پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 4339 15:00 1393/05/19
هدايت: تلويزيون قيچي که دست مي‌گيرد تر و خشک را با هم مي‌سوزاند

هدايت: تلويزيون قيچي که دست مي‌گيرد تر و خشک را با هم مي‌سوزاند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هدايت: تلويزيون قيچي که دست مي‌گيرد تر و خشک را با هم مي‌سوزاند

هدايت: تلويزيون قيچي که دست مي‌گيرد تر و خشک را با هم مي‌سوزاند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


حسن هدايت - کارگردان سينما و تلويزيون - درخصوص نحوه اعمال مميزي در تلويزيون معتقد است: تاکنون هيچ تعريف جدي براي مميزي در کارهاي سينمايي و تلويزيوني ارائه نشده است و تلويزيون در زمينه‌ي مميزي هر وقت قيچي به دست مي‌گيرد، تر و خشک را با هم مي‌سوزاند.
وي مي‌گويد: مميزي در تلويزيون يک قاعده‌ي کلي، فراتر از اعمال نظر مسئولان پخش است که متاسفانه سياست مبهمي دارد و اين سياست، روز به روز هم تغيير مي‌کند؛ علاوه بر اينکه اين سياست، تنها براي تلويزيون نيست.
مميزي فقط در تلويزيون نيست
اين کارگردان در گفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين زمينه توضيح داد: اينکه بياييم به بررسي مميزي در تلويزيون بپردازيم، يک قاعده کلي است که يک سياست کلي را تشکيل داده و متاسفانه سياست مبهمي را در پي دارد و ثبات مشخصي ندارد؛ ضمن اينکه اين سياست فقط مختص تلويزيون نمي‌شود، بلکه در ارشاد هم اين سياست به همين شکل وجود دارد و در بحث فيلم سازي در سينما هم سازندگان با اين مشکل همواره همراه هستند؛ چرا که خط قرمزها مشخص نيست و به شدت تابع جريانات سياسي‌، اجتماعي و... است.
او در پاسخ به پرسشي درباره لزوم تعامل تلويزيون با سازندگان براي اعمال سانسور در کارها، اينگونه اظهارنظر کرد: در خصوص اينکه تلويزيون در بحث سانسور بايد حداقل از سازندگان اجازه بگيرد، بايد صادقانه بگويم من به عنوان فيلم ساز از اوايل انقلاب تا کنون در اين زمينه مشکلي نداشتم و اگر هم قرار بوده مميزي انجام بگيرد به خودم اطلاع داده‌اند، مگر اينکه موردي اورژانسي باشد که مسئولان تلويزيون دسترسي به عوامل آن کار را نداشته باشند.
هدايت در عين حال گفت: يک جنبه ديگر اين است که طبيعتا هيچ سازنده‌اي علاقه‌اي به مميزي شدن کارش ندارد و به نظر مي‌رسد برخي مميزي‌ها غلط و کاملا سليقه‌اي انجام مي‌شود که همين تضاد بين سازندگان و مسئولان تلويزيون دليل بر اين مي‌شود که سازندگان زير بار مميزي نروند و در نهايت اين مساله به گردن خود تهيه‌کننده يا سازمان صداوسيما مي‌افتد.
تلويزيون ناشيانه دست به سانسور مي‌زند
هدايت همچنين تصريح کرد: درباره‌ي فيلم و سريال‌هاي داستاني که گاهي مميزي در آنها اعمال مي‌شود‌، بايد گفت که مميزي‌ها از قبل حساب و کتاب‌شده هستند و سانسورهايي هم که صورت مي‌گيرد قابل حل و فصل است اما در برخي کارهاي خارجي مثل مسابقات ورزشي بين‌المللي، به دليل اينکه معيارهايمان با معيارهاي دنيا تفاوت‌هايي دارد، تلويزيون ناچار مي‌شود دست به مميزي بزند ولي مشکل اينجاست که اين مميزي‌ها بعضا به شکل ناشيانه انجام مي‌گيرد که هم باعث مضحکه مي‌شود وهم عصبانيت مردم را در پي دارد.
وي در عين حال پيشنهاد داد: وقتي مميزي در برنامه‌هاي تلويزيون به شکل ناشيانه انجام مي‌گيرد، نيازي نيست که تلويزيون حتما برنامه‌ها را کامل و سرموقع پوشش بدهد، بلکه مي‌تواند برنامه‌ها را با تاخير 5 دقيقه‌اي و يا اينکه برنامه‌ها را به شکل مستقيم پخش نکند و در مقابل به شکل بخش، بخش برنامه را گزارش کند که تماشاچي هم عصباني نشود؛ علاوه بر اينکه گاهي ممکن است در پوشش برخي برنامه‌ها، تصاويري باشد که شايد خيلي هم عجيب و غريب نيستند و بعضا همه ما آنها را در فيلم‌ها و برنامه‌هاي نمايش خانگي مي‌بينيم و برايمان عادي است ولي در مقابل يکسري صحنه‌هايي وجود دارند که ممکن است با معيارهاي ما همخواني نداشته باشد ولي متاسفانه تلويزيون وقتي قيچي به دست مي‌گيرد، تر و خشک را باهم مي‌سوزاند که در نهايت نتيجه اين مي‌شود که تماشاچيان از سانسورهاي غير حرفه‌اي عصباني مي‌شوند که به نظرم اين اتفاقات نشان‌دهنده‌ي مشکلات بزرگتري است.
کارگردان سريال "کاراگاه علوي" در بخشي ديگر از گفت‌وگوي خود با ايسنا با تاکيد بر اينکه از اوايل انقلاب تاکنون بحث مميزي تعريف جدي نداشته است، خاطرنشان کرد: به عنوان يکي از افراد فرهنگي که از اوايل انقلاب تاکنون در عرصه هنر فعاليت داشته‌ام مي‌خواهم بگويم هيچ گاه قصه مميزي به طور حقيقي تعريف نشده است، به همين دليل تا زماني که حرمت‌هاي شرعي و غيرشرعي در کارها تعريف نشوند ما نيز شاهد تصاوير مميزي شده‌اي هستيم که هم باعث عصبانيت مردم مي‌شود و هم موجب به دست گرفتن رسانه‌هاي خارجي و سو‌ءاستفاده آنها. در عين حال مميزي‌ها از بعد از انقلاب تابع فاکتورهاي روز هستند و اگر با همين شکل و شمايل پيش برود اين مشکل قابل حل نيست، مگر تعريف جدي براي اين مساله صورت بگيرد. ما در دنيايي زندگي مي‌کنيم که همه به هم نياز دارند.
سليقه شخصي مديران مشکل ديگري در مميزي به وجود مي‌آورد
او به گفته‌هايش اضافه کرد: از سويي ديگر هم در بحث مميزي در تلويزيون سليقه شخصي مديران بعد چهارم و پنجم مميزي را شامل مي‌شود که اين مسئله هم خودش يک مشکل ديگر است؛ بنابراين ما در اين خصوص با يک معادله چند مجهولي طرف هستيم.
هدايت درعين حال اظهار اميدواري کرد نسبت به اينکه مشکل مميزي در سينما و تلويزيون حل شود و همچنين عنوان کرد: وقتي از لحاظ فرهنگي خيلي مسائل در کشومان رها شده است، طبيعي است که نمي‌توانيم نقطه ارتقاي محکمي از مبارزه با هنجارها داشته باشيم ولي بازهم اميدوارم در ابتدا تعريف جدي براي اين مساله صورت بگيرد تا مشکلات در اين زمينه حل شوند.
اين کارگردان سينما و تلويزيون در پايان درباره جديدترين کارش در حوزه تلويزيون به ايسنا گفت: مدت‌ها پيش براي تلويزيون يک کاري پيشنهاد شد که در حال حاضر در حال پيگيري است ولي به دليل اينکه قطعي نشده نمي‌توانم فعلا چيزي اعلام کنم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |