پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12012 13:32 1394/02/04
معماری ایرانی مظلوم واقع شده است

معماری ایرانی مظلوم واقع شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
معماری ایرانی مظلوم واقع شده است

معماری ایرانی مظلوم واقع شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پروفسور ایرج اعتصام در گفتگو با «صما» به مناسبت «روز معمار» با اشاره به اینکه معماری ایرانی مظلوم واقع شده تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه ها و سازمان های مختلف، برنامه های متعددی در مسیر ارتقای جایگاه معماری در کشور دارند و درخواست ما این است که معماران جوان عقب ننشینند.

اعتصام با ارزیابی مثبت از اقدامات انجام شده در راستای تشکیل بخش های مختلف مرتبط با حوزه معماری تصریح کرد: معماران می توانند از طریق دانشگاه ها، انستیتوها و شرکت در مسابقات مختلف معماری و شهرسازی، سطح حرفه ای خود را ارتقا بخشند. چرا که هدف از برگزاری این مسابقات، کمک به معماران و ارتقای سطح معماری کشور است.

اعتصام با بیان اینکه معماری کنونی کشور، تا حدودی مسیر معماری چند دهه پیش و سال های قبل از انقلاب اسلامی را دنبال می کند، اظهار داشت: پس از انقلاب و وقوع جنگ، کار جدیدی در دانشگاه ها صورت نگرفت و نهایتا بعد از خاتمه جنگ، مجددا همان برنامه های گذشته با همکاری و مشارکت اساتید قدیمی و پیشکسوتان حوزه معماری شروع شد و ادامه یافت.

وی گفت: به طور کلی مسیر معماری در مقایسه با آن سال ها یک مسیر رو به رشد و پیشرفت بوده است، به گونه ای که از سال ۱۳۷۰ دکترای معماری و از سال ۱۳۷۲ دکترای شهرسازی در کشور برقرار شد.

به همین مناسبت پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتگو با صما افزود: جای معماری فاخر در شهرهای ما خالی است. بخشی از این مسئولیت بر عهده کسانی است که بستر ملی آن را فراهم می کنند و بخش دیگر نیز بر عهده معماران و مسئولین محلی است و از همین رو ما در تلاش هستیم تا این بستر را برای آفرینش معماری فراهم کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: درحقیقت دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی یک برند و یک مجوز است، برای اینکه مسابقات معماری مسیر خود را هم به شکل حرفه ای و هم در جهت انطباق با طرح های بالادست طی کند.

حناچی در ادامه تصریح کرد: چون متاسفانه اخیرا شاهد هستیم که پروژه هایی که صورت مسئله غلط دارند و یا حتی قابل دفاع نیستند، در قالب مسابقات معماری مطرح می شوند. لذا این بزرگترین ضربه به حرفه معماری است که صورت مسئله ای که از اساس غلط است، به مسابقه گذاشته می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم استفاده از خرد جمعی برای اداره فضای سرزمین عنوان کرد: طبیعتا ما باید از خرد جمعی برای اداره خردمندانه فضای سرزمین استفاده کنیم و دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی تلاش می کند تا بستر حرفه ای برای مسابقات حرفه ای فراهم کند. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکلی، مسائل در قالب این دبیرخانه حل شود.

وی در عین حال در پاسخ به تفاوت معماری امروز با معماری سال های قبل از انقلاب به صما گفت: در هر صورت معماری پس از انقلاب عارضه بسیاری از مسائل و اتفاقاتی است که در کشور رخ داده است. ازجمله این اتفاقات، جنگ و شرایط اقتصادی است که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر روی زندگی در شهرهای ما تاثیر گذاشته است.

عباس آخوندی نیز در پیامی برای بزرگداشت روز معمار بیان داشت: شهر و معماری ایرانی به عنوان بخشی از مهم‌ترین مظاهر فرهنگی سرزمین ایران و در پی استمرار هزاران ساله فرهنگ ایرانی در هماهنگی با اندیشه معنوی ایرانیان و دیدگاه آنان نسبت به هستی و انسان و هم‌نوایی با الگوهای ویژه فرهنگی انسان ایرانی و طبیعت متنوع سرزمین ایران مصادیق ارزشمندی از نحوه تعامل انسان با طبیعت و فرهنگ را به منصه ظهور رسانده است.

وزیرراه و شهرسازی اظهار داشت: بی‌تردید آثار نخبگان جامعه حرفه‌ای در این راستا به مثابه چراغی فراروی مسیر معماران جوان است.

در این پیام آمده است: نگاه ویژه ایرانیان به طبیعت متأثر از فضای اندیشه ایرانی- اسلامی همواره موجب تعاملی کمال‌گرایانه میان شهر و معماری با طبیعت بوده است. طبیعت به عنوان مظهر بی‌بدیل آفرینش الهی در خلق مظاهر فرهنگی ایرانی و از آن جمله آثار معماری و شهرسازی، الهام‌بخش معماران ایرانی بوده و مصادیق گوناگون تعامل مکمل میان شهر و معماری با طبیعت در گستره‌ای از مفاهیم معنوی و مادی، از شکل‌گیری باغ ایرانی به عنوان نمونه این جهانی بهشت موعود تا توجه به مختصات بستر طبیعی در تکوین شهر و معماری قابل بازیابی است. با این شرح، معماری و شهر ایرانی عرضه کننده ارزشمند‌ترین مصادیق تعامل با طبیعت در همسویی با ویژگی‌های فرهنگی و اعتقادی و تجلی‌گاه مفهوم توسعه پایدار در شهر و معماری است.

وی تصریح کرد: اهتمام معماران ایرانی عامل اساسی استمرار هویت معماری ایرانی در عین تکامل و بهره‌گیری آن از پدیده‌های نوین در طول هزاره‌ها بوده است. امری که امروزه غالبا در سایه تسلط ابداعات فنی بر وجوه فرهنگی معماری و از سوی دیگر پذیرش بی‌چون و چرای دستاوردهای حاصل از تمدن‌های دیگر با سرزمین ما مغفول مانده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |