جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2632 13:23 1393/03/30
نیاز بازار شفاف و کارآ؛ صندوق اختصاصی بازارگردانی است

نیاز بازار شفاف و کارآ؛ صندوق اختصاصی بازارگردانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نیاز بازار شفاف و کارآ؛ صندوق اختصاصی بازارگردانی است

نیاز بازار شفاف و کارآ؛ صندوق اختصاصی بازارگردانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه :برای داشتن یک بازار سرمایه شفاف، کارآمد و کارا و دارای عمق، رکن بازارگردان در حوزه سهام یکی از نیازهایی است که به تامین نقدینگی کمک شایسته ای می کند

محمد جمالی، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان، در خصوص مزیت های صندوق اختصاصی بازارگردانی اظهار داشت: برای داشتن یک بازار سرمایه شفاف، کارآمد و کارا و دارای عمق، رکن بازارگردان در حوزه سهام یکی از نیازهایی است که به تامین نقدینگی کمک شایسته ای می کند.
وی بیان داشت: بازار سرمایه سابق بر این از رکن بازارگردان در اوراق مشارکت و صکوک و به طور کلی ابزارهای بادرآمد ثابت استفاده می کرد اما در حوزه سهام، بازارگردان یا نداشتیم یا اگر هم بوده تجربه ناموفقی بوده است.
جمالی افزود: برای رسیدن به بازار سرمایه ای کارآ، لازم است از رکن بازارگردان که تجربه ای موفق در دنیا بوده است استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه آرمان در ادامه در خصوص ساز و کار بازارگردان اشاره داشت: رکن بازارگردانی به سه شکل امکان پذیر است، در شکل اول، بازارگردانی بر روی یک تک سهم صورت می پذیرد، در شکل دوم، بازارگردانی به شکل صندوق بازارگردانی در یک صنعت یا چند صنعت و در مجموعه ای از سهام روی می دهد و در آخرین شکل آن بازارگردانی توسط سهامدار عمده شرکت های بورسی صورت می پذیرد.
وی در خصوص صندوق های جدید اختصاصی بازگردانی متذکر شد: این امکان جدیدی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازارگردانی سهام ایجاد کرده است در بلند مدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات تند و تیز و شدیدی که هر از گاهی شاهد آن هستیم، خواهد بود.
جمالی تأکید کرد: هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به سوی ارزش ذاتی سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می آید.
وی ادامه داد: بنابراین صندوق بازارگردانی از صف های خرید و فروش بی مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری می کند و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دستکاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار کمک می کند.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه آرمان به عنوان یکی از نهادهای متقاضی دریافت مجوز برای این قبیل صندوق ها اضافه داشت: ساز و کار جدید سازمان در خصوص سرمایه این صندوق ها به این ترتیب است که کف سرمایه صندوق 5 میلیارد تومان یا 0.001 سهامی است که برای بازارگردانی انتخاب می شود.
جمالی خاطرنشان کرد: 70 درصد منابع این صندوق را موسسین یعنی صاحبان واحدهای ممتاز تأمین می کنند و 30 درصد آن از پذیره نویسی از عموم مردم تأمین می شود.
وی با تأکید بر حمایت سازمان از این صندوق گفت: سازمان بورس به منظور حمایت از این صندوق در نظر دارد کارمزد معاملات این صندوق را با 80 درصد تخفیف ارائه دهد، ضمن این که ایستگاه های معاملاتی در اختیار کسانی که صندوق اختصاصی بازارگردانی را اداره می کنند قرار دهد تا معاملات صندوق را در آن ایستگاه های اختصاصی انجام دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |