جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2676 13:22 1393/04/01
نرخ ۲۲ درصد سود تسهیلات به برخی بانک‌ها نرسید

نرخ ۲۲ درصد سود تسهیلات به برخی بانک‌ها نرسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نرخ ۲۲ درصد سود تسهیلات به برخی بانک‌ها نرسید

نرخ ۲۲ درصد سود تسهیلات به برخی بانک‌ها نرسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : در حالی که رییس کل بانک مرکزی چند ساعت بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار از ابلاغ و لازم الاجرا بودن نرخ سود تسهیلات ۲۲ درصد عقود مبادله ای خبر داد با گذشت نزدیک به چند روز هنوز بخشنامه اجرایی آن به بسیاری از شعب بانک‌ها نرسیده است

در پی ساماندهی نرخ سود سپرده های بانکی و اجرای آن در نیمه اردیبهشت ماه سال جاری و بنابر وعده مقامات بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ سود تسهیلات، جلسه هفته گذشته(سه شنبه) شورای پول و اعتبار که بعد از مدت‌ها تشکیل می‌شد به بحث و بررسی برای واقعی کردن نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای اختصاص یافت.
بر این اساس نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی (مبادله‌ای) و تسهیلات اعطایی از سوی شرکت‌های لیزینگ به میزان حداکثر ۲۲ درصد تصویب شد.
فردای همان روز ولی الله سیف - رییس کل بانک مرکزی - به ایسنا اعلام کرد که تمامی مصوبات شب گذشته پول و اعتبار از جمله نرخ سود ۲۲ درصد تسهیلات مبادله‌ای از همین امروز(چهارشنبه) ابلاغ و اجرایی می‌شود.
اما امروز با گذشت حدود پنج روز از اعلام رییس کل بانک مرکزی از لازم الاجرا بودن نرخ سود ۲۲ درصد تسهیلات، سرکشی به چندین شعبه بانک خصوصی و دولتی بیانگر آن است که حتی بسیاری از آن ها هنوز بخشنامه اجرایی این مصوبه را نیز دریافت نکرده‌اند هر چند که احتمالا این بخشنامه به ادارات مرکزی بانکها ابلاغ شده باشد اما در شعب بسیاری از آنها خبری از این موضوع نیست. در عین حال معمولا اگر قرار باشد بخشنامه ای از سوی ادارات مرکزی به شعب ابلاغ شود به طور همزمان و به تمامی آنها ارجاع خواهد شد. بر این اساس عدم دسترسی شعب برخی از بانک‌ها به بخشنامه نرخ سود جدید می‌تواند بیانگر آن باشد که هنوز به بسیاری از بانک ها اعم از دولتی و خصوصی چنین دستورالعملی ابلاغ نشده است.
این در حالی است که رییس یکی از شعب یک بانک دولتی با اعلام عدم دریافت چنین دستورالعملی عنوان کرد که از زمان ابلاغ بخشنامه تا رسیدن آن به شعب و اجرایی شدن مدتی طول خواهد کشید، بر این اساس حتی اگر امروز هم متقاضی دریافت تسهیلات مراجعه کند با همان نرخ سود قبلی عقود مبادله ای که برای برخی موارد مثل کشاورزی و یا تعمیر بافت فرسوده بین ۱۴ تا ۱۵ درصد بوده، برای وی اقدام خواهد شد.
وی همچنین این را هم عنوان کرد که با توجه به افزایش نرخ عقود مبادله‌ای، بانک ها برای حفظ مشتریان این بخش عملکرد محتاطانه‌ای خواهند داشت.
یکی دیگر از شعب بانک‌های دولتی نیز گفت که تاکنون بخشنامه‌ای در زمینه نرخ سود جدید دریافت نکرده‌اند و در مورد آن‌ها نیز فعلا ارائه تسهیلات بر اساس نرخ قبلی خواهد بود، اما با ابلاغ بخش نامه و دستورالعمل اجرایی طبق نرخ جدید اقدام می شود.
اما شعبه دیگری از بانک‌های دولتی اعلام کرد که روز گذشته بخشنامه مورد نظر را دریافت کرده‌اند و از همان دیروز طبق آن عمل کرده و نرخ سود ۲۲ درصد را در تسهیلات عقود مبادله ای اعمال می کنند.
با این حال مراجعه به چند شعبه از چهار بانک مطرح خصوصی نشان داد که هیچ یک از آن ها هنوز دستور العمل و بخشنامه اجرای سود ۲۲ درصد را دریافت نکرده و به روال گذشته تسهیلات را پرداخت خواهند کرد.
به گزارش ایسنا ، این در حالی است که یکی از بانک های خصوصی اعلام کرد که با وجود دریافت بخشنامه هنوز دستور اجرایی شدن آن صادر نشده و با همان شرایط قبلی تسهیلات را می پردازند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |