جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 84408 11:16 1397/04/13
منافقین؛ بازوی اطلاعاتی سازمان‌های جاسوسی

منافقین؛ بازوی اطلاعاتی سازمان‌های جاسوسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
منافقین؛ بازوی اطلاعاتی سازمان‌های جاسوسی

منافقین؛ بازوی اطلاعاتی سازمان‌های جاسوسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: «عباسعلی منصوری آرانی»، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در رابطه با اهداف سازمان منافقین از برگزاری کنگره سالانه در فرانسه با مشارکت شخصیت‌های ضدایرانی گفت: منافقین هر سال کنگره‌های این‌‌چنینی را برگزار می‌کنند و قبلاً هم مورد بهره‌گیری حزب بعث صدام بودند و امروز حضورشان در منطقه مانند جاسوسان اطلاعاتی است که به اسرائیل و آمریکا کمک‌ کرده‌اند.

وی ادامه داد: از شروع انقلاب اسلامی تلاش آن‌ها این بود که به یک شرکت جاسوسی در خدمت معاندین تبدیل شوند و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی هستند که از این سازمان دارند سواستفاده می‌کنند. مثلاً در ۸ سال دفاع مقدس این سازمان با تخلیه اطلاعاتی و جاسوسی از مناطق و دیدارهایی با صدام اصالت جاسوسی خود را اثبات کرد و امروز هم سرویس‌های جاسوسی‌ای همچون موساد و سیا از این شرکت جاسوسی بهره‌برداری می‌کنند. ما سازمان منافقین را نباید به‌عنوان یک سازمان سیاسی بلکه باید به‌عنوان یک تشکیلات تجاری و اطلاعاتی بشناسیم.

منصوری آرانی افزود: بیشتر سخنرانان و شکل همایش این سازمان شبیه به نشست‌های اطلاعاتی است که هزینه آن‌را سرویس‌های اطلاعاتی پرداخت می‌کنند.

وی در رابطه با راهکار مقابله با توطئه‌های منافقین و حامیانش گفت: اگر مسئولان ما به مردم نزدیک‌تر شوند و همگام و همراه با مردم باشند و ضریب اعتماد عمومی به مسئولان بالاتر رود، هرگز نباید از سرویس‌های اطلاعاتی و تشکیلات نظامی و توطئه‌های مختلف هراس داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مهم این است که مسئولان به توان ملی اعتماد داشته باشند و در این صورت جلوی همه هجمه‌ها و توطئه‌ها گرفته خواهد شد. همچنین دولت‌ و مسئولان باید به شدت از روح اشرافی‌گری و تکبر و خود را جدای از مردم دانستن، فاصله بگیرند. همچنین این مسئولان باید به شدت مراقب اعمال فرزندان‌شان و خانواده‌هایشان باشند و از هر اقدامی‌ که این تصور را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که آن‌ها با ملت فاصله دارند اجتناب کنند.

منصوری آرانی در ادامه این راهکار تصریح کرد: دولت باید برنامه‌های توسعه‌ای، راهبردی، بلندمدت و کوتاه مدت خودش را در یک چارچوب حل و فصل کند و اگر این اتفاق در کشور رخ دهد به جد می‌گویم که هیچ سرویس اطلاعاتی و هیچ توطئه‌ای نخواهد توانست با مردم و نظام مقابله کند.

وی در این رابطه افزود: در دفاع مقدس ما این تجربه را داشتیم که تمام کشورهای قدرتمند دنیا و کشورهای عربی به صدام کمک کردند اما چون میان مردم، نیروهای مسلح و مسئولان همدلی و یکپارچگی وجود داشت، موفق شدیم. لذا اگر همان روحیه جهادی دفاع مقدس در این زمینه وجود داشته باشد و مردم و مسئولان خود را در کنار یکدیگر بدانند، بدون شک این‌گونه توطئه‌ها خیلی کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند بر روند اداره کشور تأثیر بگذارند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی به عملکرد وزارت خارجه در عدم بهره‌برداری کامل از تمامی ظرفیت‌های ملی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه وزارت خارجه و سفیران ما در کشورهای مختلف توان استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را ندارند و گاهاً این ظرفیت‌ها را نمی‌شناسند. یعنی آموزش‌هایی که دیدند صرفاً آموزش‌های یک دیپلمات در حد خاص وزارت خارجه بوده است. در صورتی‌که شرایط وقتی متفاوت می‌شود یک سفیر که نماینده دولت است باید قابلیت داشته باشد تا ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نظامی ما را تشریح کرده و از هر اهرمی استفاده کند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم در سال‌های گذشته در وزارت خارجه ما شایسته‌سالاری اتفاق نیفتاده است و از دانش‌آموختگان ممتاز و شایسته دانشگاه‌ها استفاده نشده؛ لذا وقتی دراین دستگاه فامیل سالاری جایگزین شایسته‌ سالاری شود، بدیهی است که آن‌ها نمی‌توانند افراد قوی‌ای باشند که ظرفیت‌های کشور را بشناسند و قابلیت‌ آن‌را داشته باشند که در صحنه‌های سخت از اهرم‌های مختلف استفاده کنند تا مذاکره قوی را از آن‌ها شاهد باشیم.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی نقش پارلمان را در تصمیمات سیاست خارجی مفید دانست و تصریح کرد: گروه‌های پارلمانی که در مجلس شکل گرفته، واقعاً از آن‌ها استفاده نشده و به آن‌ها آموزش مذاکرات دیپلماتیک داده نشده است؛ زیرا وقتی گروه‌های پارلمانی شکل داده می‌شود باید قابیت این‌را داشته باشند که با همتایان خود در سایر کشورها ارتباط برقرار کنند و بیشتر این سفرهایی که گروه‌های پارلمانی به سایر کشورها دارند، تشریفاتی است و بر اساس یک محور یا هدفی سودمند نیستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همچنین در پارلمان تیمی نیست که بتواند در شرایط حساس، گروه‌های پارلمانی را فعال کند وسوال مهم این‌که آیا گروه‌های پارلمانی با وزارت خارجه هماهنگ هستند؟

وی افزود: در قوه قضائیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و میراث فرهنگی هم این مشکلات وجود دارد. بدیهی است که با این وضعیت ما موفق نخواهیم شد سیاست‌ خارجی فعال و کارآمدی در بحران‌ها داشته باشیم. مثلاً وقتی گروه منافقین در فرانسه همایش برگزار می‌کند باید گروه پارلمانی ایران فعال و با پارلمان فرانسه وارد مذاکره تا جلوی این همایش گرفته شود.

منصوری آرانی در پایان به نقش مطبوعات و دیپلماسی رسانه‌ای اشاره کرد و این رابطه گفت: همچنین وزارت خارجه و یا پارلمان می‌توانند از مطبوعات کشورهای خارجی مثل فرانسه استفاده کنند تا اهداف شوم سازمان منافقین را برملا سازند و یا سرویس بین‌الملل رسانه‌های داخلی ما باید بیشتر فعال شوند، اما متأسفانه این هماهنگی وجود ندارد و چون وزارت خارجه نهاد رسمی دیپلماسی کشور است باید پارلمان و یا سایر نهادهای تأثیرگذار در سیاست خارجی را تحریک کند.

گفت‌وگو از سعید امینی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |