جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 57385 14:08 1396/01/19
نظر سران کشورها درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه

نظر سران کشورها درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نظر سران کشورها درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه

نظر سران کشورها درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: در ساعات اولیه روز جمعه ۷ آپریل ۲۰۱۷ ارتش آمریکا ۵۹ موشک کروز به سوی پایگاه هوایی ارتش سوریه روانه کرد و این نخستین حمله مستقیم آمریکا به دولت رییس جمهور بشار اسد از زمان آغاز جنگ سوریه از حدود ۶ سال پیش است. اما نشریه معتبر آمریکایی «آتلانتیک» ساعاتی پس از این حمله نظامی پیش بینی کرد که گام های بعدی احتمالا دیپلماتیک خواهد بود و در جهت برکناری بشار اسد پیش خواهد رفت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این حمله نظامی واکنش های مختلفی را در میان سران کشورهای جهان برانگیخته است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این حمله را تجاوزی به یک بهانه کاملا ساختگی ارزیابی کرده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن و «یک جانبه» برشمردن این حمله، چنین اقداماتی را منجر به تقویت تروریست ها در سوریه قلمداد کرده که موجب پیچیده تر شدن اوضاع در سوریه و منطقه خواهد شد.

اما در میان متحدان ایالات متحده، واکنش ها به این حمله نظامی متفاوت بود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ضمن بیان اینکه از انجام این حمله نظامی اطلاع داشته است، تمامی مسئولیت آن را متوجه بشار اسد دانسته است. ترکیه بر لزوم تعیین یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه برای تامین امنیت غیرنظامیان تاکید کرده است. دولت انگلستان کاملا از این حمله حمایت کرده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه با تایید سخن دبیرکل ناتو از سازمان ملل خواسته اند که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را برای یک تحول سیاسی در سوریه اجرایی کند.

عربستان سعودی این اقدام را «دلیرانه» توصیف کرده در حالیکه سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرده است آنچه در وضعیت کنونی ضروری می باشد، اجتناب از بدتر شدن اوضاع است.

اما نشریه آمریکایی «آتلانتیک» ساعاتی پس از این حمله نظامی با انتشار مقاله ای با عنوان «بعد از این در سوریه چه رخ خواهد داد» نوشت: پس از این حمله نظامی، گام های بعدی احتمالا دیپلماتیک خواهد بود. تقریبا با اطمینان می توان گفت که روسیه مانعی برای هر عملیات نظامی به رهبری آمریکا در سوریه خواهد بود. ارتش روسیه در جنگ داخلی سوریه دخالت دارد و از رییس جمهور بشار اسد حمایت می کند. بنابراین افتادن میدان جنگ به دست ارتش آمریکا برای این کشور بسیار ناخوشایند است- مگر اینکه دولت ترامپ به دنبال دریافت پاسخی از روسیه باشد. سپس این مساله پیش می آید که شورای امنیت سازمان ملل یک پذیرش جهانی برای این حمله نظامی آمریکا فراهم خواهد کرد یا به محکومیت استفاده رژیم بشار اسد از سلاح های شیمیایی بسنده می کند. در این میان روسیه که یکی از ۵ عضو ثابت شورای امنیت است احتمالا چنین تلاش هایی را وتو خواهد کرد. موضع گیری روسیه درباره حمله شیمیایی سوریه همچنین با موضع گیری دولت های غربی متفاوت است. روسیه می گوید هواپیمای سوری با یکی از تاسیسات شورشیان اصابت کرده است که محل ساخت سلاح های شیمیایی بوده و آلودگی ناشی از آن غیرنظامیان اطراف محل را تحت تاثیر قرار داده است.

اما رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه دولت آمریکا، می گوید ایالات متحده در قبال اسد احتمالا یک مسیر دیپلماتیک را طی خواهد کرد و تمرکز آن بر داعش که دست کم از سال ۲۰۱۴ هدف آمریکا در سوریه است، باقی خواهد ماند. وی پس از این حمله نظامی اظهارداشته است که رویکرد و سیاست آمریکا در حال حاضر ابتدا شکست دادن داعش و سپس تلاش برای ثبات سوریه از طریق ترمیم ساختار دولت است که منجر به راه حل عزل بشار اسد از ریاست جمهوری خواهد شد.

به بیان دیگر راه حل برکناری بشار اسد از طریق دیپلماسی دیده شده است. این موقعیتی است که ممکن است از سوی روسیه نیز مورد پذیرش قرار گیرد.

احتمال بیشتری وجود دارد که همپیمانان آمریکا گام های بعدی را چه دیپلماتیک باشد و چه نظامی امضا کنند. با وجود تقاضای متحدان آمریکا در اروپا و ناتو، دولت اوباما در مورد استفاده از زور علیه اسد با احتیاط رفتار کرد اما ترامپ با حمله موشکی خود نشان داد که وی در این باره تردیدی ندارد، هرچند مشخص نیست که گام های بعدی وی دقیقا چه خواهد بود. حمله نظامی آمریکا می تواند منجر به جسور شدن شورشیان مخالف اسد گردد. اکثریت این گروه های شورشی میانه رو در یک آتش بس شکننده با اسد به سر می برند که با وساطت روسیه، ایران و ترکیه به دست آمده است. البته داعش و القاعده بخشی از این قرارداد آتش بس نیستند. ارتش آزاد سوریه که در این قرارداد است این حمله را خبر خوبی دانسته است.در حال حاضر از دو جهت تلاش هایی برای پایان دادن به جنگ بیش از ۶ ساله سوریه در دست اجراست: یکی پروسه ژنو که موفقیت اندکی داشته و با مشارکت سازمان ملل، دولت سوریه و برخی از گروه های اوپوزیسیون در دست اقدام است و دیگری گفتگوهای با وساطت ترکیه و روسیه در آستانه که در اواخر سال گذشته منجر به اعلام آتش بس شد. بنابراین مشخص نیست حمله نظامی آمریکا در روز جمعه برای قرارداد آتش بس و نیز گفتگوهای انجام شده برای پایان دادن به جنگ سوریه به چه معنایی خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |