سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 97962 10:12 1398/02/16
نقش کانون‌های تفکر در تهیه راهبرد مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای آمریکا

نقش کانون‌های تفکر در تهیه راهبرد مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش کانون‌های تفکر در تهیه راهبرد مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای آمریکا

نقش کانون‌های تفکر در تهیه راهبرد مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای آمریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر آرایش جنگی گرفتن مسئولان باید گفت این امر نیازمند برخورداری از یک راهبرد مشخص در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و به ویژه رسانه‌ای است که باید یک متولی خاص برای تدوین این راهبرد تعیین شود تا افکار عمومی به صورت واقعی و درست در جریان تحریم‌های آمریکا و آثار واقعی آن بر زندگی خود قرار گیرد نه اینکه رسانه‌ها و تریبون‌داران براساس اغراض سیاسی و جناحی یا کم‌اطلاعی با ارائه تصویری سیاه مردم را چنان ناامید سازند که به تسلیم بکشانند یا آنکه تصویری کاملا خوش‌بینانه یا به عبارتی موهوم از بی‌تأثیری تحریم‌ها ارائه دهند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر شکل گرفتن آرایش جنگی در کشور و چرایی ایجاد نشدن آن در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور برای مقابله با عملیات روانی، رسانه‌ای و اقتصادی امریکا گفت: علت اصلی این مسئله آن است که توجه اصلی جامعه به علت درگیر شدن با مسائلی مانند سیل، مشکلات معیشتی و گرانی کاملا معطوف به این‌هاست و نمی‌تواند به آینده توجه کند. اما نکته اصلی به مسئولان مربوط می‌شود که متأسفانه دچار سطحی‌نگری و روزمرگی شده‌اند و آینده‌نگری و نگاه استراتژیک به مسائل کشور، از جمله نحوه مقابله با اقدامات امریکا، کمرنگ و تضعیف شده است.

نقش نخبگان و رسانه‌ها در ایجاد نگاه عمیق و استراتژیک در بین مردم و مسئولان

وی ادامه داد: جنگ سیاسی، نرم و فرهنگی به دلیل اینکه کشتار و آسیب‌رسانی ملموسی ندارد و با یک شیب ملایم جامعه را قلمع و قمع می‌کند طبعاً از نگاه افراد ظاهربین مخفی می‌ماند و آن‌ها متوجه آرایش جنگی دشمن نمی‌شوند. لذا فهم این آرایش جنگی نیازمند یک بصیرت است و از طرفی چون نگاه استراتژیک و کلان به مسائل کشور وجود ندارد و اغلب افراد بیشتر ضعف‌ها و کمبودها را می‌بینند نمی‌توانند مانند مقام معظم رهبری به این آرایش جنگی دشمن در عرصه‌های مختلف پی ببرند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در این وضعیت مسئولیت نخبگان و رسانه‌ها بسیار سنگین است و می‌طلبد که این دو به شکل استراتژیک به تحرکات دشمن نگاه کنند و به بصیرت مردم عمق ببخشند و نگاه مردم را از سطح به عمق سوق بدهند تا بتوان مقابله درستی را در سطح ملی با برنامه جنگ روانی و نرم امریکا شکل داد.

نقش اندیشکده‌های مستقل در ارائه راهکارهای درازمدت به مسئولان

ترقی درباره آسیب‌های بی‌توجهی به اتاق‌های فکر برای مشاوره به مسئولان در جهت تهیه و تدوین یک استراتژی مشخص برای مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن گفت: در کشورهایی که می‌خواهند با این مشکلات و معضلات مقابله کنند بهای بسیار سنگین و زیادی به اندیشکده‌های مستقل کشورشان می‌دهند و صدها اندیشکده را برای تهیه نقشه راه‌ها و راهبردها می‌گمارند و به آن‌ها بودجه و اعتبار می‌دهند تا برای آنها آینده‌نگری و راهبردنویسی کنند و فارغ از درگیری‌های روزمره مسئولان راهکارهای مناسب را برای مقابله با چالش‌ها تهیه و به مسئولان ارائه کنند. اما در کشور ما متأسفانه شوراهای تصمیم‌گیری در این سطوح مرکب از مسئولان اجرایی است که وقت لازم را برای فکر کردن به این نوع موضوعات ندارند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه یادآور شد: برای نمونه شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین هفته تشکیل جلسه نمی‌دهد و برای کسی هم ایجاد سؤال نمی‌شود که چه خسارتی به کشور می‌زند و این احساس شکل می‌گیرد که بود و نبود این مراکز و شوراها تأثیر چندانی در حل مشکلات کشور ندارد. بنابراین علی‌رغم وجود مراکزی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و امثال آنها، اما اندیشکده‌هایی که مستقل‌تر از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و دولتی به مسائل می‌پردازند بهتر می‌توانند به این مسائل کلان و مهم ورود و به آن‌ها توجه کنند و با نگاهی عمیق راهکارهای درازمدت و مبنایی را به مسئولان ارائه دهند.

ترقی بیان کرد: لذا اولاً نیازمند این هستیم که کانون‌های تفکر مختلفی در کشور پدید بیاید و تقویت شود و کارشناسان و نخبگان علوم مختلف مربوط به این چالش‌ها در این مراکز پژوهشی کنار هم بیایند و از این متخصصان کارهای پژوهشی و مطالعاتی پیرامون این نوع چالش‌ها طلب کند تا آن‌ها بتوانند فارغ از درگیری‌های اجرایی و سیاسی راه حل‌های عملیاتی و برمبنای یک نگاه کلان و ملی تهیه و تدوین کنند و قطعاً یکی از این مسائل تهیه یک راهبرد خاص برای نوع مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن و چگونگی مدیریت کشور در این شرایط جنگی است.

آسیب محدود شدن دولت‌ها به حلقه‌ای فکری خاص و محدود

وی تأکید کرد: اگر مسئولان به این مراکز و داده‌های آن‌ها تکیه و اعتماد کنند به شکلی عمیق‌تر و پایدارتر می‌توانند با چالش‌های پیش روی کشور در عرصه داخلی و خارجی مقابله کرده و آن‌ها را از سر راه بردارند، در غیر این صورت ما همواره منفعلانه و پس از وقوع در برابر این چالش‌ها قرار می‌گیریم و آسیب‌پذیری کشور روز به روز افرایش می‌یابد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان بیان کرد: به عبارتی فقدان این حلقه مستقل اندیشه‌ای باعث شده که دولت‌ها به یک حلقه‌های خاص و محدود فکری ومشورتی منحصر شوند و صرفا به فکر گذر از مشکلات و چالش‌های کشور باشند نه اینکه راهکارهایی را به کار ببرند که برای درازمدت این مشکلات را حل و فصل کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |