جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2757 13:42 1393/04/04
نرخ مطالعه در کشور نگران کننده است

نرخ مطالعه در کشور نگران کننده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نرخ مطالعه در کشور نگران کننده است

نرخ مطالعه در کشور نگران کننده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران نرخ مطالعه در ميان مردم كشور را نگران كننده خواند


.به گزارش خبرگزاري مهر، سيدرضا صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي در جلسه نقد و بررسي كتاب "تاريخ فرهنگي ايران مدرن" نوشته نعمت‌الله فاضلي عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني که در محل اين سازمان و با حضور منتقداني همچون داريوش رحمانيان استاد تاريخ دانشگاه تهران، محمدسعيد ذکايي استاد دانشگاه علامه طباطبايي و عليرضا ملايي عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم انساني، برگزار شد، گفت: سلسله جلساتي كه انديشگاه سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار مي كند در واقع به دليل بسط فرهنگ نقد و مطالعه كتاب در كشور است.
وي افزود: حركت اين انديشگاه مي تواند در آينده بركات بسياري براي جامعه فرهنگي كشور به همراه داشته باشد و انديشمندان بسياري را جذب خود كند.
صالحي اميري ضمن نگران كننده خواندن نرخ مطالعه در ميان مردم كشور تصريح كرد: بايد در زمينه افزيش نرخ مطالعه، نخبگان تلاش و جديت بيشتري نشان دهند و در اين زمينه مي توانيم در سه سطح تئوريك، سازمان دهي و تشكيل سازمان هاي فرهنگي و راهبري نخبگان، تلاش كنيم.
در ادامه نعمت الله فاضلي نيز توضيحاتي در زمينه كتاب تازه تأليف شده خود بيان كرد. وي در اين زمينه گفت: اين کتاب تحليل‌هاي گفتماني و توصيف‌هاي مردم نگارانه درباره جلوه‌هاي خاصي از زندگي و فرهنگ در ايران معاصر است. جلوه‌هايي که نه مورخان تاريخ امروز ما و نه محققان علوم اجتماعي به ديدن و نشان دادن آنها به روش مذکور تاکنون تمايل جدي و کافي نشان نداده‌اند.
وي در تشريح رويکرد اين کتاب اضافه كرد: منظورم اين نيست که درباره مسجد، کتاب، بدن، حافظه، موسيقي، خانواده يا موضوعات ديگر اين کتاب چيزي گفته يا نوشته نشده است. مسلم است که انبوهي از متون درباره هر کدام از اين موضوعات موجود است و من نيز هنگام بحث درباره هر کدام از موضوعات به بسياري از آنها اشاره و استناد کرده‌ام، اما متن هاي موجود اغلب يا تاريخ نگارانه اند و فاقد درک نظري معين و محروم از تحليل تاريخي و يا بررسي‌هاي تجربي کمي و پيمايشي اند.
فاضلي درباره عنوان کتاب نيز تصريح كرد: عنوان اين کتاب را تاريخ فرهنگي ايران مدرن گذاشته ام تا رويکرد حاکم بر کليت کتاب را بيان کنم، هرچند شايد عنوان تحولات فرهنگي ايران مدرن نيز مي‌توانست بيان کننده محتواي اصلي آن باشد. به اين دليل تاريخ فرهنگي را انتخاب کردم که چند هدف را دنبال کنم: نخست اينکه تاريخ فرهنگي در ايران هنوز چندان شناخته شده نيست و ضرورت دارد که آن را به مخاطبان فارسي زبان معرفي کنيم. دوم اينکه تلاش کرده‌ام به کمک مفهوم تحليل گفتمان، چشم اندازي تاريخي از تاريخ اکنون ايران معاصر عرضه کنم.
در ادامه اين جلسه، منتقدان كتاب به بيان ديدگاه‌ها و نقد خود پرداختند و در نهايت از كتاب مذكور رونمايي شد و در پايان رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي به پاس تلاش‌هاي نويسنده كتاب در عرصه فرهنگي، لوح تقديري را به وي اهداء كرد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |