سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 56125 13:35 1395/12/16
نگاه مسئولانه و عدالت‌محور برکت به سیستان و بلوچستان

نگاه مسئولانه و عدالت‌محور برکت به سیستان و بلوچستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نگاه مسئولانه و عدالت‌محور برکت به سیستان و بلوچستان

نگاه مسئولانه و عدالت‌محور برکت به سیستان و بلوچستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فرارو نوشت: بررسی عملکرد بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان سیستان و بلوچستان که دارای ترکیب جمعیتی است نشان از نگاه مسئولانه، واقع‌بینانه و عدالت‌محور این بنیاد در اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و رفع محرومیت این استان مرزی دارد.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را در بر می‌گیرد و در موقعیت استراتژیک و خاصی در جنوب شرق کشور قرار گرفته است.

این استان پهناور با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی و باغبانی (به ویژه میوه‌های استوایی و گرمسیری) و هم‌چنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و ظرفیت قابل‌توجهی برای توسعه و آبادانی برخوردار است.

اما با وجود همه‌ی این ظرفیت‌ها، استان سیستان و بلوچستان عاری از محرومیت نیست و سرانه‌های استان در زمینه‌ی مسایل آموزشی و سایر شاخص‌ها از جمله امور بهداشتی، درمانی و اجتماعی با شاخص متوسط کشوری فاصله دارد به‌طوری‌که هم‌اکنون یکی از کم‌‌ترین سرانه‌های فضای آموزشی در کشور و بیش‌ترین افراد بازمانده از تحصیلات به این استان مربوط می‌شود.

براین اساس بنیاد برکت که از همان ابتدا با هدف توانمندسازی اقتصادی و رفع محرومیت از مناطق محروم توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پایه‌گذاری شد در زمینه‌ی زدودن محرومیت از سیمای استان سیستان و بلوچستان پای به میدان عمل گذاشت و گام‌های بسیار مؤثری در این خصوص برداشته است.

بنیاد برکت تاکنون با اجرای ۱۱۴۲ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸۴۵ میلیارد ریال، ۱۴ شهرستان، ۳۸ بخش و ۲۲۰ روستای استان سیستان و بلوچستان را با جمعیتی بیش از ۱۰۵ هزار نفر تحت پوشش اقدامات عمرانی، آموزشی، بهداشتی و اشتغال‌زایی خود قرار داده است.

طرح‌های توانمندسازی اقتصادی: بنیاد برکت در زمینه‌ی طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مجموع در سه طرح بزرگ در استان، ۱۷۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و حدود ۵۰۰ موقعیت شغلی ایجاد کرده است. هم‌چنین با تلاش این بنیاد عام‌المنفعه در سال ۱۳۹۵ یک طرح اقتصادی جدید با ظرفیت سرمایه‌گذاری ۴۹۵ میلیارد ریال محقق گردیده و مراحل اجرایی خود را می‌گذراند.

به همت بنیاد برکت، کارآفرینان بومی استان در زمینه‌ی تولید آجرسفال با حجم سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی۲۵۰ نفر (بصورت مستقیم و غیرمستقیم) در شهرستان زابل مشارکت شده است.

هم‌چنین در زمینه‌ی بسته‌بندی گوشت قرمز نیز با سرمایه‌گذاری ۳۷ میلیارد ریال در این شهرستان مشارکت و برای مردم زابل ۱۱۵ موقعیت شغلی جدید ایجاد شده است. اما یکی از طرح‌های دیگر توانمندسازی که بنیاد برکت به درستی و با علم به ظرفیت‌های ویژه‌ی این استان ساحلی به مرحله اجرا در آمده است مربوط به پروژه‌ی پرورش ماهی در قفس در شهرستان چابهار است.

پرورش ماهی در قفس با توجه به اهمیت موضوع پرورش ماهی در قفس در استان سیستان و بلوچستان به خصوص در مناطق هم‌عرض با نوار ساحلی دریای عمان به‌طور جداگانه به این موضوع پرداخته می‌شود. پرورش در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود و در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

البته پرورش ماهی در قفس در دیگر مناطق دور از ساحل و سایر منابع آب‌های داخلی هم امکان‌پذیر است که در این زمینه‌ی نیز استان سیستان و بلوچستان وضعیت مطلوبی دارد. ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای عمان، دریاچه‌‌ی هامون، هفت هزار و ۸۰۰ منبع آبی داخلی همه از ظرفیت‌های آبی این استان به شمار می‌روند که می‌تواند در صورت نیاز از بخش‌هایی از آن در زمینه‌ی پرورش ماهی در قفس مورد استفاده قرار گیرد.

از این رو، پرورش ماهی در قفس یکی از اقدامات مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و عرضه‌ی ماهی و به‌ویژه ایجاد اشتغال در استان سیستان و بلوچستان است. در این راستا بنا بر اعلام اداره‌ِی کل شیلات استان سیستان و بلوچستان در برنامه‌ی ششم توسعه تولید ۷۰ هزار تن ماهی در قفس برای استان پیش‌بینی شده است. بر این اساس تولید هر ۱۰ تن ماهی در قفس ظرفیت ایجاد یک شغل مستقیم و ۲ شغل غیر مستقیم را دارد.

بنیاد برکت در راستای عملیاتی‌سازی این برنامه در اجرای پروژه‌ی پرورش ماهی در قفس در شهرستان چابهار وارد شده و پروژه‌ای را با حجم سرمایه‌گذاری ۹۴ میلیارد ریال به مرحله‌ی اجرا درآورده و به این ترتیب برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وضعیت تحصیلی و مدارس استان بر اساس اعلام اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، نرخ باسوادی در استان ۷۹ درصد است که ۷ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. در سال ۹۴، ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در استان سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند و تنها ۵۰ درصد ورودی‌های مدارس در کسب مدرک دیپلم موفق می‌شوند.

هم‌چنین یک سوم کلاس‌های مدارس استان غیراستاندارد است و استان برای رسیدن به سطح آموزشی مناسب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی و ۸ هزار نیروی انسانی بیش‌تر نیازمند است.

از سویی دیگر وجود مدارس کپری یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت است که با وجود اختصاص اعتبارات فراوان برای رفع این محرومیت، فعالیت آموزشی در این نوع مدارس استان سیستان و بلوچستان هم‌چنان دیده می‌شود.

اداره‌ی کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ سال است برنامه‌ی حذف مدارس کپری را در استان آغاز کرده اما هم‌چنان برخی دانش‌آموزان استان در مدارس کپری و غیراستاندارد درس می‌خوانند.

هم‌چنین براساس اعلام این اداره‌ی کل علاوه بر وجود مدارس کپری، ۶ هزار و ۲۰۰ کلاس درس تخریبی و ۶۰۰ کلاس خشتی و گلی در استان فعال است که وجود آن‌ها خطراتی را متوجه حال دانش‌آموزان استان می‌سازد.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در برنامه‌های خود کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم را یکی از اهداف خود می‌داند، از ابتدای تأسیس عزم خود را برای کمک به دانش‌آموزان این استان جزم کرده تا عدالت آموزشی در سراسراستان محقق شود.

اقدامات مدرسه‌سازی بنیاد برکت با ورود بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان هم‌اکنون عدالت آموزشی نمود بهتری پیدا کرده است، به‌طوری‌که رشد برخورداری از امکان تحصیل در بیش‌تر مناطق مختلف این استان به چشم می‌خورد.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکنون قرارداد ساخت ۳۷۰ کلاس درس در مقاطع مختلف را در قالب احداث ۷۴ مدرسه در مناطق محروم استان با اعتباری بالغ بر ۲۶۹ میلیارد ریال منعقد نموده است.

از این تعداد، ۵۳ مدرسه تکمیل و برای بهره‌برداری به وزارت آموزش و پرورش تحویل شده و ساخت ۲۱ مدرسه در حال اجراست. با ساخت این مدارس وضعیت اماکن آموزشی مناطق محروم استان متحول شده و مهاجرت از این مناطق را کاهش خواهد داد.

لازم به توضیح است اغلب مدارس یاد شده در روستاهای اطراف شهرهای سرباز، چابهار، نیمروز، راسک، خاش، کنارک، هامون، زاهدان، زابل، قصرقند، دلگان، زهک، بزمان، سیب و سوران در حال احداث است.

هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در سیستان و بلوچستان اکثر جمعیت استان سیستان و بلوچستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. غالب جمعیت استان سیستان و بلوچستان را قومیت‌های بلوچ و سیستانی تشکیل می‌دهد که بلوچ‌ها به زبان بلوچی و سیستانی‌ها به گویش پارسی سیستانی صحبت می‌کنند.

مردم استان سیستان و بلوچستان از دیرباز با وجود آن‌که تفاوت‌های مذهبی و قومی با یکدیگر داشته‌اند، با صلح و هم‌دلی در کنار یکدیگر روزگار گذرانده‌اند و این تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز هم‌چنان ادامه دارد.

هم‌اکنون به برکت انقلاب اسلامی آزادی فعالیت‌های مذهبی در ایران، در حال حاضر حدود ۵ هزار مسجد اهل سنت، ۱۲۰ مدرسه‌ی دینی اهل سنت برادران و ۱۰۰ مدرسه‌ی دینی اهل سنت خواهران در استان وجود دارد.

هم‌چنین ‌حدود ۱۳۰۰ مکتب‌خانه‌ی اهل سنت در استان فعال بوده که بیش از ۱۲ هزار طلبه‌ی مرد و ۱۰ هزار طلبه‌ی زن و ۷۳۳ نفر مدرس حوزه‌ی علمیه مرد و ۵۰۰ نفر اساتید زن در مجموع ۲۲۰ حوزه‌ی علمیه خواهران و برادران اهل سنت در استان مشغول به تدریس و تحصیل هستند.

احداث مساجد برکت در مناطق شیعه و سنی نشین بنیاد برکت در راستای اهداف کلی نظام در زمینه‌ِی انسجام و اتحاد میان اقوام، خدمات خود در مناطق محروم را بدون در نظر داشتن قومیت و مذهب آن‌ها در دستور کار قرار داده و و بر این اساس تاکنون بیش از ۴۳ مسجد در مناطق مختلف قومی استان احداث کرده است.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مجموع ۲۹ میلیارد ریال صرف احداث مساجد در این استان کرده است.

سایر پروژه‌های زیربنایی و سلامت: بنیاد برکت هم‌چنین در ۳۹ پروژه‌ی دیگر در زمینه‌ی تکمیل و تجهیز مدارس، تکمیل حسینیه و مسجد، احداث حمام، ساخت حوزه‌ی علمیه، احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای نیازمندان و نیز ساخت ۸۸ مرکز سلامت در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان مشارکت داشته است. این بنیاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم‌چنین در زمینه‌ی ارایه‌ی خدمات سلامت الکترونیک و بیمه‌ ۵۰ میلیارد ریال در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کرده است.

خدمات به ایتام: کمیته‌ی ایتام برکت و صندوق نیکوکاری برکت در استان سیستان و بلوچستان تعداد ۷۴۶ یتیم را تحت پوشش خدمات مالی و بیمه‌ای بنیاد برکت قرار داده است.

پرداخت وام قرض‌الحسنه: در سایه‌ی اقدامات بنیاد برکت در زمینه‌ی ارایه‌ی وام قرض‌الحسنه تاکنون ۷۴۶ نفر از افراد نیازمند استان سیستان و بلوچستان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

تعداد ۴۱۴ نفر برای ازدواج، تعداد ۱۳۴ نفر برای تعمیرات مسکن، تعداد ۵۱ نفر برای درمان و ۱۴۷ نفر برای سایر موارد (درکل به تعداد ۷۴۶ نفر) و در مجموع مبلغ ۴۳ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال وام قرض‌الحسنه دریافت نموده‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |