جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 76287 19:18 1396/10/22
هدررفت سالانه غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور

هدررفت سالانه غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هدررفت سالانه غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور

هدررفت سالانه غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون حجتی از حجم بالای ضایعات غذایی در کشور انتقاد کرد

گروه تولید-معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه به میزان غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور ضایعات غذا داریم. این میزان ضایعات غذایی در حالی است که همه فشار امنیت غذایی کشور بر دوش بخش کشاورزی قرار دارد. به گزارش جهان اقتصاد، اسکندر زند در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و کشاورزان برتر ملی خراسان رضوی در مشهد بدون اشاره به آمار تشریحی، بخش کشاورزی را ستون اصلی امنیت غذایی توصیف و بیان کرد: امنیت غذایی در سه بخش تولید، کاهش ضایعات و مدیرت مصرف صحیح قابل تعریف و برنامه ریزی است. وی افزود: این در حالی است که با فشار بیش از حد به بخش کشاورزی و تولید هم اکنون این بخش تحت فشار نابجایی قرار دارد. کاهش ضایعات و تصحیح الگوی مصرف تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است. سال ۱۳۷۹ سرانه مصرف شکر ۲۵ کیلوگرم بود و در سال ۱۳۹۴ این میزان به ۳۰ کیلوگرم افزایش یافت. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هم اینک شاهد فشار اقلیم شامل کمبود آب، وضعیت هوا و خاک نیز بر بخش کشاورزی هستیم. چند اقدام از جمله افزایش سرمایه بخش کشاورزی، روانسازی بازار، آسانسازی و رواج فناوری در بخش کشاورزی و دانش افزایی ضرورت دارد. وی گفت: راه نجات کشاورزی کاهش ضایعات، افزایش دانش کشاورزان و افزایش فناوری است. در همین راستا اجرای یک میلیون هکتار طرح توسعه آبیاری نوین در سطح کشور و دیگر سرمایه گذاریهای موجود در بخش کشاورزی بی سابقه است. بخش کشاورزی نجات دهنده اقتصاد کشور است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

**هدر روی۹میلیارد مترمکعب آب بر اثر ضایعات درکشور

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم در این مراسم گفت: بر اثر ضایعات محصولات و مواد غذایی در کشور معادل ۹ میلیارد مترمکعب آب هدر می رود. محمدعلی طهماسبی افزود: ۸۰ درصد کشاورزی در دنیا بر پایه تولید محصولات از طریق دیم انجام می شود در حالی که این رقم در کشور ما تنها ۱۰ درصد است. وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور بیان کرد: ظرفیت تولید این بخش از ۳۲ میلیون تن در سالهای گذشته به ۵۰ میلیون تن افزایش یافته است. وی با بیان اینکه پارسال مجموع تولیدات کشاورزی کشور معادل ۹۷ میلیون تن بوده است، افزود: میزان رشد در بخش زراعت ۲۴ درصد، باغبانی ۲۸ درصد، شیلات ۱۷ درصد و دام و طیور ۱۴ درصد بوده است. طهماسبی با اشاره به حوادث غیرمترقبه و تاثیر آن بر کشاورزی کشور گفت:میانگین بارش در ۴۸ سال گذشته ۲۴۲ میلی متر و در ۱۷ سال گذشته ۲۱۹ میلی متر بوده است که طی ۹ سال گذشته به ۱۰۷ میلی متر کاهش یافته است. وی با اشاره به بالا بودن میزان تبخیر در کشور، اظهار کرد: ۷۰ درصد بارشها نیز در کشور تبخیر می شود و طبق اعلام رسمی وزارت نیرو امسال کشور خشک ترین سال در ۴۷ سال گذشته را تجربه خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه باید کمربندهایمان را برای مواجهه جدی با خشکسالی ببندیم گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون دولت ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در زمینه آب در کشور سرمایه گذاری کرده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال ۹۲ تا کنون ۵۵۰ هزار هکتار در کشور به سطح آبیاری تحت فشار افزوده شده است و مجموعا یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی کشور به سامانه های آبیاری تحت فشار تجهیز شده است. طهماسبی تاکید کرد: کلیه کشاورزان مجری سامانه های آبیاری تحت فشار می توانند از یارانه ۸۵ درصدی کل هزینه اجرای طرح بهره مند شوند. وی با اشاره به ضرورت توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی گفت:۵۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در جهت توسعه مکانیزاسیون در کشور توزیع شده است.

**نقش کشاورزی در وضعیت حوزه‌های آبخیز و سفره‌های آب زیرزمینی

در همین حال اما قائم سازمان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره مدیریت بخش کشاورزی کشور تاکید کرد: باید با مدیریت کشاورزی و همچنین مدیریت حوزه سرزمینی در اکوسیستم‌های بالادستی، حوزه های آبخیز را تقویت کنیم و سالانه یکی - دو میلیارد مترمکعب از بیلان منفی ۱۱ میلیارد متر مکعبی سفره‌های آب زیرزمینی بکاهیم. ناصر مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکلات منابع آبی کشور و وضعیتی که با آن مواجه هستیم به گونه ای است که باید اکوسیستم های حساس و حوزه آبخیز را به درستی مدیریت کرد. وی افزود: وضعیت بارندگی مناسب نیست و بسیاری از استان‌ها کمتر از ۵۰ درصد از میانگین بارندگی ‌های اخیر خود بارش داشته‌اند؛ بنابراین شرایط اقتضا می‌کند آب را در همان مکانی که فرود می آید مدیریت و به خوبی جذب کنیم چراکه اگر عرصه های حوزه آبخیز به خوبی مدیریت شود می‌تواند آثار بسیار مناسبی در حوزه های متعدد باقی بگذارد تا ضمن تقویت حوزه های آبخیز و آبخوان ها سفره های آب زیرزمینی نیز تقویت شود. قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مهمترین کار در حوزه آبخیز داری تقویت پوشش گیاهی است به گونه ای که در وهله نخست نباید آن چیزی که موجود داریم را از دست دهیم، چرا که همه پژوهش ها نشان می دهد که اگر اکوسیستم‌های طبیعی تخریب شود قدرت بازسازی آن با توجه به شرایط کنونی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. از سوی دیگر باید فعالیت‌های مناسبی از جمله کشاورزی پایدار را مد نظر قرار دهیم، چرا که اگر این برنامه ریزی صورت نگیرد و عمل نشود نه تنها آب زیادی از دست می‌دهیم بلکه فرسایش خاک نیز در انتظار ماست.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |