جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 3575 13:02 1393/04/29
نبايد در دانشگاه فضاي فشار و محدوديت باشد

نبايد در دانشگاه فضاي فشار و محدوديت باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نبايد در دانشگاه فضاي فشار و محدوديت باشد

نبايد در دانشگاه فضاي فشار و محدوديت باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


رئيس‌جمهور گفت: اگر مي‌خواهيم فضاي دانشگاه فضاي علم، خلاقيت و نوآوري باشد بايد در اين فضا، احساس استقلال و آزادي وجود داشته باشد و نبايد احساس فشار و محدوديت باشد؛ البته اگر تذکري هست بايد مطرح شود.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ديدار و ضيافت افطار جمعي از اساتيد دانشگاه، با تسليت شهادت اميرالمومنين علي (ع) اظهار کرد: امروز روز غمناک غروب خورشيد علم و دانش ،عدالت، تقوي پرهيزکاري و ايثار و شجاعت است، او که پيامبر (ص) در توصيفش فرمود "انا مدينه علم و علي بابها".
روحاني خاطرنشان کرد: هرکس که طالب دانش و حکمت است بايد از راه و مسير اصليش وارد شود و امام علي (ع) باب و مسير صحيح علم و دانش نبوي است.
وي در ادامه با اشاره به فرازهايي از وصيت نامه امام علي (ع) گفت: مولي علي (ع) در وصيت نامه خويش مي‌فرمايد به همه فرزندان و اهل بيت و هر آنکس که تا روز قيامت اين پيام به او مي‌رسد مي‌گويم خويشتن‌دار باشد و تقوي و خويشتن داري به اين معنا است که انسان کاري را بدون تامل و توجه به قانون انجام ندهد و تقوي مسئله‌اي است که کمک مي‌کند تا انسان درست، دقيق ،با انديشه و با توجه به نقاط ممنوعه حرکت کرده و خويشتن‌دار باشد.
رئيس‌جمهور در ادامه افزود: امام علي (ع) در فرازي از وصيت نامه خويش نظم و انضباط را مورد تاکيد قرار مي‌دهند و اينکه زندگي بدون نظم، سامان نخواهد گرفت و در اين راستا دانشگاه و علم از بسترهاي ايجاد نظم و انضباط در کشور است.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه از اين نگران هستم که رکود تورمي دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد خاطر نشان کرد: آيا امروز دانشگاه‌هاي ما در عرصه خلاقيت و نوآوري احساس رکود يا در کميت احساس تورم نمي کند؟
روحاني افزود: نکند دانشگاه و مراکز علمي کشورمان که يکي از وظايفشان حل رکود تورمي است خود به مسئله مبتلا شده باشد .
بايد با دنيا در تعامل باشيم.
وي تصريح کرد: امروز بايد به فکر کيفيت بوده و با دنيا در تعامل باشيم و نترسيم از اينکه اگر بادي وزيد همه چيز از دست خواهد رفت. بايد دانست گل و درختي که در گلخانه رشد کند با اولين شرايط توفاني از بين مي‌رود.
دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند
روحاني با تاکيد بر اعتماد به جوانان، اساتيد و دانشگاه‌ها گفت: يادمان باشد که دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتيد است و ورود به دانشگاه قبل از اينکه شروع به کار و تحصيل باشد يک منزلت بوده و مراقب باشيم که اين منزلت اجتماعي شکسته نشود.
در دانشگاه بايد احساس استقلال و آزادي وجود داشته باشد
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود تاکيد کرد: اگر مي‌خواهيم که فضاي دانشگاه فضاي علم و خلاقيت و نوآوري باشد بايد در اين فضا، احساس استقلال و آزادي وجود داشته باشد و نبايد احساس فشار و محدوديتي وجود داشته باشد، البته اگر تذکري هست بايد مطرح شود.
روحاني گفت: بايد در علم و دانش اجازه دهيم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادي و سخن مي‌گويند و اساتيد ما هم در کلاسهاي خود احساس آزادي بيشتري دارند.
وي همچنين خاطرنشان کرد: کشور ما اسلامي است و ولايت و حکومتش هم بر مبناي علم و تفکر است و ولي فقيه آن بر کرسي‌هاي آزاد انديشي تاکيد دارند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بايد فضا را باز بگذاريم البته بدانيم که از دانشگاه‌هاي ما بايد فارغ التحصيلاني خارج شوند که به غير از علم، هويت ايراني اسلامي را هم به خوبي لمس کرده و آموخته‌اند. دانشجوي ما بايد با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد.
روحاني افزود: امروز بايد دانشگاه‌هاي ما مشکل جامعه و کشور را تشخيص داده و براي حل آن وارد صحنه شوند و در اين زمينه هر کدام از دانشگاه‌ها مي‌تواند يکي از مشکلات کشور را به نام دانشگاه خود حل و فصل کند.
وي در ادامه آشتي، برادري و دوستي را فراز ديگري از وصيت نامه اميرالمومنين علي (ع) دانست و با تاکيد بر آن گفت: فاصله‌ها را زياد نکنيم و اينقدر سنگ جناح را بر سينه نزنيم، بياييم بيشتر سنگ ملت را بر سينه بزنيم.
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر همراه و همگام بودن دولت و مردم با يکديگر گفت: اين چه رسمي است که در روز راي، پاي صندوق راي مي‌رويم و فردي را به عنوان رييس جمهور انتخاب کرده و سپس همه چيز تا ? سال ديگر فراموش مي‌شود. مگر بناست که مشارکت مردم که سرمايه اجتماعي بزرگي است فقط در روز انتخابات باشد؟
روحاني تصريح کرد: هر برگ راي به مانند يک بذر است. اگر بذري در زميني پاشيده شد مراقبت و مواظبت مي شود تا به محصول تبديل شود. فکر مي‌کنيم که دولت مسئول حل معضلات جامعه است، در حالي که دولت با مردم و در کنار مردم و دست به دست هم بايد اين مشکلات را حل کند.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه دولت به همه قولهايي که به مردم داده بود وفادار خواهد بود و مردم هم تا پايان به حضور، نظارت و حمايت خود وفادار خواهند بود، اظهار داشت: همه بدانند با تعامل، تدبير، توکل و اميد همه موانع داخلي و خارجي را از پيش پا برخواهيم داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |