پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 3425 13:40 1393/04/24
نمايشگاه عکس،با عنوان "کوه بانو" يادمان "مهري زرافشان"

نمايشگاه عکس،با عنوان "کوه بانو" يادمان "مهري زرافشان"

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نمايشگاه عکس،با عنوان "کوه بانو" يادمان "مهري زرافشان"

نمايشگاه عکس،با عنوان "کوه بانو" يادمان "مهري زرافشان"

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


هيئت کوه نوردي و صعودهاي ورزشي استان تهران در نظر دارد نمايشگاه عکسي با عنوان" کوه بانو" با محور جايگاه زن در ورزش کوه‌نوردي، سنگنوردي، يخنوردي، پيمايش غار و کليه موضوعات مرتبط آن، برگزار نمايد.
به گزارش جهان اقتصاد ، اين نمايشگاه ،به منظور يادمان زنده‌ياد "مهري زرافشان" اولين بانوي ايراني که در سال 1344 موفق به صعود زمستاني قله دماوند شد و در سه بخش داخلي، خارجي و بانوان پيشکسوت برگزار ميگردد.
از علاقمندان به شرکت در اين نمايشگاه دعوت مي‌شود براي کسب اطلاعات بيشتر به آدرس سايت اين هيئت www.tehranclimb.ir مراجعه فرمايند.
***
مهري زرافشان در سال 1317 متولد شد و در سال 1333 با اسماعيل زرافشان که يکي از باسابقه ترين عکاسان ورزشي ايران ، ازدواج کرد. عضويت اسماعيل زرافشان در سازمان کوهنوردي و اسکي دماوند باعث آشنايي مهري زرافشان با کوهنوردي شد اولين برنامه ي وي ديدار از غار يخ مراد بود و اولين کوهنوردي او صعود به قله ي کلون بسته بود. علاقه وي به کوهنوردي تا حدي بود که تا خرداد 1343 تعداد برنامه هاي کوهنوردي او به 99 و تعداد غارهاي ديدارشده توسط او به 27 رسيد.
مهري زرافشان عنوان " اولين بانو" را در خيلي از برنامه هاي کوهنوردي دارا بود . وي اولين خانمي بود که همراه با باقر زيارتي و ابوطالب کلافچي گرده آلمانها را در سال 1337 صعود کرد همچنين وي  همراه با نلي يقيائيان اولين بانواني هستند که در پائيز 1342 پس از بالارفتن از قله ي دماوند شب را روي قله به مدت 21 ساعت به سر بردند در اين برنامه عليزاده و ناصر رستمي نيز حضور داشتند. او اولين بانوي کوهنوردي است که در 1343 به همراه ناصر رستمي، واچيک زاکريان و فضل اله امير علائي ( اولين ايراني صعودکننده به ديواره ي علم کوه) روي ديواره ي تخت سليمان تلاش مي کند و در بازگشت از همين برنامه براي اولين مرتبه از قله ي سياه کمان- پسندکوه- ونداربن به رودبارک باز مي گردند.
وي اولين بانويي است که در بهمن سا ل 1344 به همراه ناصر گارس جي و حمزه بايه در زمستان از کوه دماوند بالا ميرود.
مهري زرافشان ورزشکاري تمام عيار بود. براي سه سال قهرمان شيرجه بانوان، يک سال قهرمان پينگ پنگ و يک سال قهرمان واليبال بود. سرپرستي بخش کوه نوردي و اسکي انجمن بانوان براي مدتي با وي بود. در سال 1338 نفر چهارم و در سال 1340- 1341 نفر اول سازمان کوه نوردي و اسکي دماوند شد. در سال 1341 او 48 برنامه را اجرا کرده بود. و مدتي مسئوليت کميته ي فني سازمان دماوند را به عهده داشت و چند سال نيز رابط بانوان کوهنورد و فدراسيون کوهنوردي بود همجنين عضو انجمن هيماليا بود .        



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |