جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 41647 18:52 1395/07/13
نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی ساخته می‌شود

نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی ساخته می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی ساخته می‌شود

نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی ساخته می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

افزایش مراودات فضایی ایران با جهان پس از برجام

مهناز اسماعیلی-رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره دانشگاهی شریف ست (دوستی) با پرتابگر داخلی خبر داد و گفت: ماهواره دانشگاهی شریف ست یک ماهواره سنجشی است. به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، محسن بهرامی روز گذشته همزمان با آغاز هفته جهانی فضا با اشاره به اینکه باید بین ماهواره دانشگاهی و دانشجویی تمایز قائل شد، اظهارداشت: این ماهواره آماده پرتاب است و در حال بازنگری فنی است که با همکاری پرتابگر داخلی از وزارت دفاع تا پایان سال به فضا پرتاب می شود. وی با بیان اینکه علاوه بر این ماهواره، دو ماهواره سنجشی امیرکبیر و ماهواره مخابراتی ناهید ١ نیز در مرحله نهایی ساخت قرار دارد ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده هر ٣ ماهواره را در مدار داشته باشیم. وی افزود: ماهواره سنجشی دوستی و امیرکبیر، ماهواره مخابراتی ناهید ۱ و ۲، ماهواره ظفر و ماهواره سنجشی پارس ۱ از جمله برنامه های سازمان فضایی ایران هستند که هم اکنون در حال کار بوده و امید می رود تا پایان برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور محقق شود. رئیس سازمان فضایی ایران افزود: دومین ماهواره ای که عمر بیشتری خواهد داشت و قرار است حدود ۲ سال در مدار باقی بماند ماهواره سنجشی امیرکبیر است که در حال مراحل فنی نهایی است و ممکن است امسال و یا اوایل سال آینده به فضا پرتاب شود. بهرامی ادامه داد: در همین حال ماهواره ناهید ۱ که پژوهشگاه فضایی ایران عهده دار آن بوده، ماهواره مخابراتی که در مرحله نهایی ساخت قرار دارد و امید می رود تا پایان سال آینده این ماهواره نیز به فضا پرتاب شود. وی با تاکید بر اینکه اینگونه ماهواره های دانشگاهی در جهت توسعه توانمندی های فضایی کشور ساخته و پرتاب می شوند، خاطرنشان کرد: با ساخت این نوع ماهواره ها روز به روز نسبت به گذشته شاهد توسعه فناوری فضایی خواهیم بود و در نهایت قصد داریم که ماهواره حرفه ای را در مدار داشته باشیم.

سنجش از دور، توانمندسازی برای آینده

بهرامی با بیان اینکه شعار امسال هفته جهانی فضا، «سنجش از دور، توانمندسازی برای آینده» است، تصریح کرد: سازمان فضایی دو پروژه با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده است که بر اساس آن، با استفاده از فناوری سنجش از دور، نقشه تراکم اراضی چهار استان و منحنی رشد اراضی استراتژیک ترسیم می شود. رئیس سازمان فضایی ایران از بازنگری در قرارداد ماهواره ظفر با توجه به تغییر تکنولوژی ها خبر داد و گفت: این ماهواره مربوط به دانشگاه علم و صنعت است و با قرارداد جدید ادامه کار انجام خواهد شد. بهرامی تصریح کرد: در همین حال قرارداد ماهواره ناهید ۲ با پژوهشگاه فضایی ایران در حال نهایی شدن است تا وارد بخش عملیاتی شود. وی با بیان اینکه انعقاد قرارداد نیازمند امور حقوقی است که زمان می برد، افزود: در همین حال ماهواره سنجشی پارس ۱ به عنوان نخستین ماهواره حرفه ای ایرانی که طول عمری بیش از چهار سال خواهد داشت، تعریف شده که قرار است این ماهواره را با استفاده از توان داخلی تولید کنیم. در این زمینه مقرر شده است که این ماهواره به یک کنسرسیوم ماهواره ای برای ساخت و پرتاب واگذار شود.

پروژه اعزام فضانورد متوقف نشده است

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت پروژه اعزام موجود زنده به فضا که در دولت قبل بسیار بر آن تاکید شده بود، اما هم اکنون مسکوت مانده است، گفت: پروژه انسان به فضا در شورای عالی عتف شده بود و در اسناد بالادستی نیز بر آن تاکید شده است. به همین دلیل این پروژه خط خوردنی نیست. بهرامی با بیان اینکه اعزام فضانورد به فضا نیازمند زمان طولانی و توسعه فناوری فضایی است، خاطرنشان کرد: بردن انسان به فضا و برگشت آن کار ساده ای نیست و ما آن را متوقف نکرده ایم اما رسیدن به این پروژه به همین راحتی ها نیست. وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور درگیر پرتاب های زیر مداری هستیم، اضافه کرد: اینکه بخواهیم یک انسان را به فضا بفرستیم، گامی فضایی است و در این زمینه نیازمند نقشه راه توسعه فناوری فضایی هستیم. رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این پروژه اشکال بودجه ای ندارد، ادامه داد: اشکال اساسی آن تعریف پروژه است و باید این پروژه را مجددا با توجه به اولویت ها، نیازها و بودجه ها تعریف کنیم. بهرامی با بیان اینکه این موضوع را مطرح کرده ایم و این طرح را کنار نمی گذاریم، ادامه داد: از سوی دیگر با خارجی ها نیز وارد مذاکره شده ایم تا در راستای پرتاب فضانورد آموزش های لازم را داشته باشیم. وی افزود: اولویت این پروژه کم شده است اما در هر جهت توسعه فناوری های داخلی در ایران در همین راستا انجام می شود و بحث اعزام انسان به فضا از اولویت فنی ما خارج نشده و بخشی از برنامه های مربوط به آینده است.

درباره پرتاب ماهواره ۱۲ ساله مصباح تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده مصباح را نیز تشریح کرد و توضیح داد: ساخت این ماهواره از ۱۲ سال پیش آغاز شد که به دلیل مشارکت ایران و ایتالیا در این پروژه در طی تحریم با مشکل پرتاب روبه‌رو شد. به گفته وی، مجری این پروژه سازمان پژوهش‌های صنعتی است که با توجه به اینکه پرتاب هزینه زیادی دارد باید برای اطمینان از مفید بودن پرتاب این ماهواره در حال مذاکره با طرف ایتالیایی هستیم.

خرید دو ماهواره مخابراتی و سنجشی

بهرامی درباره تغییر مراودات ایران با جهان پس از برجام، گفت: حجم مبادلات افزایش یافته و نحوه تأمین برخی تأسیسات با قبل متفاوت شده است. وی از مذاکره با اپراتورهای ماهواره‌ای یوتل‌ست، اینتل‌ست، اسپوت‌نیک، آسیا ست و SCS متعلق به کشورهای اروپایی و آسیایی خبر داد و گفت: ایران قصد خرید دو ماهواره مخابراتی و سنجشی را دارد. بهرامی تصریح کرد: کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره‌ها داخل کشور خواهد بود و بر اساس نیازهای کشور خریداری می‌شوند که مالکیت آنها نیز در اختیار ایران خواهد بود.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |