جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 70021 14:06 1396/07/10
نقوی حسینی عنوان کرد: تأثیر پیشنهاد آیت‌الله سیستانی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق

نقوی حسینی عنوان کرد: تأثیر پیشنهاد آیت‌الله سیستانی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقوی حسینی عنوان کرد: تأثیر پیشنهاد آیت‌الله سیستانی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق

نقوی حسینی عنوان کرد: تأثیر پیشنهاد آیت‌الله سیستانی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پس از برگزاری رفراندوم همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و بحث‌ها و تحلیل‌های فراوان پیرامون این موضوع پیش و پس از برگزاری همه‌پرسی، آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه نیز به این قضیه واکنش نشان دادند.

ایشان نسبت به هرگونه جدایی و تقسیم عراق و شکستن تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق هشدار داده و خواستار حفظ یکپارچگی عراق و وحدت ملت عراق و پرهیز از طائفه‌گرایی و نژادپرستی و تحقق برابری بین همه عراقی‌ها شدند.

آیت‌الله سیستانی با بیان اینکه تقسیم عراق نتایج بسیار ناگواری در بر خواهد داشت اظهار کردند که این اقدام حتی ممکن است عرصه را برای دخالت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به زیان عراقی‌ها باز کند.

این مرجع عالیقدر شیعه به عنوان راه حل دولت مرکزی و پارلمان عراق را به حفظ تمامیت ارضی عراق و نیز رعایت حقوق کردها در چارچوب قانون اساسی فراخواندند و برادران کرد را به بازگشت به مسیر قانونی اساسی برای حل اختلافات دعوت کردند.

اهمیت ورود مرجعیت در جهت حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیرات واکنش آیت‌الله العظمی سیستانی به موضوع استقلال اقلیم کردستان گفت: به طور قطع و یقین و مطابق اظهارنظر همه محافل و مجامع سیاسی و بین‌المللی اقدام اقلیم کردستان برخلاف قانون اساسی عراق و مصالح ملت کرد و عراق است بنابراین ورود مرجعیت عالیقدر به این موضوع و ارائه پیشنهاد و راه حل مسئله مهم و تأثیرگذاری است.

وی افزود: مردم، به ویژه مردم کردستان عراق، باید متوجه پشت پرده‌های اجرای چنین طرحی بشوند تا به موقع بتوانند واکنش مناسب نشان دهند. لذا ورود آیت‌الله سیستانی و سایر مراجع عظام تأثیر زیادی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق خواهد داشت و توطئه‌های دشمنان در جهت تجزیه عراق را خنثی می‌کند.

استقلال اقلیم کردستان قطعه‌ای از پازل «خاورمیانه جدید» است

نقوی حسینی درباره حمایت صهیونیست‌ها از همه‌پرسی و ارتباط این مسئله با تحولات دوره پساداعش به ویژه ایجاد بحران جدید در جهان اسلام پس از شکست پروژه حضور جریانات تکفیری مانند داعش در منطقه گفت: از ابتدا مشخص بودکه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق یک طرح آمریکایی ـ صهیونیستی است و به اعتقاد من این حرکت قطعه‌ای از پازل «خاورمیانه جدید» است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سال‌هاست از آن صحبت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: با حمایت صریح صهیونیست‌ها از این اقدام، در حالی که بسیاری از کشورها مخالفت خود را با آن ابراز کردند به طور مسلم و مشخص می‌توان گفت صهیونیست‌ها با حمایت امریکایی‌ها این طرح را برنامه‌ریزی کرده و به جلو بردند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |