‌تر کشور را چگونه ارزيابي مي‌کند؛ اظهار داشت: به نظرم بزرگ‌ترين نقطه ضعف و مساله‌اي که تئا‌تر ما طي اين مدت با آن دست و پنجه نرم کرد شرايط سخت اقتصادي بود و اين گرفتاري از چند سال گذشته تا امروز ادامه داشته است.
کارگردان نمايش "آخرين نامه" افزود: عدم راه‌اندازي شوراي حمايت از آثار نمايشي و پرداخت نشدن مطالبات سال‌هاي گذشته هنرمندان يکي ديگر از مسائلي است که سردرگمي را ميان گروه‌ها به وجود آورده و من اميدوارم اين مشکل به زودي مدريريت شود.
ياسر خاسب: مديران به گلايه‌ها توجه نمي‌کنند؛ هنرمند بايد دستور دهد
ياسر خاسب بازيگر و کارگردان در همين ارتباط بيان کرد: هنرمندان تئا‌تر در اين مدت مثل چند سال گذشته شرايط بسيار سختي را سپري کردند و مي‌توان گفت با داشته‌ها و نداشته‌ها ساخته‌اند اما همچنان نمي‌دانم قرار است چه اتفاقي در تئا‌تر بيفتد.
وي با تاکيد بر اينکه کار اهالي تئا‌تر از خواهش و اظهار گلايه گذشته؛ ادامه داد: طي مدت اخير و ساليان گذشته بار‌ها شاهد مطرح شدن گلايه‌هاي هنرمندان تئا‌تر بوده‌ايم اما هيچ‌گاه اتفاقي نيفتاده و مديران کار خود را کرده‌اند بعد از مدتي هم شاهد بوديم که يک مدير جاي خود را به فرد ديگري مي‌دهد و روز براي تئاتري‌ها از نو آغاز مي‌شود.
کارگردان نمايش "همو ريباس" با تاکيد بر اينکه هنرمندان نبايد گلايه کنند، بلکه بايد دستور بدهند؛ گفت: تا کي قرار است هنرمندان بگويند و مديران گوش ندهند؟ اتفاق‌هايي از اين دست مثل ويروسي است که از بيرون به درون گروه‌ها رسوخ مي‌کند و به همين دليل شاهديم کار گروهي درست شکل نمي‌گيرد. در کنار تمام سختي‌هاي موجود براي بسياري از گروه‌ها هم مي‌بنيم عده‌اي با طرفندهاي رياکارانه و حاشيه‌سازي فقط به دنبال تامين مالي و کسب پول بيشتر هستند.
ميلاد نيک آبادي: تئاتر دچار رخوت است
ميلاد نيک‌آبادي - کارگردان - با بيان اينکه تئا‌تر دچار رخوت شده است؛ اظهار داشت: با توجه به تغييراتي که پس از انتخابات رياست جمهوري رخ داد هنرمندان تئا‌تر نيز آماده بودند تغييراتي را شاهد باشند و منتظر بهتر شدن احوال بودند، اما وقتي انتظار‌ها برآورده نشد رخوت به وجود آمد.
کارگردان نمايش "رابينسون کروزوئه" بر نقش عملکرد مديريتي در اين حوزه تاکيد کرد و افزود: آنچه اين روز‌ها به عنوان نتيجه عمل مشاهده مي‌شود نشان‌دهنده رخوت است و من اميدوارم طبق صحبت‌هاي آقاي جنتي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي سال آينده بهتر از امسال باشد، البته که هيچ تضميني در اين خصوص وجود ندارد.
وي با بيان اينکه اگر اهالي تئا‌تر شاهد برنامه‌ريزي در اين حوزه باشند اميدوارانه کار را دنبال مي‌کند؛ خاطرنشان کرد: اما فعلا اين برنامه‌ريزي وجود ندارد و در نتيجه روحيه هنرمندان نيز شرايط خوبي را تجربه نمي‌کند. زمان در حال گذر است و طبق گفته مسئولان سال ?? را هم از دست داديم.
آزاده انصاري: طبق گفته مسئولان، نبايد به سال ?? اميدوار باشيم!
آزاده انصاري، فعال تئا‌تر عروسکي مسائل مالي را يکي از مهم‌ترين مشکلات ماه‌هاي ابتدايي سال تئاتري کشور دانست و گفت: نبستن قرارداد با گروه‌هاي نمايشي موجب نارضايتي‌هايي در ميان اهالي اين حرفه شد و من اميدوارم مشکلات پيش‌پا افتاده‌اي از اين دست هر چه سريع‌تر برطرف شود.
وي افزود: درشان هنرمندان نيست که هميشه به دنبال مسائل مالي باشند، اما در حال حاضر تنها مي‌توان براي برطرف شدن اين معضل اظهار اميدواري کرد. گرچه اينطور مطرح شده که نمي‌توانيم براي سال ?? اميدي داشته باشيم.
کارگردان نمايش "ماکاندو" در پايان خاطرنشان کرد: اميدوارم حداقل در سال ?? ديگر شاهد مسائل مالي نباشيم و مشکلاتي از اين دست به صورت ريشه‌اي حل شود تا هنرمندان نگراني نداشته باشند و با آسودگي ادامه فعاليت دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |