جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 29840 18:41 1395/01/18
«مِهر» از «مسکن» پرکشیده است

«مِهر» از «مسکن» پرکشیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«مِهر» از «مسکن» پرکشیده است

«مِهر» از «مسکن» پرکشیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طرح پرسروصدای احمدی نژاد همچنان دردسر می آفریند

متقاضیان فاز ۱۱ مسکن مهرپردیس دست به دامن مراجع قضایی شدند

مهناز اسماعیلی- مهدی زاهدی درسال ۱۳۸۶ دربودجه پیشنهادی دولت وقت به مجلس بندی گنجانده شده بود که براساس آن مسئولان دولت احمدی نژاد طرحی را بنا نهادند که امروز و پس از گذشست بیش از ۸ سال همچنان به عنوان یکی از پرچالش ترین طرح های تاریخ اقتصادی ایران به شمار می رود. «مسکن مهر» همانگونه که از نوع نامگذاریش پیدا بود قرار بود سرپناهی برای اقشار کم درآمد طبقه متوسط کشور ایجاد کند، اما شتابزدگی و اصرار مسئولان وقت به ویژه رییس دولت نهم برای ثبت این اتفاق پرطمطراق در کارنامه اش سبب شد در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در کلانشهرها و خصوصا در اطراف پایتخت معضلات بسیاری برای متقاضیان، پیمانکاران وحتی مسئولان همان دولت و دولتهای پس از آن به وجود بیاورد. جانمایی های اشتباه و عدم توجه به نیاز و تعداد تقاضا درمناطق گوناگون برای عرضه مسکن و هزینه بر بودن این طرح ازعمده موارد به چالش رسیدن طرح پرسروصدای احمدی نژاد بود که در همان سالهای اول ارایه این طرح، آن را «پایانی بر ۷۰ سال معضل مسکن در ایران» نامید. رییس دولت نهم درآن زمان تاکید کرده بود با اجرای این طرح دولت ثابت کرد که می توان به مشکل مسکن در کشور فائق آمد.

وعده های ۱۰۰۰ متری!

و البته این تنها ادعای احمدی نژاد درباره حل معضل مسکن در دولت متبوعش نبود او در فرازی از سخنرانی هیجان زده خود در جمع مردم ایلام مقدمات اظهارنظرمعروف خود درباره ارایه ۱۰۰۰ متر زمین رایگان به همه خانواده های ایرانی را فراهم کرد و گفته بود: اجرای طرح مسکن مهر همچنان در کشور ادامه خواهد یافت تا این مشکل در کشور به کلی حل شود و امیدواریم در آینده هر ایرانی در یک خانه ویلایی زندگی کند. با همه این اوصاف تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر و عدم تقاضا در برخی نقاط کشور همزمان با کسری شدید در برخی دیگر از مناطق سبب بروز مشکلات فراوانی در ادامه اجرای این طرح شد تا جایی که پس از روی کار آمدن دولت جدید و بررسی شفاف آمارها و عملکردها مشخص شد طرحی که توسط مجریانش با آنهمه سروصدا رونمایی شده بود با بلعیدن هزینه بخش های دیگر به سرطانی در اقتصاد ایران تبدیل شد. با این حال دولت یازدهم به رغم تمام انتقاداتی که به این طرح داشت مدعی شد که تمام تعهدات دولتی نسبت به متقاضیان این طرح را به سرانجام می رساند اما مساله مهمی که در این میان سبب تاخیر در اجرای این پروژه و بروز اعتراض و نگرانی متقاضیان شد مساله افزایش هزینه های ساخت و سهم آورده مردم از این پروژه بود.

قراردادهای مبهم!

به گفته آگاهان قراردادهای مسکن مهر در دولت احمدی نژاد به گونه ای تنظیم شده بود که دست کارفرما را برای هرگونه افزایش قیمت باز می گذاشت و همین امر هم سبب شد مردمی که چندسال قبل با وعده پرداخت هزینه های ناچیز برای خانه دارشدن پا در این عرصه گذاشته بودند امروز با درخواستهایی مواجه شوند که به هیچ وجه توان پرداختش را نداشته باشند. این موضوع در شهرجدید پردیس حالت ویژه ای داشت؛ موقعیت این منطقه با توجه به نزدیکی به پایتخت و جانمایی بسیار مشکل دار این طرح در آن منطقه سبب شده است امروز مسکن مهر پردیس به یکی از پرچالش ترین بخش های مسکن مهر تبدیل شود.

متقاضیان فاز ۱۱ پردیس در راهروهای دادسرا!

بنابر گزارشهای رسمی و غیررسمی از اعتراض های متقاضیان، بدون شک فاز۱۱ شهرجدید پردیس یکی از پرمعضل ترین فازهای مسکن مهر کشور است. فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس (کوزو) در شرایطی در بهار سال ۹۱ شروع به ثبت نام از متقاضیان این واحدها کرد که زمان تحویل واحدها ۱۸ ماه بعد و قیمت تمام شده آن با واریز ۲۰ میلیون تومان از سوی متقاضی و ۲۵ میلیون تومان وام مسکن، ۴۵ میلیون تومان اعلام شده بود. متقاضیان واحدهای مسکن مهر پردیس که غالبا از اقشار کم درآمد جامعه بودند، با دل سپردن به امید خانه دار شدن و رهایی از بند اجاره نشینی با این واحدها، در بازه زمانی ۶ ماهه ای که برای پرداخت هزینه تعیین شده بود، مبلغ مورد نیاز را واریز کردند اما طولی نکشید که بی مهری های مسکن مهر پردیس بروز کرد. در مهر ماه ۹۲ اعلام شد که مبلغ اولیه واحدها، با افزایش ۸ میلیون تومانی از ۲۰ میلیون به ۲۸ میلیون تومان ارتقا یافته و متقاضیان می بایستی برای انتخاب واحدهای خود ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان موجودی داشته باشند و در سوی دیگر برای کمک به متقاضیان مبلغ وام هم با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۳۰ میلیون تومان رسید. این افزایش قیمت که به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، تحریم ها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مواد اولیه عنوان شده بود، ازسوی متقاضیان پذیرفته و پرداخت شد. مسئولان نیز با اشاره به اینکه به دلیل مبلغ واریزی مردم، سرعت و پیشرفت کار افزایش خواهد یافت، گفته بودند: با توجه به پیشرفت زون و منطقه ۴ و ۱می توان انتظار داشت که بلوک های آن نواحی را در شهریورماه ۹۳ مشروط به تهیه آب وبرق از سوی وزارت نیرو تحویل دهند اما این بار هم وعده ها محقق نشد.

تحمیل هزینه های میلیونی به متقاضیان

اما ماجرا از آن جا وارد فاز جدیدی شد که اواخر آبان ۹۳ نامه‌ای به خریداران مسکن مهر پردیس در شرق تهران ارسال شد که مطابق آن خریداران باید مبلغ ۱۲ میلیون تومان دیگر به حساب شرکت عمران شهر جدید پردیس پرداخت می کردند. اتفاقی که باعث نارضایتی شدید خریداران مسکن مهر شد. چرا که بسیاری از آنها توانایی پرداخت چنین مبلغی را در مدت زمان کوتاه تعیین شده نداشتند و با این موضوع مخالفت کردند. اتفاقی که در نهایت موجب عقب نشینی شرکت تعاونی مربوطه بود. برخی خبرگزاری ها در آن زمان مدعی شدند که یک شرکت متعلق به ترکیه که پیمانکار فاز ۱۱ مسکن مهر پردیس است، پشت پرده درخواست ۱۲ میلیون تومانی از خریداران بوده است. اما بار دیگر در سال ۹۴ خبرهایی حاکی از افزایش ۱۲ میلیون تومانی واحدهای مسکن مهر پردیس کوزو، برای آماده سازی خدمات روبنایی و زیربنایی اعلام شد؛ حال آن که به نظر می رسد همواره هزینه خدمات زیربنایی، روبنایی و محوطه سازی به عهده دولت و ارگان های مرتبط با آن بوده است. از سوی دیگر هم وام مسکن با عنوان سود مشارکت، سه میلیون تومان دیگر افزایش یافت. مدیرعامل وقت شرکت عمران پردیس در این باره توضیح داد: « افزایش ۱۲ میلیون تومانی مسکن مهر فاز ۱۱ به دلیل مصوبه دولت گذشته به تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۲ به شماره ۴۷۰۶۰ است که بر اساس آن اجازه داده شد پروژه‌های زیربنایی و روبنایی از آورده متقاضیان تامین شود. دلیل دیگر این افزایش مربوط به دستورالعمل‌های سه گانه افزایش قیمت مسکن وزارت راه و شهرسازی است که پیش از این اعمال نشده بود. دستورالعمل‌های یک و دو در دولت دهم و دستورالعمل شماره ۳ نیز مربوط به دولت یازدهم ابلاغ شد. دلیل سوم نیز افزایش هزینه انشعابات پروژه‌های مسکن مهر است که قیمت آنها خیلی تفاوت پیدا کرده است.» حسن ولی پور با بیان این‌که مدیرعامل وقت بر اساس مصوبه هیات دولت قبل عمل کرده است، بیان کرد: بر این اساس قراردادهایی در بحث خدمات زیربنایی، روبنایی، تقاطع، تونل، مخازن و... منعقد و منابع آن از این محل -آورده متقاضیان- تامین شده است. همه اینها در حالی است که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید وعده داده بودند که پروژه مسکن مهر کوزو واقع در پردیس تا انتهای سال ۹۴ به متقاضیان تحویل داده می شود. هر چند وعده احمد اصغری مهرآبادی در همان زمان هم مشروط به این بود که به هر حال ممکن است مسائلی پیش آید که بخشی از این پروژه در ماه‌های ابتدایی سال آینده تکمیل شود.

دیوان عدالت رای توقف موقت صادر کرد

یکی از متقاضیان واحد مسکن مهر پردیس نیز در گفتگو با خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد توضیح داد: در بهمن ۹۴ تجمعی شکل گرفت که طی آن شکایتی علیه شرکت عمران پردیس و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید تنظیم و به دیوان عدالت اداری برده شد. وی ادامه داد: در این شکایت نامه متقاضیان درخواست کرده بودند که مصوبه های افزایش نرخ مسکن ابطال شود که البته دیوان عدالت اداری نیز با صدور رای، تمام مصوبات را به صورت موقت ملغی اعلام کرد تا در زمان مناسب، با شنیدن استدلال های مسئولان و متقاضیان، رای نهایی را صادر کند. حال بعد از گذشت ۴ سال نه تنها متقاضیان این واحدها خانه ای دریافت نکرده اند بلکه متحمل پرداخت هزینه های مازاد نیز شده اند و همچنان بلاتکلیف اند و تاریخ مشخصی برای تحویل واحدهایشان به آنها داده نشده است.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |