جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 51068 19:47 1395/10/21
هاشمی دل در گرو ایران داشت

هاشمی دل در گرو ایران داشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هاشمی دل در گرو ایران داشت

هاشمی دل در گرو ایران داشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سیاستمداری برجسته، مدیری دلسوز

گروه امورزیربنایی-هاشمی رفسنجانی درگذشت؛ خبر کوتاه بود و تکان دهنده! زمستان سال گذشته، همین موقع ها بحث دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان داغ بود و تازه یک سر ماجرا هم او بود اما به یک سال نکشید که برای همیشه رفت و مسند قدرت و سیاست را برای سایرین باقی گذاشت. در پی مرگ ناگهانی اش اما اشک ها ریختند و تسلیت ها گفتند.

هاشمی مردی از تبار ایران

وزیر راه و شهرسازی با صدور پیامی، ارتحال آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. هاشمی مردی از تبار ایران بود. او در اوج عزت، محبوبیت و مظلومیت ما را ترک کرد و برای ما میراث گرانبهایی از سیاست‌ورزی ملی بجای گذاشت. بی‌تردید، او جزء معدود سیاست‌مداران معاصر ایران بود که ایران را می‌فهمید و در برهه‌های حساسی از تاریخ ایران نقش بی‌بدیلی ایفا کرد. ایران در سده‌ی اخیر کمتر سیاست‌مداری در تراز ایشان به  خود دیده است. او خردمند و دلیر بود؛ نه تنها به این دلیل که مبارزه کرد و با دشمن جنگید بلکه، به این دلیل که بار مذاکرات صلح را با هوشمندی و حس وطن‌دوستی بر دوش کشید. او هم‌چنانکه به عنوان جانشین امامش مسئولیت فرماندهی جنگ را بر عهده گرفت، به همراه امام (ره) جام زهر را نیز نوشید تا ملتی ننوشند. این معنی سیاست‌ورزی ملی است. فراتر از جنگ، او هر بار که ابر تیره و غبار دسیسه و کینه‌ی آزمندان آسمان سیاست ایران را مه‌آلود می‌کرد، قامت می‌کشید، سخن می‌گفت و راه را به آزادگان و آزادی‌خواهان نشان می‌داد تا وسواسان خناس ایران را به بیراهه نبرند. بارها دیدیم که فرصت‌طلبانِ دون‌همت در تمنای قدرت چه شکاف‌ها که در دلِ مردم ایران ایجاد کردند و او با  سرپنجه تدبیر، صبوری و فداکاری آنها را به‌هم آورد و در ایجاد یکپارچگی ملی کوشید. آری، هاشمی دل در گرو ایران داشت و برای عمران و آبادانی آن رنج بسیار کشید. هنوز آهنگ صدای او در گوش من می‌پیچد که می گفت: "فردا ممکن است ما نباشیم ولی، فرزندانمان که هستند. آینده که هست. ایران که هست. فردا دنیا شتابی دارد که باید آهنگ آن را امروز شروع کنیم". این حس کم‌نظیری است و در کمتر سیاست‌ورزی درروزگاران اخیر یافت می‌شود. او از جمله معدود سیاست‌پیشه‌گانی بود که ایران را می‌فهمید و تصور روشنی از این سرزمین برفراز زمان و مکان در ذهن داشت. او با تاریخ معاصر ایران آشنا بود و بزرگان آن را می‌شناخت و در اندیشه‌ی خود با آنان زیسته بود. او جغرافی ایران و نقش آن را در منطقه و جهان نیز خوب می‌دانست.

آیت الله یک سیاستمدار برجسته وعالم دینی بسیارعمیق بود

وزیر نیرو گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک سیاستمدار برجسته و عالم دینی، بسیارعمیق و فردی با نگاه بسیار روشن راجع به مسائل اجتماعی بود. حمید چیت چیان در گفت وگو با ایرنا افزود: عملکرد و مجاهدت بی وقفه ایشان در اولین روز پایه گذاری نهضت تا آخرین لحظه نشان می دهد که وی یک مرد بزرگ و تاریخی بود. وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در تمام طول تاریخ انقلاب به گونه ای روشنگری داشت که کسی نمی تواند آنها را بیان کند یا معرفی برای این روشنگری ها داشته باشد. چیت چیان گفت: در زمان جنگ نیز یک نقش بی بدیلی در فرماندهی دوران دفاع مقدس داشت و همیشه ایده ها و تفکرات ایشان می تواند راهگشا در مسیر انقلاب باشد. وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تغییری در آرایش سیاسی کشور ایجاد می شود، گفت: پایه گذاری که امام راحل در دوران انقلاب انجام دادند و شخصیت های بزرگی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی در این راه مجاهدت کردند این موضوع راه خودش را باز خواهد کرد و همه با وحدت و همبستگی این مسیر را ادامه خواهند داد. وی خاطرنشان کرد:همچنین در این پایه گذاری رهبر معظم انقلاب پرچمداری آن را برعهده دارند به طور یقین ایران و جامعه ایران و اسلام را بر قله رفیع مجد و کرم قرار خواهد داد.

فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار دردناک است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و فقدان ایشان برای ما بسیار دردناک خواهد بود. محمود واعظی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از تکیه گاه های خود را از دست دادیم. وی یادآور شد: ایشان در تمام مراحل قبل و بعد انقلاب اسلامی در همه صحنه ها و عرصه ها حضوری فعال داشت و یکی از لنگرگاه های انقلاب به حساب می آمد. واعظی با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان اظهار داشت: ایشان در وحدت و انسجام ملی بسیار اثرگذار بودند و متاسفانه اکنون در بین ما نیستند.

فقدان بزرگمرد انقلاب

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیت صادر کرد. فراموش می کنیم که مرگ خستگی ناپذیر است. آدم های خستگی ناپذیر را هم فراموش نمی کند. فراموش می کنیم که حساب و کتاب ما با ساز و کار دنیا، تفاوت های بسیار دارد. ۸۲ سال، برای آنانی که برنامه های زیادی برای ساختن و آباد کردن دارند، خیلی کم است. حکم چند روز و چند ماه دارد. اما مرگ کار خودش را می کند. غافلگیر می کند. حکمت اش را فقط باریتعالی می داند و بس. آیت الله هاشمی رفسنجانی هم با اینکه وارد نهمین دهه زندگی اش شده بود، اما هیچکس خود را برای چنین روزی و شنیدن خبر درگذشت ایشان، آماده نکرده بود. آنقدر شورِ زندگی و اراده‌ کار کردن و همتِ ساختن در چهره اش هویدا بود که خیال مان راحت بود از حضور همیشگی و حمایت گرانه اش. امیدوارم روح بزرگوار ایشان که ناظر بر اعمال ما زمینی ها و فانیان آینده است، در آرامش باشد و مجاهدت ها و تلاش های بی نظیرش، سرمشق همه ما برای درست انجام دادن کارها قرار گیرد. فقدان آن بزرگمرد انقلاب، یار دیرین امام و انقلاب و رهبری و اسوه تلاش خستگی ناپذیر سازندگی، مرد نوآوری و ابتکار و اقدام های شجاعانه را به همه علاقه مندان انقلاب اسلامی، مراجع و علما، مردم شریف ایران، خانواده محترم آیت الله هاشمی رفسنجانی و رهبر فرزانه انقلاب تسلیت می گویم.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |