جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 76883 13:32 1396/11/02
نماینده پارلمان فلسطین: گستاخی علیه قدس با چراغ سبز برخی کشورهای عربی صورت می‌گیرد

نماینده پارلمان فلسطین: گستاخی علیه قدس با چراغ سبز برخی کشورهای عربی صورت می‌گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نماینده پارلمان فلسطین: گستاخی علیه قدس با چراغ سبز برخی کشورهای عربی صورت می‌گیرد

نماینده پارلمان فلسطین: گستاخی علیه قدس با چراغ سبز برخی کشورهای عربی صورت می‌گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: رضوان أخرس، نماینده مجلس قانون‌گذاری(پارلمان) فلسطین و وزیر بهداشت اسبق این کشور، به اقدام اخیر ترامپ در به رسمیت شناخته‌شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اشاره کرد و این حرکت رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز مرحله‌ای جدید از دشمنی با ملت فلسطین دانست.

وی با اشاره به این که دشمنی آمریکا با ملت فلسطین به این تصمیم ختم نمی‌شود، بر ضرورت اتخاذ تصمیماتی قوی، جدی، عملی و کاربردی از سوی کشورهای عربی، اسلامی و مجامع بین‌المللی برای مقابله با این اقدام تاکید کرد.

رضوان أخرس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بدون این که نامی از کشوری ببرد، مواضع برخی کشورهای عربی را در جهت حمایت از این تصمیم آمریکا دانست و گفت: ملت فلسطین باید به مقاومت خود ادامه داده و با یاری جهانیان برای شکست این تصمیم آمریکا تلاش کنند.

مشروح گفت‌‌وگویی که خبرگزاری ایکنا با رضوان اخرس، نماینده مجلس قانون‌گذاری(پارلمان) فلسطین و وزیر بهداشت اسبق این کشور، درباره آخرین تحولات فلسطین انجام داده است، از نظرتان می‌گذرد:

نظر شما در ارتباط با تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل چیست؟

این تصمیم عمق مواضع آمریکا در ارتباط با فلسطین را به تصویر می‌کشد و آغاز مرحله‌ای جدید از دشمنی آمریکایی ـ صهیونیستی با فلسطین و حقوق مردم آن است. من معتقدم اگر واکنش‌هایی متناسب با این دشمنی‌ها صورت نگیرد، شاهد ادامه این گونه تصمیم گیری‌ها از سوی دولت آمریکا هستیم، اما اگر واکنش‌های قدرتمندانه و جدی از سوی کشورهای عربی و اسلامی صورت گیرد، می‌توانیم به این طرح‌های دشمن‌مآبانه و کینه‌توزانه پایان دهیم.

سخنی که امروز آمریکایی‎ها آن را بیان کرده و در پی اجرای آن هستند، چهل سال پیش طراحی شده و آنها امروز با به دست آوردن فرصتی از مرحله نخست این طرح پرده برداشته‌اند، اما مسئله این است که مراحل بعدی این توطئنه، خطرناک‌تر و وحشیانه‌تر است و ما باید این بار از پای ننشسته و در برابر آن بایستیم، بنابراین از خداوند می‌خواهیم امت عربی و اسلامی به وظایف خود عمل کرده و به مبارزه برخیزند.

برخی به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را توطئه‌ای آمریکایی ـ انگلیسی ـ مصری می‌دانند. آیا شما نیز به این سخن اعتقاد دارید؟

نمی‌توان این گونه از کشورها نام برد، اما مسئله این است که زمانی که آمریکایی‌ها این موضوع را مطرح کردند، مطمئنا از برخی کشورهای عربی مواضعی موافق و اطمینان‌بخش دریافت کرده‌اند، اما تا زمانی که این کشورها اعتراف نکرده و رسما این موضوع را اعلام نکنند، نمی‌توان از هیچ کشوری نام برد، بنابراین بهتر است کشوری را متهم نکنیم، اما نکته این است هرکس باید وظایف خود را انجام دهد. این تصمیم یک‌جانبه از سوی آمریکا نقض همه توافقنامه‌های بین‌المللی در ارتباط با مسئله فلسطین به شمار می‌رود، موضع جهانیان در برابر این مبارزه‌طلبی آمریکا چیست؟

آمریکا از زمان مطرح شدن مسئله فلسطین هیچ موضعی در حمایت از حق ملت فلسطین اتخاذ نکرده و تاکنون هیچ تصمیمی در این راستا نگرفته است.

در طول ۸۰ سال گذشته همه مواضع آمریکا علیه حقوق مردم فلسطین بوده و این کشور پیوسته مواضعی خصمانه علیه ملت فلسطین اتخاذ کرده است. دیگر کشورهای جهان نیز برخی تنها به اعلام مواضع بسنده کرده، اما برخی از کشورها حقیقتا کمک‌های جدی و حقیقی به فلسطین داشته‌اند.

با توجه به شکاف‌های عربی و اسلامی، آیا تصمیم آمریکا در ارتباط با قدس عملی خواهد شد؟

اگر موضع‌گیری و واکنش مناسب و جدی از سوی کشورهای عربی ـ اسلامی در این رابطه انجام نگیرد، این تصمیم قطعا عملی خواهد شد. ما به عنوان مردم فلسطین باید به وظایف خود عمل کنیم. ما ملزم به دفاع از حقوق و سرزمین خود هستیم و باید در برابر دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها نسبت به مسئله فلسطین ایستادگی کنیم و هرکس در این راه در کنار ما بایستد و ما را یاری کند از او تشکر می‌کنیم و هر که ما را رها کند و خود را کنار بکشد، ما نیز او را رها می‌کنیم.

نظر شما در ارتباط با درخواست شورای مرکزی فلسطین مبنی بر تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل به‌عنوان یک دولت یهودی چیست؟

برای رویارویی با اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اقدامات متعددی باید صورت گیرد. اقدام شورای مرکزی فلسطین در مأمورکردن کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) مبنی بر تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمان پذیرفتن کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائیل، اقدامی اثربخش، اما بسیار جزئی و ناکافی است و این موضع‌گیری نباید تنها به این اقدامات ختم نشود، بلکه همه کشورهای عربی و اسلامی و همه جهانیان و وجدان انسانی باید درباره اقدام اخیر ترامپ موضع‌گیری کنند. این تصمیم آمریکایی‌ها ظالمانه، دشمن‌مآبانه و ضد حقوق و انسانیت است و علاوه بر دولت‌ها، همه گروه‌ها و جریان‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات حقوقی و مدنی لازم است که مانع از اجرای تصمیم آمریکا برای انتقال پایتخت خود به بیت‌المقدس شوند.

تحلیل شما از تصویب پیش‌نویس قانون اعدام جوانان فلسطینی در کنست اسرائیل به اتهام ارتکاب اقدامات تروریستی چیست؟

من معتقدم این قانون بیش از ۷۰ سال پیش تصویب شده است، زیرا از همان ابتدای تشکیل رژیم نامشروع و جعلی اسرائیل، جوانان فلسطینی هدف گلوله‌های نیروهای اسرائیلی قرار داشته‌اند. اما در مقطع کنونی که کشورهای عربی و اسلامی دچار هرج و مرج، درگیری و نزاع هستند، فرصتی پیدا شده تا اسرائیلی‎ها آنچه را که بیش از هفتاد سال به صورت عملی انجام می‌دادند، علنی کنند، چرا که بیش از ۷۰ سال است که مرد، زن، کودک و جوان فلسطینی هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار دارند. رژیم صهیونیستی علی‎رغم مخالفت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی بر ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در قدس و کرانه باختری اصرار دارد، نظر شما در این باره چیست؟

اسرئیل با شیوه‌های مختلف تلاش می‌کند تا تمامی سرزمین فلسطین را اشغال کند و در شرایط کنونی که جهان اسلام و کشورهای عربی این‌چنین دچار تفرقه، اختلاف و شکاف شده‎اند، اسرائیل هیچ مانعی برای خود نمی‌بیند و به هیچ یک از توافق‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های بین‌المللی در این زمینه پایبند نیست و با وجود مخالفت کشورهای اروپایی و نهادهای بین‌المللی، این موضوع را به صورت علنی اعلام می‌کند، این در حالی است که اکنون بخش‌های زیادی از کرانه باختری و حوالی آن در سیطره اسرائیل قرار گرفته و هیچ مکانی خارج از خانه برای مردم فلسطین باقی نمانده است، حتی خانه‎های آنها نیز در انتظار تخریب، ویرانی و صاحبان آن‌ها در انتظار کوچ اجباری، بازداشت و آوارگی هستند/.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |