جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 31053 19:20 1395/02/05
نابودی سالانه ۳هزارهکتار جنگل در ایران

نابودی سالانه ۳هزارهکتار جنگل در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نابودی سالانه ۳هزارهکتار جنگل در ایران

نابودی سالانه ۳هزارهکتار جنگل در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون بیولوژیک سازمان حفظ نباتات هشدار داد:

معاون بیولوژیک سازمان حفظ نباتات گفت: سالانه ۱٫۵ درصد از سطح جنگلی ایران در حال از بین رفتن است که به طور متوسط سالی سه هزار هکتار جنگل می شود و این یک زنگ خطر بسیار جدی برای کشور است. علی عامری سیاهویی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به روند تخریب جنگل ها در ایران به عنوان یکی از معضلات فراروی کشور گفت: تنها هفت درصد از سطح کشور، جنگل است و در حقیقت، سرانه جنگل به ازای هر ایرانی تنها ۰٫۲ است، در حالی که در کشورهای همسایه مانند روسیه ۴۷ درصد سطح این کشور و در برزیل ۵۵ درصد سطح آن جنگل است. عامری با اشاره به این که در هر ثانیه ۳۶۰ متر و در هر پنج سال یک میلیون هکتار جنگل در ایران حال از بین رفتن است، گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که اگر روال تخریب جنگل های ایران به همین شکل پیش رود، در ۴۰ تا ۶۰ سال آینده جنگل های ایران به صفر خواهد رسید. وی با اشاره به بحث تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر محیط زیست گفت: بر اساس آمار منتشر شده در ۵۰ سال اخیر دمای کل زمین ۸۵/۰ سانتی گراد افزایش یافته است، اما دمای زمین در ایران در این چند سال ۱٫۵ درجه افزایش یافته است.

پیش بینی افزایش ۲٫۵ تا ۴٫۱ درجه ای دمای هوای ایران

عامری با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون رسمی تغییرات آب و هوایی (پروتوکل کیوتو) و کنوانسیون استکهلم گفت: به طور متوسط سالانه هفت میلیون تن دی اکسید کربن وارد محیط زیست می شود که اگر این روند به همین صورت پیش رود، در آینده دمای ایران ۲٫۵ تا ۴٫۱ درجه افزایش می یابد. وی ادامه داد: همچنین اگر بحث گازهای گلخانه ای و ورود هفت میلیون تن گاز دی اکسید کربن به جو مدیریت نشود، میزان بارندگی ما ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می یابد که خود یک فاجعه زیست محیطی را قطعا به دنبال خواهد داشت.

سرانه مصرف آفت کش ها در ایران کمتر از نرم جهانی

وی با اشاره به این که براساس نظر هیات نظارت بر سموم، تا امروز ۳۱۷ آفت کش در ایران اجازه مصرف دارند، گفت: مقایسه وضعیت آفت کش ها در ایران با جهان نشان می دهد که سرانه مصرف آفت کش ها در ایران به طور متوسط ۵۶۰ گرم تا ۷۰۰ گرم در هر هکتار است، اما این میزان در جهان حدود هزار گرم در هکتار است یعنی به طور متوسط سرانه مصرف آفت کش ها در ایران ۳۰۰ گرم کمتر از نرم جهانی است. معاون بیولوژیک سازمان حفظ نباتات با اشاره به تازه ترین بررسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس این بررسی، میزان حد غیرمجاز مصرف آفت کش ها در ایران کمتر از ۰٫۵ درصد است که نشان می دهد ۹۵ درصد محصولات کشاورزی ما سالم است و بدون دغدغه می توان آنها را مصرف کرد. وی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون روتردام که ماموریت آن اعلام محدودیت و ممنوعیت مصرف آفت کش ها و مواد شیمیایی است، و نیز عضویت ایران در کنوانسیون استکهلم گفت با توجه به تعهدات ایران به این دو کنوانسیون، بسیاری از سمومی که در این دو کنوانسیون حذف شدند، با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بوده است.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |