جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 81510 13:57 1397/02/17
هادی غنیمی‌فرد: بانک‎ها، اول خودشان را درست کنند

هادی غنیمی‌فرد: بانک‎ها، اول خودشان را درست کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هادی غنیمی‌فرد: بانک‎ها، اول خودشان را درست کنند

هادی غنیمی‌فرد: بانک‎ها، اول خودشان را درست کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال جاری «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان شعار سال برگزیدند تا خطوط کلی و خط مشی‌های لازم برای مسئولان اقتصادی کشور ترسیم شود. قطعا تأکید رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی نشان دهنده اهمیت این موضوع در راستای ترمیم وضعیت اقتصادی کشور است اما متأسفانه به دلایل مختلفی در پایان سال نتایج چندان مثبتی در زمینه تحقق شعار سال حاصل نمی‎شود. در زمینه اهمیت حمایت از کالای ایرانی هم باید گفت که امروزه واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری خارجی و قاچاق کالا به معضلاتی جدی برای اقتصاد کشور تبدیل شده که طبیعتا راهکار مبارزه با این پدیده، حمایت از کالای ایرانی، البته به شرط بهبود کیفیت آن است. از سوی دیگر، این فرهنگ در میان مردم رواج بسیاری پیدا کرده که خرید کالای خارجی مناسب‌تر از کالای ایرانی است و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که نیازمند فرهنگ‌سازی صحیح در راستای روی آوردن مردم به مصرف کالای با کیفیت داخلی است. از سوی دیگر برخی مشکلات ساختار همانند مشکلات مربوط به نظام بانکی و مالیاتی در کشور ما وجود دارد که تا برای این مشکلات چاره‎اندیشی نشود، احتمالا تحقق شعار سال با موانع جدی مواجه خواهد شد. هادی غنیمی‌فرد، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان دغدغه‌های خود در زمینه حمایت از کالای ایرانی و موانع موفقیت این شعار پرداخت و اظهار کرد: مسئله اساسی در زمینه حمایت از کالای ایرانی این است که هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان در کشور ما این مسئله را درک کنند که مصرف و تولید کالای ایرانی بالاترین اهمیت را دارد و منجر به تقویت اقتصاد داخلی ما خواهد شد.

اقتصاد خود را تقویت نکرده‌ایم

وی ادامه داد: در روزهای اخیر که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مدام از خروج از برجام سخن می‎گوید و کمر همت را بسته که دوباره کشور ما را تحریم کند، به اهمیت تقویت اقتصاد داخلی و حمایت از کالای ایرانی برای مقابله با تهدیدات پی می‌بریم؛ هرچند که متأسفانه برخی هم با وجود اینکه می‎دانند حق با ترامپ نیست اما برای خوش‌آمد وی سعی می‎کنند جانب ایران را نگیرند. غنیمی‌فر یادآور شد: در این شرایط است اگر همه به ما پشت کنند، وضعیت اقتصادی بدی را مشاهده خواهیم کرد؛ چراکه اقتصاد خود را تقویت نکرده‎ایم و فقثط مدام مرگ بر آمریکا گفته‌‌ایم. اگر واقعا به این فکر هستیم که خود را در مقابل ابرقدرت‌ها تقویت کنیم، ابتدا باید باید به فکر حمایت از کالای ایرانی باشیم.

مردم توقعات خود را پائین بیاورند

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی تأکید کرد: ژاپن در جنگ جهانی دوم بمباران اتمی شد و آسیب‎های بسیاری به اقتصاد آنها وارد شد اما در آن برهه و در زمانی‌که اجناس آنها قابلیت برابری با کالای خارجی نداشت، اما مردم این کشور، کالای ساخت ژاپن مصرف می‌کردند، حتی اگر گران‌تر بود. بنابراین باید واقعیات را درک کنیم و توقع چندانی هم از تولیدکننده نداشته باشیم. گاهی اوقات مردم باید برای حمایت از کالای ایرانی، توقعات خود را کم کنند. وی ادامه داد: درست است که گاهی اوقات کیفیت برخی کالاهای داخلی همانند خودروی تولید داخل مناسب نیست اما سؤال این است که آیا رانندگی مردم ما هم همانند رانندگان آلمانی است؛ بنابراین برای حمایت از تولید داخلی و کارگر ایرانی باید، همه با وجدان، کار و مصرف کنیم. در چنین شرایطی است که همه چیز درست می‎شود اما قبل از هر چیز باید کشورمان را دوست داشته باشیم.

برای حمایت از کالای ایرانی چاره‎اندیشی کنیم

غنیمی‌فرد افزود: البته در شرایط کنونی، کالای ایرانی توان رقابت با کالای آلمانی را ندارد اما اگر با عشق و علاقه برای کشور کار کنیم، خواهیم دید که کیفیت کالای ایرانی هم روز به روز بهتر شده و تولیدکننده هم سود بیشتری خواهد کرد. متأسفانه ما عادت کرده‎ایم که نفت را بفروشیم و کالاهای خارجی و مصرفی وارد کنیم اما اگر ایران دوباره مورد تحریم قرار گیرد، آنگاه به خطرات پی می‎بریم؛ بنابراین قبل از اینکه خطرات، ما را از پای دربیاورد، باید برای حمایت از کالای ایرانی چاره‎اندیشی کنیم. رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی یادآور شد: بنده معتقدم در زمینه حمایت از کالای ایرانی، نقش مردم بسیار پررنگ است. مردمی که مرگ بر فلان کشور سر می‎دهند باید با عشق و علاقه هم به مصرف کالای ایرانی بپردازند، نه اینکه علیه خارجی‌ها شعار دهند اما کالاهای آنان را نیز مصرف کنند و بگویند که کیفیت کالای آنان بهتر از ماست. با این وضعیت کشور ما اصلا رو به جلو نخواهد رفت.

مقابله با واردکنندگان سخت است

وی ادامه داد: خارجی‌ها برای مدت‌ها در ایران تبلیغ و ترویج کرده‌اند که کالای تولید خودتان خوب نیست و همانگونه که می‎دانید، بسیاری از مردم برای اینکه بگویند یک جنس خوب است، می‎گویند که این جنس «خارجی» است. این بسیار بد است و باید شرایط به گونه‎ای عوض شود که وقتی مردم به هم می‌رسند بگویند که این جنس ایرانی است. غنیمی‌فرد افزود: عده‎ای هم از صادرات سخن می‎گویند اما وقتی خود ما کالای ایرانی نمی‎خریم، چه توقعی از خارجی‎ها داریم که کالای تولیدی ما را خریداری کنند. کسانی هم که این کالاهای خارجی را برای پر کردن جیب خود وارد کشور می‌کنند، خائن به کشور هستند. این افراد با برخی مسئولان هم در ارتباط هستند و مقابله با آنان سخت است.

وظایف تاجر در سایر کشورهای دنیا

وی گفت: در همه دنیا نقش تاجر اینگونه است که مواد اولیه برای تولید را فراهم می‌کند و کالای تولید شده در داخل را هم به خارج صادر کرده و به فروش می‎رساند اما متأسفانه در کشورمان با عده‎‏ای تاجرنما مواجه هستیم که فقط جنس وارد کرده و حتی می‏دانند که ما جنس مشابه آن را در داخل تولید می‎کنیم. رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی به راهکار مقابله با این افراد اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این افراد، دولت باید اقدام کند اما حتی اگر یک دولت خائن بر سر کار آمد و دست واردکنندگان را باز گذاشت، مردم نباید کالای این افراد را خریداری کنند تا آنان مجبور شوند این کالاهای بی‌کیفیت را وارد کشور ما نکنند.

چرا جلوی واردات بی‎رویه گرفته نمی‌شود؟

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اگر مدام مصرف کالای خارجی ادامه پیدا کند، در نهایت کار به جایی خواهد رسید که اقتصاد ما ورشکست می‌شود و مردم هم توان خرید خود را از دست خواهند داد و در نهایت مجبور می‎شوند به کالای ایرانی روی بیاورند اما در آن زمان کیفیت کالای ایرانی به دلیل عدم حمایت از آن بسیار پائین آمده است و در این شرایط، خرید کالای ایرانی از سر ناچاری است؛ چراکه خارجی‌ها تا زمانی‌که پول داشته باشیم، به ما جنس با کیفیت می‌دهند. غنیمی‌فر در پاسخ به این پرسش که چرا جلوی واردات بی‎رویه کالای خارجی گرفته نمی‎شود، افزود: به این علت که این افراد در کنار دولت‌ها قرار می‎گیرند و متأسفانه مالیات چندانی هم پرداخت نمی‎کنند. این افراد کلاه مردم را در همه جا برمی‌دارند و در این شرایط اساسا تولید در داخل به صرفه نیست و در پایان سال هم مشاهده می‎کنیم که شعار سال هم همانند سال‎های قبل ناکام می‎ماند و به اهداف خود در این زمین دست پیدا نمی‎کنیم.

مضرات نرخ بهره برای حمایت از کالای ایرانی

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی یادآور شد: در یک مقطعی گفته می‌شد باید کاری کنیم که در سال ۱۴۰۰ سرآمد کشورهای منطقه باشیم اما این فقط تبلیغاتی برای عده‌ای از افراد خاص بود تا پُست‎های خود را گرفته و بعد کنار بروند. بنده همان موقع گفتم این ایده در صورتی به موفقیت می‎رسد که در همه جای کشور از جمله در منزل، مدرسه، دانشگاه و سایر حوزه‎های عمومی، جا بیفتد و همه مردم درک کنند که اگر کالای ایرانی مصرف نکنند، فرزندشان یا همسرشان بیکار خواهد شد. این را باید همه مردم به یکدیگر بگویند و از ته دل به فکر حمایت از کالای ساخت ایران باشند. وی درباره نقش نظام بانکی در حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد: نظام بانکی، اول باید خودش را درست کند. نظام بانکی ما بهره زیادی دریافت می‎کند و همین امر باعث رواج مصرف کالای خارجی در کشور شده است؛ چراکه نرخ بهره ۲۵ درصدی در نظام بانکی ما منجر به فرار تولیدکنندگان از تولید کالای داخلی به علت افزایش هزینه سرمایه شده است.

بانک‌ها مردم را سرکیسه می‎کنند

غنیمی‌فرد افزود: اگر بانک دارای سرمایه است، نباید صرفا به فکر گرفتن بهره از مردم باشد بلکه باید حمایت از تولید داخلی را هم مد نظر قرار دهد اما اکنون مشاهده می‎کنیم که نظام بانکی، چنان کارهای زشتی انجام می‎دهد که حال آدم به هم می‎خورد. وی گفت: بانک‎ها چندین سال است که مردم را با بهره نجومی سرکیسه می‎کنند. براثر فشار افکار عمومی و برخی مسئولان دلسوز، برای مدت چند ماه، نرخ بهره را حدود ۲ درصد پائین می‌آورند اما بعد از چند ماه اعلام می‎کنند با این اقدام، همه چیز گران شده و ناچاریم نرخ سود را دوباره افزایش دهیم و این هم یکی از راهکارهای سرکیسه کردن مردم توسط نظام بانکی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |