جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13658 13:21 1394/04/06
نفس نخل‌های شیمیایی شده جنگ به شمارش افتاد

نفس نخل‌های شیمیایی شده جنگ به شمارش افتاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نفس نخل‌های شیمیایی شده جنگ به شمارش افتاد

نفس نخل‌های شیمیایی شده جنگ به شمارش افتاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دوباره 3 هکتار از نخلستان‌های آبادان سوختند اما این بار نه در آتش جنگ و به دست صدام جنایتکار، بلکه با دست خودمان. نخل‌هایی که در جنگ سرشان رفت ولی از پا نیفتادند، حالا با آتش سوزی چند روز گذشته خاکستر شده‌اند.

به گفته کارشناسان کشاورزی، نخلستان‌ها نیز شیمیایی شده‌اند و با جذب گرد و خاک آلوده، شیمیایی شده‌اند و نای نفس کشیدن ندارند. نخل‌ها مریض شده‌اند، برگ‌هایشان در حال خشک شدن است، باروریشان به خطر افتاده و دچار عارضه خشکیدگی میوه شده‌اند.

رنج شیمیایی شدن نخل‌ها کم بود، حالا با پیدا شدن سر و کله گنبد نمکی که بعد از ساختن و آبگیری سد گتوند مثل یک بمب اتمی حیات 43 هزار هکتار از نخلستان‌ها را تهدید می‌کند، قوزی شده بر بالای قوزها. کارشناسان احتمال می‌دهند، حل شدن تدریجی گنبد نمکی سد گتوند و شور شدن بیشتر آب، سبب خشک شدن نخل‌ها و خروج این محصول از چرخه اقتصاد شود و این امر صادرات خوزستان را که 50 درصد آن از طریق فروش خرما حاصل می‌شود، تهدید می‌کند.

رسول حزباوی، یک نخلدار خوزستانی در این باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این عارضه از 2 سال گذشته در نخلستان‌های استان مشاهده شد و ابتدا فکر می‌کردیم فقط در شهرستان‌های کم آب رخ داده است اما اکنون حتی نخلستان‌های حاشیه رودخانه‌ها نیز دچار خشکیدگی برگ شده‌اند.

نورالله معلمی، استاد دانشگاه شهید چمران نیز معتقد است: عارضه خشکیدگی خرما در چند سال اخیر در نخیلات خوزستان دیده شده که بخشی از آن به ریزگرد و بخشی دیگر به کم آبی و خشکسالی مربوط می‌شود. گرد و خاک روی گردافشانی گل درختان تاثیر منفی می‌گذارد و نه تنها کیفیت تولید بلکه تعداد میوه‌های خوشه نخیلات را کم می‌کند.

این کارشناس باغبانی تصریح کرد: عارضه خشکیدگی نخیلات در خوزستان شاید فقط مربوط به گرد و خاک نباشد و عوامل دیگری مانند شوری آب به ویژه در رودخانه کارون در بروز این عارضه موثر است زیرا گرد و خاک دوره‌ای است اما شوری آب‌های استان همیشه هست و کشاورزان برای آبیاری از آن استفاده می‌کنند.

محمد قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: وقوع این عارضه از فروردین سال گذشته در برگ نخل‌ها، مشاهده و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم نتایج به ستاد بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان داد که خشکیدگی ناشی از پدیده ریزگردها است که این پدیده حاوی مواد سمی و عناصر سنگین است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |