سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 72955 14:58 1396/08/23
نصرت‌الله تاجیک عنوان کرد: فرهنگ اسلامی، موثر در تثبیت وزن ژئوپلیتیکی ایران/ توان دفاعی کشور در خدمت گفتمان صلح است

نصرت‌الله تاجیک عنوان کرد: فرهنگ اسلامی، موثر در تثبیت وزن ژئوپلیتیکی ایران/ توان دفاعی کشور در خدمت گفتمان صلح است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نصرت‌الله تاجیک عنوان کرد: فرهنگ اسلامی، موثر در تثبیت وزن ژئوپلیتیکی ایران/ توان دفاعی کشور در خدمت گفتمان صلح است

نصرت‌الله تاجیک عنوان کرد: فرهنگ اسلامی، موثر در تثبیت وزن ژئوپلیتیکی ایران/ توان دفاعی کشور در خدمت گفتمان صلح است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نوشت: قانون تحریمی جدید آمریکا که سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی را هدف قرار داده، از این حیث قابل توجه بوده که آمریکای دوران ترامپ به آمریکای بدعهد در توافق‌های بین‌المللی تبدیل شده و چهره واقعی خود را برای کشورهای جهان آشکار ساخته است. ترامپ و تیم سیاسی او برای مهار بازیگری ایران در منطقه و کاستن از دامنه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی همچون لبنان، عراق، سوریه و یمن اقدام به تحریم بازوی دفاعی کشور یعنی سپاه پاسداران کرده است. کاخ سفید با طرح اتهامات دروغین و درخواست‌های غیرقانونی که بر خلاف توافق هسته‌ای بوده، به گونه‌ای رفتار می‌کند که می‌خواهد سپاه و در کل، استراتژی نظامی ایران را تهاجمی جلوه دهد تا بتواند ایران را نقض کننده توافقات بین‌المللی معرفی نماید.

ترامپ می‌خواهد ایران را بازیچه امیال منطقه‌ای خود کند

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا درباره تصمیم ترامپ و کنگره در وضع قوانینی علیه توان دفاعی ایران که مغایر با برجام است، گفت: ما در دوران ترامپ ممکن است مقداری با مشکل شویم؛ یعنی ترامپ آدمی است که از نظر فکری منظم نیست و روش آن بیشتر مبتنی بر هژمونیک و یکجانبه‌گرایی است، بنابراین اگر ترامپ بتواند دوره خودش را به پایان برساند قوانینی همچون «کاتسا» در آینده زیاد خواهیم داشت، چون ترامپ در داخل آمریکا شرایط سختی دارد ولی در مجموع آن چیزی که به ما مربوط می‌شود تا بتوانیم در برابر یکجانبه‌گرایی ترامپ بایستیم، سرمایه‌گذاری و تدوین دقیق سیاست خارجی است. تاجیک با تشریح نقاط قوت سیاست خارجی ایران در سال‌های اخیر، ادامه داد: به نظر من دو چیز در سیاست خارجی اخیر ایران حائز اهمیت است، اول رویکردی که منجر به برجام شد و هرچند برجام یک تفاهم‌نامه بین‌المللی است و چه بسا زمانی نیاز به بروزرسانی آن داشته باشد، ولی این تغییرات برای مقطع فعلی نیست اما آمریکا قائل به آن نبوده بلکه ترامپ انتظار بیهوده و بی‌پایه و اساسی دارد. دوم اینکه ایران نمی‌خواهد به عنوان یک بازیگر مهم مورد بازیچه قرار گیرد و در این مسیر ما یک سیاست مدونی داریم و بر اساس همین سیاست به دنبال تامین منافع ملی هستیم. دیپلمات پیشین با مهم انگاشتن تدوین سیاست‌های منسجم در پیشبرد اهداف ملی، گفت: باید سعی کنیم با برنامه‌ریزی پیش برویم تا اسیر توطئه‌ها و بازی ترامپ و کنگره نشویم و با یک صلابت ویژه به عنوان کشوری که برخوردار از یک فرهنگ و تاریخ طولانی است بتوانیم بهره‌مند از یک عمق استراتژیک در منطقه و جهان باشیم.

تاثیر مولفه‌های فرهنگ اسلامی در تثبیت وزن ژئوپلیتیکی ایران

وی با اشاره به تاثیرپذیری سیاست خارجی از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی، خاطرنشان کرد: ما دارای یک فرهنگ با مضامینی همچون صلح‌جو، آرامش‌محور و ثبات بخش هستیم که بر اساس دیدگاه اسلام تعریف شده‌اند و بنابراین باید به پشتوانه این مفاهیم و بر اساس وزن ژئوپلیتیکی خودمان سعی کنیم گفتمانی را به دنیا معرفی کنیم که این گفتمان، مردمان سراسر گیتی را به سمت ما جذب کند تا آن‌ها را پشتیبان ما قرار دهد. تاجیک با موفق دانستن اقدامات دیپلماتیک دولت، تصریح کرد: طی پنج سال گذشته موفق شدیم با کار دیپلماتیک، اقداماتی که آمریکا برای منزوی کردن ما انجام داده بود را خنثی کنیم و حتی قوانینی مانند «کاتسا»، که ایالات متحده علیه ایران وضع کرده را بی‌اثر سازیم. «کاتسا» قانونی است که هیچ نهاد بین‌المللی آن‌ را تایید نکرده و به تبع آن مورد قبول هیچ کشوری نیست، چون وجاهتی برای اینگونه قوانین وضع شده در کنگره قائل نیستند و اذعان می‌کنند که این قوانین بر خلاف برجام است. وی ادامه داد: رویکرد ما به جامعه بین‌المللی رویکرد تعاملی است، یعنی ما با اغنای افکار عمومی به‌ دنبال رهایی از انزوا و گسست از جامعه بین‌المللی هستیم. صحنه بین‌المللی صحنه‌ای نیست که ما بتوانیم به تنهایی بار همه مسائل را به دوش بکشیم، یعنی زندگی‌ها آنچنان به صورت مرئی و نامرئی به هم تنیده شده که کشورها مجبور به همکاری با یکدیگر در صحنه جهانی هستند. کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه سابقه تجاوز به کشوری را تا به امروز نداشته، افزود: هیچ‌گونه اهداف جاه‌طلبانه‌ای در راستای حذف کشوری از سوی ایران مشاهده نشده و بنابراین ما باید با استفاده از تئوری‌های امنیتی، سیاسی و همچنین تئوری‌هایی که بتوانند گفتمان ما را ثابت کنند با دنیا گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم تا به برای آن‌ها تبیین و اعلام کنیم که خواست ما چیست؟

گفتمان جمهوری اسلامی و امنیت محیط پیرامونی

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با نامشروع دانستن کاتسا، ادامه داد: مهم‌ترین خواست قانون کاتسا، هدف قرار دادن صنایع موشکی ما است اما هیچ قانون بین‌المللی وجود ندارد که گفته باشد هیچ کشوری حق دستیابی به صنایع موشکی را ندارد، چون صنایع موشکی فناوری‌ است که کشورها برای دفاع از خودشان استفاده می‌کنند. به دلیل شرایطی که در منطقه حاکم است ما باید به پیشرفته‌ترین فناوری‌های دفاعی دست یابیم. خوشبختانه امروز فناوری‌های دفاعی بومی شده‌اند و بر اساس توانمندی‌های داخلی تولید می‌شوند، ولی مهم برای ما این است که آن‌ها را به گونه‌ای استفاده کنیم که در راستای گفتمان جمهوری اسلامی باشد تا مبادا ترس در حلقه اول امنیتی ما یعنی خاورمیانه و اروپا به وجود آید تا آمریکا نتواند از آن برای تصویب قوانینی بر روی توان دفاعی و بازدارندگی ما تاثیر منفی بگذارد.

اروپا همچون وزنه تعادل بخش تحولات جهانی در راستای منافع ملی ایران

تاجیک به شکاف به وجود آمده میان آمریکای ترامپ و اروپا در اتخاذ مواضع مشترک ضدایرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: منافع آمریکا و اروپا هر چند به یکدیگر تنیده شده، اما این یک واقعیت است که ترامپ راهی برای بازیگری سایرین نگذاشته و این امر مورد پذیرش اروپا نیست؛ چون اروپا خودش را به عنوان شریک آمریکا در صحنه بین‌المللی می‌داند. باید یادآوری کنم که اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، متوجه می‌شویم که تاریخ بازیگری اروپا در صحنه بین‌المللی و سیاست خارجی به مراتب بیش از آمریکا است و بنابراین اروپا یک وزنه تعادل بخش در تحولات جهانی محسوب می‌شود. دیپلمات پیشین در پایان با اشاره به غنای تاریخی اروپا نسبت به آمریکا در سیاست خارجی، افزود: آمریکا در مقایسه با اروپا از بعد جغرافیایی بسیار دورتر از سایر کشورهاست، اما اروپا به دلیل مرکزیت، عمق تاریخی، ارتباط با خاورمیانه و شناخت از فرهنگ این منطقه و دیگر کشورها از یک عمق ارتباطاتی بهره‌مند است که باعث می‌شود نقش مهمی در دنیا داشته باشد، اما به دلیل تنیدگی‌های اقتصادی با آمریکا، ملاحظاتی را در سیاست خارجی خود تعریف کرده است اما چون ترامپ قائل به مشارکت اروپا نیست، این منجر به خلق فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی شده که با کمی زیرکی و هوشیاری می‌توانیم از این فرصت به درستی استفاده کنیم تا اروپا را در اردوگاه خودمان نگاه داریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |